Slöjstjärt i sällskapsakvarium?

#1 - 25 oktober 2003 09:24
Fick bland annat med mig två slöjstjärtar vid köp av ett begagnat akvarium. Den förre ägaren hade dom tillsammans med andra fiskar i karet, och då jag inte har något annat ledigt akvarie (ska göra det nya till Malawiakvarie) fick jag helt sonika stoppa ner slöjstjärtarna i mitt redan överbefolkade 170L. Min fråga är om jag kan ha dom kvar där eller om jag måste skaffa ett till akvarium enbart för dessa fiskar? Slöjstjärtarna verkar trivas bra i mitt 170L med en temp på 28 grader och är både nyfikna, livliga och ständigt hungriga. Problemet är väl att de kräver mer av och en helt annan typ av foder än resten av mina fiskar, hur löser jag detta då de andra fiskarna typ tuggar på vad som helst? Då min lägenhet inte är alltför stor (36 kvadrat) och jag redan har ett 337L, 170L, 25L, 20L samt 12L har jag liksom inte plats för ännu ett enbart för slöjstjärtarna. Kan man ha dom två i en separat glasskål inredd med grus och växter för att kunna ge dom det foder de behöver, eller blir dom för stora för detta (är ca. 7 cm just nu)?
#2 - 25 oktober 2003 12:57
Ingen som har någon åsikt?
#3 - 25 oktober 2003 13:06
jag hade en sån en gång..den käkade precis vad som helst..om ett tag äter de även upp dina andra fiskar då de blir rätt stora.
men allvarligt..hoppas du skämtar? med tanke på vad du har i det karet.. gör dig av med lite fisk?
du kanske skulle börja skriva dina inlägg på humormania istället? =)
#4 - 25 oktober 2003 15:47
Du ska inte ha dem i en skål, jag brukar avråda till att ha kalvattenfiskar tillsammans med tropiska fiskar, orsaken är att för att en Slöjstjärt ska bli gammal 10-15 år så ska den ha bra förhållande och ett "vanligt" akvarie blir för varmt.
I varmare temp utvecklas parasiter fortare och Slöjstjärten fenor blir lätt angripna.
Då du dessutom har scalarer så kan väl de angripa Slöjstjärtens fenor.
Ja, det är inte lätt för dig att veta vad du ska göra, kanske någon som har Slöjstjärt kan överta dem.
#5 - 25 oktober 2003 16:54
Jag tycker att slöjstjärtar ska gå för sig själva i ett större akvarie,möjligtvis tillsammans med Corydoras-sorter.Slöjstjärtar kallas som ovanstående skrivit "kallvattensfisk".Men det går bra o jag har haft slöjstjärtar många ggr.t.o.m fått lek av=många yngel.Jag har haft 25gr.i vattnet o det går alldeles utmärkt att ha dem i så`n temp.Jag rekommender därför 25gr. till Slöjstjärtar.Det står jag för.
#6 - 25 oktober 2003 17:51
Lever alla dina Slöjstjärtar du haft, om inte varför.
#7 - 25 oktober 2003 23:43
Till JR: Är det inte DU som är ett stort skämt? Jag menar, här köper man ett akvarium och får med massor med fiskar på köpet. Då det största och lämpligaste akvariet jag har är mitt 170L som redan innan var tämligen fullt, och jag inte har någon annanstans att släppa i de fiskar som följde med köpet, är det väl inte så konstigt att det har hamnat en del "fel" fiskar i detta kar? Tycker du är oseriös som slänger ur dig spydigheter då jag helt seriöst undrar vad jag ska göra!

Till er andra: Jag har aldrig tidigare haft slöjstjärtar och hade inte tänkt ha sådana heller, visste inte ens att de ingick i köpet. Visserligen verkar mina slöjstjärtar trivas ypperligt hos mig trots att akvariet är proppfullt, men om dom nu kommer att bli så stora och som en av er skrev bör hållas i ett stort separat akvarium, är väl rådet att skänka bort dom det bästa. Fast nu har jag ju fastnat för dom, då dom är så pigga, nyfikna och sociala (och vackra). Men som jag skrev har jag helt enkelt inte plats för mer än ett akvarium till, vilket jag tänker ha scalarer och diskus i, så jag får väl göra mig av med dom (snyft ;-(. Jättebra att ni svarade på min tråd så jag vet lite mer om hur jag bör göra ;-).

Till Kramfors: Tack för dina inlägg! Dom är genomgående seriösa utan att vara spydiga och/eller nedlåtande. Tummen upp för dig!
#8 - 26 oktober 2003 01:26
Det är en sak jag undrar över,hur går dina slöjstjärtar och kampfisken ihop? Likaså hur går det med scalarerna och slöjstjärtarna ,att jag undrar det är för scalarer brukar inte av nån underlig anledning tycka om slöjstjärtar..Lika det där att jag frågar om kampfisken och det,för tycker inte kampfisken att dom är för färggranna och har för stora fenor utan att bli "putt" på dom?Ursäkta att inlägget blev långt!!
#9 - 26 oktober 2003 01:28
Det var en till sak! Låt dom för allt i världen vara kvar i akvariumet och låt dom leva "fina fisken liv"
#10 - 26 oktober 2003 12:48
Tack för värmen du sprider M-L! Det funkar finfint med slöjstjärtar, scalarer och kampfisk. Ibland håller dom sig i varsitt hörn, ibland simmar dom (slöjstjärt och scalare) ihop. Inget fenbitande eller maktkamp än så länge. Kampfisken har börjat uppvakta den ena honan (kampfiskhona), just nu ligger han och lurar inne i buskaget. Förvånansvärt har inte ens mina mollys tuggat på slöjstjärtarnas fenor, men OK dom är så förhållandevis stora (5-6 cm) så dom brukar buffa bort närgångna mollys. Scalarerna fajtas väl då och då men tycks oftast trivas ihop, de simmar ofta sida vid sida, om de inte är i varsitt hörn och "boar" in sina revir. Rent allmänt verkar det råda ett stilla lugn över akvariet, alla verkar trivas och må bra även om det är lite väl mycket fisk i just nu (fisksoppa). Ska framåt skaffa ett 200-300L akvarium och flytta scalarerna dit och hålla dom ihop med några mindre diskusfiskar. Så det får väl vara trångt i mitt 170L så länge. Har 3 stora innefilter som tillsammans omsätter ca. 2100L/timme, så vattenkvaliteten bör vara god. Gör dock täta delvattensbyten för att hålla nitriten i schack, då jag ju har så många fiskar. Har köpt en sådan där mätsatts som mäter PH, KH, nitrit mm, ska göra ett test ikväll efter vattenbytet. Tack för att du har svarat min tråd så ofta och mycket ;-)
#11 - 26 oktober 2003 13:24
AHA! Där ser man så olika det kan va!Själv är jag ju så himla sugen på o köpa en kampfiskhane,men "ALLA" säger ju att det inte går med scalarer oså! Hur tusan ska jag göra!!!!!!!!!!!????????????
#12 - 26 oktober 2003 13:27
........Och så en sak till,visst är det LITE jobbigt när som du nu då skulle va snäll och tog emot fiskarna o inte "spola" ner dom får ett sånt "härligt" mottagande för att du är sjysst mot "djura"!
#13 - 26 oktober 2003 17:46
Tackar för lovorden! Förut hade jag problem med att inte kunna ha kampfiskar tillsammans med mina andra stora fiskar. Köpte första gången en fullvuxen hane och släppte i mitt 170L, men han blev vettskrämda och "förvandlade" sig till ett löv i ett mörkt hörn, så då fick han gå i mitt 25L. Han mådde rätt bra men då jag efter några månader fyllde på med guppys blev han så stressad och undernärd (guppyna åt upp all mat innan kampfisken han med) så han dog sorgligt nog. Tyvärr fick jag en nitrittopp som dödade alla mina guppys några månader senare, så efter vattenbyte och rengöring köpte jag en ny kampfiskhane som fick gå i 25L-karet och han mådde så bra som en prins. Dock blev denna sommar ovanligt varm så efter några veckors påtaglig "slöhet" och minskat matintresse dog även denna fisk, jävligt sorgligt då han hade blivit så tam att han åt ur handen på mig. Nu till hösten satte jag mig ner och funderade på vad en kampfisk behöver för miljö och skötsel, och testade två teorier. Dels köpte jag ett litet 12L-akvarium enbart för en fullvuxen kampfiskhane som jag släppte i ihop med två honor, dels hade jag tanken att om små kampfiskar får växa upp i mitt 170L kanske dom kommer att klara detta lite tuffare klimat. Så jag köpte en liten hane och tre små honor som fick gå i mitt 170L. Nu trivs alla kampfiskar väl, i bägge akvarierna. Den jag köpte fullvuxen äter fortfarande inget annat än röda mygglarver, medan hanen som har fått växa upp i mitt 170L äter allt (flingfoder, räkor, mygglarvet etc.). Så jag rekommenderar att köpa små hanar med honor och låta dom få växa upp i ett och samma akvarium, så borde man liksom jag kunna ha dom ihop med många olika arter. Lycka till om du tänker prova!
#14 - 26 oktober 2003 18:20
ehm...du borde inte ta allting så allvarligt..
#15 - 27 oktober 2003 14:48
Det är en sak jag undrar över,hur går dina slöjstjärtar och kampfisken ihop...
Jag har både slöjstjärtar, scalare och kampfisk i samma burk och alla trivs utan att bråka med varandra. Därimot funkar det inte med tigerbarb och slöjstjärt. Tigerbarbarben mumsar friskt i den relativt snälla slöjstjärtens fenor.
#16 - 27 oktober 2003 15:40
Det går så bra så. Förmodligen för att kampfiskhanen ännu är halvvuxen och som sagt har fått växa upp i akvariet. Om jag hade köpt en fullvuxen hane skulle det nog däremot knappast ha funkat med slöjstjärtar skulle jag tro. Däremot skulle jag aldrig kombinera tigerbarb med vare sig slöjstjärt, scalare eller kampfisk. Har haft tigerbarbar förut men dom var så aggressiva, nervösa och bitska så dom bör man nog ha i ett artakvarium. Hade några stycken i mitt 25L då jag just hade påbörjat mitt akvarieintresse år 1999 men dom jagade livet av både sig själva och mina andra fiskar, förmodligen för att akvariet var så litet, så jag fick tyvärr avliva dom då akvarieaffären inte ville ta emot dom (inte så lätt att vara efterklok alla gånger). Hade jag dock plats för ett lite större akvarium till skulle det faktiskt vara roligt att ha ett artakvarium med tigerbarbar då de ju är så vackra. Men då det redan är trångt i min lilla etta och jag ska köpa ännu ett 200-300L kar att ha scalarerna och diskusfiskar i får det nog stanna vid en drömm.
#17 - 28 oktober 2003 21:50
Jag har iof låtit mina tigerbarb växa upp tillsammans med mina scalare så de går fint ihop. Dels så är mitt stim med tigerbarb rätt stort, 15 st till antalet vilket gör att de bryr sig mest om varandra. Sen är mina scalare rätt stora så de håller tigerbarbrarna borta från sig.
#18 - 30 oktober 2003 10:17
Slöjstjärtar växer efter hur stort utrymme de har. De blir inga jättefiskar i ett "vanligt" akvarium.
Har haft slöjstjärtar innan i ett blandat akvarium (scalarer,guramis.m.m) och det gick hur bra som helst.
Är de pigga och äter så trivs de säkert utmärkt.
#19 - 30 oktober 2003 16:11
Jag har en fullvuxen kampfiskhane tillsammans med en slöjstjärt och de tar ingen notis av varandra.
Kampfisken är mycket fredlig och van vid andra fiskar.

Annons