slöjstjärt i ett 37literskar???

#1 - 25 augusti 2004 10:17
kan man ha det?? såg att det var någon här adam (tror jag) som hade sina två slöjstjärtar i en 20litersguldfisk skål så kan jag ha två i mitt akvarium då????
#2 - 25 augusti 2004 10:20
Man kan inte ha slöjstjärtar i akvarium mindre än 250 liter, det är djurplågeri.
MVH
Magnus
#3 - 25 augusti 2004 10:49
men jag vill ha ha ha ha ha......

det var ju någon som hade det ju...
#4 - 25 augusti 2004 10:59
Jag har några guldfiskar i ett 60 liters akvarium och det går alldeles utmärkt. De mår väl inge sämre än andra akvariefiskar som har samma storlek på akvariet. Inte blir de stora heller som de blir ute i dammen så det verkar som de anpassar sig storleksmässigt med akvariet. Sköter man akvariet och byter vatten kontinuerligt så funkar det bra med ett akvarium som inte är så jättestort. Se bara till så att fiskarna inte är alldeles för stora.

Dock tycker jag att en skål är alldeles för litet för att ha fiskar i och det gäller alla slags fiskar.
#5 - 25 augusti 2004 11:59
Om man stressar och svälter fiskar kan man få dom att leva förvånandsvärt länge utan att växa, men hur hyggligt är det?
#6 - 25 augusti 2004 12:22
Lite fint så får jag väl påpeka att det ibland finns rektangulära kar som inte är större än en skål. Om jag inte minns helt fel från alla slöjstrjärtdebatter här på forumet så är det volymen på karet som är av betydelse.

Visst kan jag förstå att du gärna vill ha slöjstjärtar i ditt kar men tänk efter lite innan du gör inköpet. Slöjstjärtar behöver ha stor vattenvolym och dem anpassar sig inte efter karet. När det är fel förhållanden för vilken fisk som helst så blir de inte större pga av detta och inte pga anpassning.

Istället för att kanske sukta efter något som inte passar till ditt kar så kan du väl välja en fiskart som fungerar i ditt kar. jag kan lova dig att både du och dina fiskar blir lyckliga av en bra miljö.

Lycka till!
#7 - 25 augusti 2004 13:08
Ok. Då måste jag ha handskats helt fel med mina slöjstjärtar som jag hade i ett 540 liters akvarium i flera år och som inte växte nämnvärt. De blev nämligen inge större än de jag hade i mitt 60 liters sen. Hade fiskar kunnat prata så hade de nog sagt att de inte ville vara i akvarium över huvudtaget om det inte var större än flera kubik. Men men...
#8 - 25 augusti 2004 13:24
kan man ha det??

Nej

såg att det var någon här adam (tror jag) som hade sina två slöjstjärtar i en 20litersguldfisk skål så kan jag ha två i mitt akvarium då????

Om du läst de inläggen som gäller hans guldfiskar i skålen så inser du att han inte gör rätt... Även om du vill ha det, så går det inte, om du inte vill ha döda guldfiskar förståss?

men jag vill ha ha ha ha ha......

det var ju någon som hade det ju...

Har du kollat hur gamla de var... Ett tag funkar det, men de mår jättedåligt och till slut dör de.... Det går inte att ändra på hur mycket du än vill!

#9 - 25 augusti 2004 13:40
<font color="blue">ÅsaF..</font id="blue"> Jag hoppas inte att du kände att det var något påhopp på dig, det var nämligen inte meningen, ber om ursäkt. Jag gick efter den information som finns att tillgå på nätet tex från
http://www.kramforskoi.com/guldfisk.htm

Och visst hade du rätt när det gällde deras anpassning (till viss del) vilket även står nedan, men det finns ju även storleksvariationer inom denna art. Det jag försökte göra med mitt lilla inlägg var att be gickan_87 tänka sig för innan hon köpte slöjstjärtar till sitt 37 liters kar. Med grus och pump och inredning så är det ju inte längre 37 liter som fiskarna simmar omkring i. Och nej, jag tror inte för fem öre att du skulle missköta dina fiskar, det har jag aldrig påstått och fick du den känslan så ber jag återigen om ursäkt.

Om nu gickan_87 vill läsa lite om slöjstjärt så fann jag nedanstående text på sidan jag tidigare hänvisade till.

<font size="1">Slöjstjärt.

Slöjstjärten är en avelsform "avlade på missbildningar" av Guldfisken.
Slöjstjärtens storlek varierar mycket.
Vissa fiskar blir inte mer än 8-10 cm medan andra kan bli upp till 25 cm.
Som Guldfisken anpassar den sig till viss del efter det utrymme, anlag/gener, vattentemperatur och hur mycket och näringsrik mat den får.
En Slöjstjärt ska ha rent syrerikt vatten, <font color="maroon">den ska ha minst 50 liter vatten per 10 cm fisk gärna mer,</font id="maroon"> med en större volym vatten är det mindre risk att vattnet inte är optimalt, även filtervolymen ska var rejält tilltagen då den förorenar mycket.
Minst ett ca 30 % delvattenbyte i veckan brukar göra vattnet stabil, var 4 vecka är det lämpligt att göra byten med 2 dagar mellan för att sänka nitrat nivån om det inte finns växter som förbrukar nitraten.</font id="size1">

#10 - 25 augusti 2004 19:57
Ingen fara elinor. [:)]
#11 - 26 augusti 2004 08:09
kan man ha två "golfbollar" då??

de blir 4-7cm det blir väl perfekt till mitt akavrium och då kan man ha tre-fyra eller hur????
#12 - 26 augusti 2004 11:55
Golfbollar passar väl endast i golfbaggen (eller vattenhålet om dom ska ligga i vatten). Menar du däremot slöjstjärtar är 37 liter fortfarande för litet, möjligen för att ha en i tillfälligt men på tok för litet för tre-fyra st.
#13 - 27 augusti 2004 08:42
Ursprungligen skickat av Cia

Hej!

Jag har mina 2 slöjstjärtar i ett 20liters akvarium och det går finemang!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Cia

Hej Cia! kan du maila mig på gickan_87@hotmail.com och berätta mera om dina fiskar och akvariet????
#14 - 27 augusti 2004 09:31
Vad jag inte förstår Gickan... är varför du ställde frågan överhuvudtaget??? Du har fått flera svar att du inte kan ha dem i så litet akvarium... och varför, men det verkar som om du får nej så lyssnar du inte alls... för du VILL ju.... Jag hoppas att du förstår att Cia inte är någon djurvän om hon tänker ha sina Slöjstjärtar i det där karet en längre tid...

Det går säkert fint för Cia med två slöjstjärtar i ett 20 liters akvarium... de kanske till och med lever en par år där... men om fiskarna får det akvarium de behöver för att trivas, ja då kan de leva i mååååånga år...

Kontentan av det här blir väl... visst går det ha två slöjstjärtar i 20 liter.. man kanske till och med kan få plats med en 5-6 stycken med god vilja... jag skulle kunna förvara mina barn i små skåp också... alla skulle överleva om jag gav dem lagom med mat och städade ofta... men INGEN skulle MÅ BRA och leva till vuxen ålder!!!!
#15 - 27 augusti 2004 09:38
Jag blir uppriktigt vansinnig över alla dessa ignoranta människor som ställer en fråga men vägrar acceptera svaret så länge det inte passar dem.

Varför ha fiskarna i ett för litet akvarium? Gickan, du har ju fått svart på vitt i den här tråden och garanterat i många fler här på forumet att det GÅR att ha dessa fiskar i ett litet akvarium, men att de inte mår bra. Jag skulle kunna slänga ner en 30cm. påfågelciklid mitt 60 liters och den skulle säkert överleva en tid, men mår den bra? Det är ju den frågan du måste ställa dig.

Om du nu så gärna "vill ha ha ha ha" en slöjstjärt så gör dig sjäv och i synnerhet din framtida fisk en jättetjänst och satsa på ett större akvarium från början.
#16 - 27 augusti 2004 09:38
Ursprungligen skickat av Tant Nancy

Vad jag inte förstår Gickan... är varför du ställde frågan överhuvudtaget??? Du har fått flera svar att du inte kan ha dem i så litet akvarium... och varför, men det verkar som om du får nej så lyssnar du inte alls... för du VILL ju.... Jag hoppas att du förstår att Cia inte är någon djurvän om hon tänker ha sina Slöjstjärtar i det där karet en längre tid...

Det går säkert fint för Cia med två slöjstjärtar i ett 20 liters akvarium... de kanske till och med lever en par år där... men om fiskarna får det akvarium de behöver för att trivas, ja då kan de leva i mååååånga år...

Kontentan av det här blir väl... visst går det ha två slöjstjärtar i 20 liter.. man kanske till och med kan få plats med en 5-6 stycken med god vilja... jag skulle kunna förvara mina barn i små skåp också... alla skulle överleva om jag gav dem lagom med mat och städade ofta... men INGEN skulle MÅ BRA och leva till vuxen ålder!!!!

nej och???

kan man inte ha 2-3 golfbollar då en slags miniatyr av guldfisken blir max 7 cm och rund som ett klot typ dem kan man väl ha utan att du kommer med spydiga komentarer!???
#17 - 27 augusti 2004 09:42
den jag är ute efter ser ut ungefär som den på denm svartvota bilden
#18 - 27 augusti 2004 09:50
det e inte storleken på fisken som räknas.
en neontetra som e Jätte liten ska ha 45liters akvarie odå e den nästan den minst utrymmes krävande fisken:)
men du ta en titt på kampfisken!
den skulle passa dej o ditt lie mindre akvarie bättre.
#19 - 27 augusti 2004 10:06
Jag har under ett års tid varit en ganska passiv zoopetare, hellre läst än svarat och frågat. Jag har inte varit sugen att ge råd eller tips till människor som trots svar fortsatt på den väg de redan bestämt sig för är den rätta.

Det jag måste fråga nu är är varför dessa personer konstant fortsätter ställa samma fråga om och om igen? Om ni nu inte vill ha svar som inte passar er så ber jag er vänligt göra slag i saken istället för att fråga om det går. Ni vill ju inte egentligen ha råd, eller hur?

Alla är välkomna att ställa frågor på detta forum men man kanske inte alltid kan räkna med att få det svar som vill ha. Ibland kan även det skrivna ordet göra så att det blir missförstånd, men det går ju alltid att rätta till.

Det är synd att det blir så här ibland, jag menar det nya *jag vill inte egentligen ha några råd-syndromet*, för det gör att man helt enkelt tröttnar. Jag beundrar verkligen alla de zoopetar som gång på gång ger goda råd till alla som vill ha råd.

#20 - 27 augusti 2004 10:27
Ursprungligen skickat av gickan_87

kan man inte ha 2-3 golfbollar då en slags miniatyr av guldfisken blir max 7 cm och rund som ett klot typ dem kan man väl ha utan att du kommer med spydiga komentarer!???

Alla guldfiskar och slöjstjärtar tillhör samma art; Carassius auratus, och kommer med tiden att bli stora. Sådär en 20 - 25 cm, även "golfbollarna". Om man håller dom för trångt så kommer de inte att växa lika mycket, mest beroende på att de då inte blir så gamla.
Medan de är yngel / ungfiskar kan man ha dem i ett mindre akvarium, men det blir mycket jobb med att sköta om det.
Men att ha slöjstjärtar i ett 37 liters ... Njae ... ingen skulle väl få för sig att ha kattungar i en hamsterbur?

-- MW
#21 - 27 augusti 2004 10:28

nej och???

Du får ursäkta mig... jag ser frågetecknen... men jag förstår inte frågan! Spelar ingen roll heller, eftersom jag från och med nu ska låta bli att svara på dina frågor...

Angående golfbollarna så har jag nog inget svar som du vill ha... så då är det nog bättre att jag inte svarar... det finns ju risk att jag blir anklagad för att vara spydig trots att jag bara försöker få dig att förstå.... Jag lovar att inte svara på flera frågor som du ställer Gickan... eftersom du och jag inte har samma åsikt om hur man håller fiskar.... och eftersom du bara vill ha svar som passar dig...

Nu har du ju sådan tur, att det nyligen har varit så många trådar på Zoopet om folk som vill ha för stora fiskar i för små kar... att de flesta duktiga akvarister slutat svara på frågorna... så fortsätt fråga i den här tåten du ... snart är det säkert någon som skriver att det faktiskt går att ha 10 golfbollar i ett 40 liters kar....
#22 - 27 augusti 2004 10:47
Jag läste ett annat inlägg nu... och inser att det redan går 10 Guppys i 37 literskaret... tillsammans med två Praktbotior... http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=262
Tänkte att det kunde vara av värde att veta för de som tänker försöka råda Gickan i hur hon ska göra med sina golfbollar...
#23 - 27 augusti 2004 11:06
Ursprungligen skickat av Tant Nancy

Jag läste ett annat inlägg nu... och inser att det redan går 10 Guppys i 37 literskaret... tillsammans med två Praktbotior... http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=262

Tänkte att det kunde vara av värde att veta för de som tänker försöka råda Gickan i hur hon ska göra med sina golfbollar...

ja! visst har jag det! men jag har heller inte skrivit om att jag verkligen ska skaffa dem nu och inte heller att det ska bo i karet en längre tid.

men om du nu är så himla perfekt så gå till din zooaffär och köp två praktbotior och säg att du ska ha dem i ett 37literskar så får du se att det *går*[:-91]
#24 - 27 augusti 2004 11:18
Den affär som rekkomenderade detta skulle inte jag handla hos då det är väldigt oseriöst.....

#25 - 27 augusti 2004 11:22
men om du nu är så himla perfekt så gå till din zooaffär och köp två praktbotior och säg att du ska ha dem i ett 37literskar så får du se att det *går

Snälla Gickan.
Lär dig att de flesta akvarieaffärer bara är intresserade av att tjäna pengar och inte bryr sig om hur du håller fiskarna. De råd som du redan har fått är till för fiskarnas bästa, men du byr dig bara om dig själv. Som redan flera innan mig har skrivit kommer jag aldrig mer ge dig några råd eftersom du bara bryr dig om de svar som passar dig.

Guy [V]
#26 - 27 augusti 2004 11:25
Usch vad ledsen jag blev när jag läste denna tåt...

Har själv odlat slöjstjärtar och mina 4 avelsfiskar gick i ett 600L akvarium, dessa sötnosar var större än 20 cm och otroligt charmiga...tyvärr fick de gå till annans ägo i samband med en flytt, men då hade de levt hos mig i 7 år...

Varför, varför?

Tack Tant Nancy, Magnus W, elinor för att ni faktiskt försökte.

/Sabina
#27 - 27 augusti 2004 13:41
Ursprungligen skickat av Sabina

Usch vad ledsen jag blev när jag läste denna tåt...

/Sabina

Okej sorry sorry sorry nu glömmer vi det här jag ska satsa på kampfiskar istället så är alla nöjda och glada tack för mig

Ps. Jag tar tillbaka allt jag sagt men jag antar att ingen bryr sig om mig nu när jag varit "Dum" så jag kommer nog inte vara kvar på zoopet efter att jag bettet mig såhär...........[:-128][:-39][:-128]
[:-28][:-118][:-28][:-118][:-28][:-118][:-28][:-118][:-28][:-118][:-28]
#28 - 27 augusti 2004 13:50
Den så kallade feedbacktrappan innehåller följande steg om jag minns rätt: förkasta, försvara, förklara, förstå och förändra. Man kan ju vila en stund i tankar kring detta och hur man bör förhålla sig till råd eller feedback.
#29 - 27 augusti 2004 14:18
Och gickan verkar ha följt hela trappan nu - klart du ska vara kvar på Zoopet gickan!
#30 - 27 augusti 2004 14:34
Man baxnar!Alltid är det någon som ska bli påhoppad för val av fisk i "fel" kar.Vad är egentligen rätt akvarium för någon fisk??Inget!Kommer ni aldrig ifrån hur mycket ni än inbillar er annat,mer eller mindre djurplågare är vi allihop,sen o jämföra tex barn o däggdjur med fisk är ju helt hysteriskt flängt.Det går utmärkt att hålla två små slöjstjärtar i ett 37 liters en tid,gör tex upp med handlarn att du kommer att byta in dom efter en tid mot två små igen,så kan du ha sådana så länge akvariet i sig tillåter det.
#31 - 27 augusti 2004 14:58
Ursprungligen skickat av casper

Man baxnar!Alltid är det någon som ska bli påhoppad för val av fisk i "fel" kar.Vad är egentligen rätt akvarium för någon fisk??Inget!Kommer ni aldrig ifrån hur mycket ni än inbillar er annat,mer eller mindre djurplågare är vi allihop,sen o jämföra tex barn o däggdjur med fisk är ju helt hysteriskt flängt.Det går utmärkt att hålla två små slöjstjärtar i ett 37 liters en tid,gör tex upp med handlarn att du kommer att byta in dom efter en tid mot två små igen,så kan du ha sådana så länge akvariet i sig tillåter det.

Alla är vi barn i början, helt riktigt. Jag om någon är heller inte perfekt, därför läser jag så mycket som möjligt här och ställer frågor.

Det jag störde mig på i den här tråden var avsaknaden av förändringsvilja hos trådskaparen. När folk vänligt försöker förklara att nej, det är ingen bra idé att ha fiskar som blir jättestora i ett för litet akvarium och den som ställt frågan vägrar ta åt sig av svaren efter som det är "fel" svar, det stör mig.

Men precis som du skriver går det ett tag, precis som jag har en ancistrus i ett 60 liters som kommer växa ur det. Dessbättre är jag medveten om det och kommer att flytta den i sinom tid.
#32 - 27 augusti 2004 17:19
Vad är egentligen rätt akvarium för någon fisk??

<font size="3"><font color="blue">Du har helt rätt Casper</font id="blue"> när du ställer frågan om vad som egentligen är rätt akvarium för någon fisk. Skall man se till det ultimata välbefinnandet så skall de givetvis simma omkring i sin naturliga miljö. Men om man ser till människans husdjurshållning överhuvudtaget så är dessa inte heller i sin naturliga miljö. Ödlor, sköldpaddor, undulater, möss osv osv befinner sig ju inte heller i någon naturliga miljö när de bor hemma hos oss. Men det man kan göra är att göra det så bra som möjligt för dem under den tid man har dem.</font id="size3">

Man baxnar!Alltid är det någon som ska bli påhoppad för val av fisk i "fel" kar.

I detta fall så var det ingen som blev påhoppad. De svar som gickan_87 fick var en direkt respons på dennes fråga ang slöjstjärtar i ett 37 liters kar:
kan man ha det?? såg att det var någon här adam (tror jag) som hade sina två slöjstjärtar i en 20litersguldfisk skål så kan jag ha två i mitt akvarium då????

Svaren som gickan fick var följande:
Man kan inte ha slöjstjärtar i akvarium mindre än 250 liter, det är djurplågeri....---Jag har några guldfiskar i ett 60 liters akvarium och det går alldeles utmärkt. Se bara till så att fiskarna inte är alldeles för stora....---Visst kan jag förstå att du gärna vill ha slöjstjärtar i ditt kar men tänk efter lite innan du gör inköpet. Slöjstjärtar behöver ha stor vattenvolym.Med grus och pump och inredning så är det ju inte längre 37 liter som fiskarna simmar omkring i....--- Menar du däremot slöjstjärtar är 37 liter fortfarande för litet, möjligen för att ha en i tillfälligt....--- Jag har mina 2 slöjstjärtar i ett 20liters akvarium och det går finemang....---Varför ha fiskarna i ett för litet akvarium? Gickan, du har ju fått svart på vitt i den här tråden och garanterat i många fler här på forumet att det GÅR att ha dessa fiskar i ett litet akvarium, men att de inte mår bra....--- Medan de är yngel / ungfiskar kan man ha dem i ett mindre akvarium, men det blir mycket jobb med att sköta om det....---

Gickan fick alltså svar av varierande karaktär men absolut inget påhopp för ett val av fisk i fel kar. Frågan var ju om det gick och svaren blev nej, slöjstjärtarna behöver stor vattenvolym (vilket går att läsa i faktaspalterna). Men det gavs även svar som att det gick att ha dem ett tag innan de blev för stora. Det skrev ju du oxå då du menade på att man kan göra ett avtal med sin zoo-butik.

det som känns tråkigt i den tåten var att gickan ställde sin fråga om och om igen. Det kändes helt enkelt som om gickan väntade på det "rätta" svaret, det svaret som denne redan innan hade bestämt sig för.

Och visst är gickan_87 välkommen att ställa mer frågor på forumet. Men om man egentligen inte vill ha svar som inte stämmer med vad man själv har bestämt sig för, så kanske man inte skall fråga överhuvudtaget *ler vänligt*.

#33 - 27 augusti 2004 18:29
Vad är det som säger att inte gickan_87 kan byta upp sig till ett större akvarium när fiskarna växt litegrann. Slöjstjärtar växer ju väldigt långsamt. Har själv haft såna i 540 liters akvarium så jag talar av egen erfarenhet.

Sen att hon skulle välja en kampfisk istället gör väl inte kampfisken gladare, skulle möjligtvis vara för att den byter upp sig från en 5 dl skål i zooaffären till 37 liter då. Kampfiskar är ju inte mycket större än slöjstjärtar när slöjstjärtarna är ett par år gamla.
#34 - 28 augusti 2004 09:32
Tja, vad ska man säga om Gickan och Cia ?

Flickor i den åldern kan ju uppenbarligen vara riktiga små monster och att låta dessa ansvara för något så vackert som fiskar av det ädla släktet Carassius Auratus gör mig inte särskilt glad. Lyckligtvis kommer de att bli äldre, vilket sannolikt inte gäller deras fiskar, och lära sig att lyssna på folk.

En bra fartygschef lyssnar alltid när hans män talar till honom.

C uvasjenijem
Gud bevare Tsaren och Hans familj
#35 - 30 augusti 2004 08:14
om nu alla är så Perfekta och man kan inte ha en kampfiskhanne i ett 37 kar då kan man väl heller inte ha 6 guldfiskar i ett 10000 liters kar???? inte sant för det är det ni diskuterar om att man inte kan ha fiksen i det och det akvariet.
#36 - 30 augusti 2004 09:45
Du kan definitivt ha en kampis i ditt 37 l kar! Det finns en uppsjö av vackra kampisar, både honor och hanar. Jag har själv 2 vackra honor. Lycka till med ditt kampisköp!!!
#37 - 30 augusti 2004 11:34
Det finns en del här på zoopet som är mycket kunniga vad det gäller kampfiskar. Det är trevliga och vackra fiskar, som man kan titta länge på. Nyfikna är de också. En vacker hanne skulle nog trivas utmärkt i ditt akvarium. Tappa inte sugen på akvarium nu! Det blir bara roligare ju mer man lär sig [:-46]

Marie: Vilken vacker Isor du har! Påminner om min egen vovve såklart [:-91]
#38 - 30 augusti 2004 12:20
Vad jag vet så lever labyrintfiskar i små pölar i sitt hemland. I affärerna lever hanarna (siamesisk kampfisk) i pytte plast "akvarium". Även i hemlandet tas dessa kampfiskar upp och hålls i en mugg vatten tills de används till att roa vadslagande människor om vilken hane som vinner. Den förlorande dör.
Visst kan man vara snäll och ge dessa fiskar större plats hemma men de skulle klara sig väl på 37 liter.

På tal om slöjstjärtar trodde jag innan att de passade bra i skål, de har alltid varit så. Slöjstjärtar är en förkrymt bastard som knappt kan simma. Helt olik sin släkting guldfisken.
Deremot ska den lilla neontetran ha ett större akvarium, för att den är stimmfisk och gillar att simma. Detta trodde jag innan, man blir aldrig för gammal för att lära sig.
På mitt nya jobb har de två slöjstjärtar i en skål, kan det vara ca 12 liter, den är på höjden ca 3 ggr fiskarna. Ingen pump, ingen belysning. Suck säger jag....
#39 - 30 augusti 2004 14:23
Hej

Det som stör mig mest är att affärerna inte berättar för nybörjare som vill ha slöjstjärtar i skålar eller små akvarier, att slöjstjärtar/guldfiskar blir över 20 cm, om de får plats och tid att växa, och att de äter mycket, och därför kräver bra filtrering, vilket man inte får plats med i en skål. Små behållare är även mycket svårare att få bra balans i, och kräver tätare vattenbyten än stora akvarier.

Var i en zooaffär en gång, där två tjejer kom in och ville köpa en skål och en kampfisk som present till en kompis. Äntligen, två personer som läst på lite om att slöjstjärtar inte funkar i skålar, tänkte jag. Men vad säger hon i affären då? Jo, de enda fiskar man kan ha i skålar är slöjstjärtar, för kampfiskar behöver värmare. Hmm. Men slöjstjärtar behöver inte mer utrymme på grund av att de blir mycket större än kampfiskar, eller filtrering, vilket inte är nödvändigt för kampfiskar eftersom de kan ta syre ur luften? Suck. Vet inte om det finns lag mot att sälja skålar som slöjstjärtsakvarier? Tråkigt att vissa ska tänka mer på pengar, än på djurens bästa, och att ge kunderna korrekt information. Vad jag däremot tror det finns en lag om, det är att affärerna är skyldiga att ge korrekt information till kunder.

Ibland ser man ju vissa som säger "men min slöjstjärt levde minsann i flera år i min skål!" Mmhm... Såg ett frågesportprogram en gång, där de frågade vad åldersrekordet för guldfiskar är. En känd svensk TV-person var med, och svarade att hans guldfisk dog av ålder efter ett par år. Nej, den dog inte av ålder, åldersrekordet ligger på runt 50 år! Men blir den det i en skål eller ett litet akvarium? Knappast. Försökte förklara för en tjej i en tråd på ett annat forum, varför en av hennes slöjstjärtar hela tiden dog så fort hon köpte en ny, hon kunde aldrig ha mer än en. Jag sa att hennes akvarium var för litet, och vattnet blev förmodligen snabbt dåligt när hon försökte ha två i det. Då startade hon en annan tråd, där hon gnällde över att bli påhoppad av personer som säger att akvariet är för litet. Hon nämnde inga namn, men kände mig ändå träffad. Och jag hoppade inte på henne, utan försökte ge henne råd, men hade inget för det. Om nu många säger samma sak, kan det ju bero på att det ligger nå´t i det? Inget kul att försöka svara, och ge råd till folk, när man blir anklagad för påhopp.

Se´n tycker jag att det är djurplågeri att överhuvudtaget avla fram slöjstjärtar, och alla dess mer eller mindre groteska varianter, som knappt kan simma, men det får bli en annan tråd.

MVH Micke
#40 - 30 augusti 2004 14:52
Den älsta kända Guldfisken avled i augusti -99 det hade namnet ”Tish” och blev 43 år, ägare Hilda Hand i Yorkshire.

Källa: AB
#41 - 30 augusti 2004 15:48
Du gickan, ville bara tala om en sak för dej...jag hade kopparbarber i ett *host*25 liters*host* en gång och frågade *host* vad man kunde ha för fler fiskar*host* och då sa några..vilke det nu var ..att jag hade på tok för litet akvarium för dom,och att jag skulle byta ut barberna mot guppy istället.Jag tyckte såklart om mina kopparbarber, men jag gjorde som de sa.Och det har gått jättebra!Mycket trevligare stämmnig!som sagt,ingen kopparbarb på 4-5 cm i ett *host*25 liters*host* och ingen sjöjstjärt i ett 37 liters eller vad det nu var..Medlemmarna här ger faktiskt BRA råd.Men hur som helst,tänkte bara berätta det och jag vill helst inte att du ska känna dej "påhoppad" (för både din och min skull)
HaD
#42 - 30 augusti 2004 15:57
<font color="blue">Susanna</font id="blue">
Kan bara inte låta bli att kommentera din gulliga och "ejpåhoppsbara" komentar till denna tråd.
*host*25 liters*host* och ingen <font color="red">sjöjstjärt</font id="red"> i ett 37 liters eller vad det nu var

Hostandet var gulligt men den nya fiskarten var ännu sötare *ler*
<font color="red">Sjöstjärt</font id="red"> låter faktiskt som en mycket söt liten fisk.

#43 - 30 augusti 2004 17:03
oj då..felstavning :D men det skulle ju faktiskt kunna vara en firre det oxå! ;)
#44 - 30 augusti 2004 23:35
Ursprungligen skickat av LenitaMarie: Vilken vacker Isor du har! Påminner om min egen vovve såklart [:-91]

Tack så mycket! Alltid lika kul när någon säger nåt fint om mina djur!!! Sånt värmer.

<b>gickan_87;</b>Hur går det med ditt fisk köp? Blev det en liten söt kampis eller 2?
#45 - 30 augusti 2004 23:51
Tänkte bara kolla om någon kan bekräfta följande:

Kampfiskar hölls från början i tunnor med dricksvatten (i Asien) detta för att äta upp eventuella mygglarver och därigenom förhindra sjukdomar.

En fråga:

Hur funkar kampfiskar med neontetror?... någon som prövat?
#46 - 30 augusti 2004 23:58
Jag har kampisar och neoner i mitt stora kar (375 l) och det funkar finemang men jag tror personligen inte är lämpligt att hålla de i små kar under 75 l för neoner är små fräcka varelser som gärna naggar på kamphanarnas vackra fenor och kampisarna är för långsama för att ge igen mot de fräcka och snabba retstickorna (neonerna).

Men det finns säkert dom som har haft sina kampisar och neoner i små kar tillsammans. Och det har säkert gått alldeles utmärkt. Jag har haft mina tillsammans i ett 75 l en gång i tiden och min hane fick då små nyp men inte så han såg söndertrasad ut men jag kände att jag ville se min hane i hela fenor så jag separera dom.
#47 - 2 september 2004 10:11
Ursprungligen skickat av Marie J

[quote]Ursprungligen skickat av LenitaMarie: Vilken vacker Isor du har! Påminner om min egen vovve såklart [:-91]

Tack så mycket! Alltid lika kul när någon säger nåt fint om mina djur!!! Sånt värmer.

<b>gickan_87;</b>Hur går det med ditt fisk köp? Blev det en liten söt kampis eller 2?
[/quote]

tja det blir inget kampisköp före att jag har plats i mitt akvariu och det har jag inte förrän jag fått någon köpare på mina guppihannar.
#48 - 2 september 2004 15:14
gickan: du kanske kan byta in dem mot en kampis eller åtminstone som delbetalning? Hör med butikerna i din närhet.
#49 - 2 september 2004 23:33
Det som Klara skriver är en utmärkt ide då många zooaffärer gärna byter in fiskar, fast man får ju inte mycket för dom rent ekonomiskt men och andra sidan blir du av med det du inte vill ha och får det du vill ha, en kampis!

Har du någon bra zooaffär nära dig som du kan byta i?
#50 - 3 september 2004 08:38
Ursprungligen skickat av Marie J

Det som Klara skriver är en utmärkt ide då många zooaffärer gärna byter in fiskar, fast man får ju inte mycket för dom rent ekonomiskt men och andra sidan blir du av med det du inte vill ha och får det du vill ha, en kampis!

Har du någon bra zooaffär nära dig som du kan byta i?

Njae bra och bra e den inte men men...

Nej jag tror inte jag vill byta in mina fiskar tänka att se dem försvinna en och enjag brukar nämligen vara där 1 gång7veckan och shoppa mat åt mina djur!
#51 - 13 september 2004 09:04
Hej allihopa ni kanske har sett att jag har haft mina guppihanar till salu på annonsbörsen och har nu kanske en köpare! så det kanske blir en kapis till helgen!
#52 - 13 september 2004 14:46
Vad roligt för dig att du fått en spekulant på dina hannar!

Jag håller tummarna för dig att du får sålt dom så du kan köpa en kampis!
#53 - 15 september 2004 17:29
hejsan hejsan här kommer jag och lägger mig i. Först och främst riktat till dig Tant nancy: man kan inte jämföra människor och fiskar på det viset! Själv har jag 2 slöjstjärtar i ett 110L kar och jag har fått förklarat för mig från en trevlig människa som på ett trevligt sätt sa att jag nog borde ha tänkt mig lite för i farten innan jag köpte dom. Så dom ska få leva livet ut och sen ska jag aldrig mer skaffa sådana. Men tänk på det är inte vad du säger som räknas utan hur du säger det. TÄNK PÅ DET ERA KRITISKA GULDFISKÄLSKARE!!!
#54 - 15 september 2004 17:59
Du får ursäkta mig Kristin... men jag förstår inte vad du menar! Du får gärna tala om vad det är jag skrivit som du hänger upp dig på... och också om du tycker att det är ok att tjejen har guldfiskarna i 37 liter vatten...
Det där med att leva livet ut... menar du isåfall att du kommer att få dem att leva i en 30-40 år... eller tills de dör av för litet kar??? Nu är det ju inte lika katastrofalt med två st i 110 liter... skulle nog inte ens ha påpekat något om jag läst det...
#55 - 16 september 2004 16:18
Vad jag menade var: att jag inte tänker klubba ihjäl dom på grund av att JAG begick ett misstag. Och djur anpassar sig snabbt efter sin miljö och jag har hittills inte informerat mina fiskar om att dom borde leva i en 300 L tank.
#56 - 16 september 2004 16:47
kristin: jag vet inte hur stort kar du har men om du nu har ett som är alldeles för litet för guldfiskarna så visst kan de överleva, men vad är det för liv? .

om du vill ge dem ett störra utrymme kan du ju sätta ut en annons på blocket.se

mvh
Lena Maria
#57 - 18 september 2004 17:31
Visst men min plånbok accepterar inte något sådant köp för tillfället och sen har jag nog inte plats för ett sådant heller, Men tack ändå.

Annons