slöa slöjisar-liten plats

#1 - 28 november 2004 22:12
Hur var det nu med storleken.
Jag har så klart, en stor skål (15-17l) med två små (3cm utan slöjan inräknad) slöjisar. Har haft dem ca 3 månader. Söta och glada. Men... Sedan ett par dar tillbaks är de slöa och hänger åp ytan eller ligger längs botten. Byter 1/4 del vatten i veckan. Inga alger, ingen lukt eller grumlighet. Inga synliga sjukdomstecken på fiskarna fö.
Jag har fattat att ni alla rekommenderar större akvarium.
Men hur fasen kan zoo-affärerna riskera sitt rykte med att sälja något man inte skall ha. En skål menar jag.
#2 - 28 november 2004 22:23
Ähm!
Måste rätta mig själv.
Jag skrev i mitt inlägg - Har en stor skål så klart.
Vad jag menar är att vi oinvigda slöjstjärtägare verkar alla gått på detta med en "guldfiskskål". Så bli inte buttra på min formulering tack!
Väntar envist på era snabba och proffsiga svar.
#3 - 28 november 2004 22:24
i en så pass liten skål måste du byta vatten oftare... slöjstjärtar äter relativt mycket och skiter därefter.... troligtvis nitrit som gör att de är slöa... byt vatten omedelbart och gör sedan täta vattenbyten.... o sen köp ett akvarium där de får plats!!! 15- 17 liter är INTE stort.
tyvärr så är det juh så att zoo affärer är ett företag...de måste gå med vinst... alltså alla är inte lika seriösa och har ej heller den kunskap som egentligen krävs.
OM de nu tyvärr är så att de kommer få bo i skålen så är det lika bra att du vänjer dig vid att göra 50% vattenbyten iaf varannan dag.

25% 1 gång i veckan är alldeles för lite i en så pass liten skål.
#4 - 28 november 2004 22:28
Tack för svaret!
Okidoki!
Börjar med tätare vattenbyten.
Hoppas att det hjälper.
Kanske tomten kommer med ett större akvarium annars...
Allt gott//Laila
#5 - 28 november 2004 22:30
Borde inte affärerna tjäna mera pengar på att sälja 200 liters akvarier istället för dessa skålar?
#6 - 28 november 2004 22:37
Kanske det.
Kan berätta att jag betalade 469:- för skål, sand, mat(ett par kartor värdelös mat) och ett par spartanska foldrar om hur man sköter ett akvarium. Fasen vad blåst man är ibland. Men OK, det var ett impulsköp. Gubben fyllde år. Jag tyckte att skålen med ett par söta fiskar var kul. Han blev jätteglad över dem. Men nu är glädjen förbytt i oro. Han gillar ju sina fiskar. Kallar dem sina små vänner. Man blir ju alldeles rörd. Som sagt. Tomten kanske....
#7 - 28 november 2004 22:37
jo iofs ... men det är lättare att kränga småskålar än akvarium på 200 liter... låt oss.... tänka lite... vad är man beredd att punga ut med för ett "första" akvarium..... 3000 kr eller 500 spänn för både skål, fisk o andra tillbehör....
Jag säger inte att jag tycker att detta är ok... jag tycker att det är vidrigt MEN... det är så det ligger till tyvärr.
Kontentan av det hela är att man säljer det som är lättast och att "folk" inte vet bättre pga att de litar på zooaffärerna.
#8 - 29 november 2004 00:40
Kolla på naturvårdsverkets sida. Jag har för mig att de inte får sälja skålar för att hålla fiskar i. Men det får sälja skålar.

Laila: Då är det väl för sent att byta ut fiskarna. Exempelvis en kampfiskhanne eller ett par killifiskar kan fungera i ett sådant akvarium utan att behöva byta mer än 50% i veckan.
Tror att tomten skall sattsa på ett akvarium på ca 150 liter med lite större filter. I vart fall minst 100 liter (ca 50 liter per guldfisk är rekomendationerna). Guldfiskar i alla varianter skitar ned rätt mycket. Därför behövs stort akvarium och bra filter.

Det går lika bra med begagnade kar. Kolla efter repor i glaset (drar ned på priset) samt att silikonlimningen inte har släppt eller blivit knasterhård. Den skall vara lite elastisk och fjädra när man trycker hårt på den med fingret (inte nageln, den kan skära sönder silikonet).

Om du börjar kolla nu, så hittar du nog säkert ett till lämpligt pris. Fråga gärna här om du är osäker.
(Tänk på att DU skall tycka att affären är bra. Det finns många som anser att man betalat för mycket, men de har ju ofta inte sett akvariumet. Dvs ungefär som att köpa en bil. Efteråt affären är klar, får man många bra erbjudanden [:(])
#9 - 29 november 2004 06:02
Ursprungligen skickat av jackson

Kolla på naturvårdsverkets sida. Jag har för mig att de inte får sälja skålar för att hålla fiskar i. Men det får sälja skålar.

Tror dom får sälja skålar för att ha fiskar i då det finns fiskar som kan leva i skålar dock inte slöjstjärtar ... Det finns bara allmänna regler om hur du som privatperson får hålla djur ... tog upp lite utdrag ur djurskyddslagen i ett annat inlägg den säger mer lr mindre att djur ska hållas på ett sådant sätt att de kan bete sig naturligt och att ha slöjstjärtar i en liten skål motsäger sig detta så man kan troligen bli dömd för djurplågeri även om det inte är så troligt då dom knappt hinner med större djur även om guldfiskar är ett djur som kommer ihåg bra och är hyggligt intelligent...
#10 - 29 november 2004 10:21
Hej Laila!
Som du förmodligen lagt märke till så är detta med slöjstjärtar och skålar ett livligt debatterat ämne här på zoopet. *ler*

Eftersom dina fiskar skiter ner ganska rejält så är täta vattenbyten ett faktum när man har en liten skål. Minst ett par gånger i veckan är att rekommendera.

Om du nu känner dig sugen på ett större kar, vilket oxå kommer att bli lättare att sköta, så kan jag rekommendera Blocket.

http://www.blocket.se/

Vi köpte vårt 250-liters kar utav en trevlig prick på blocket. Vi gav 900 kr för karet, ljusrampen, pump och doppvärmare samt lite rötter och stenar. Man kan göra riktiga fynd om man inte har bråttom.

Lycka till med fiskintresset. Elinor

Annons