Slöa metallpansar malar!

#1 - 25 augusti 2005 17:28
Har två metallpansarmalar i ett 80liters akvarium tillsammans med 5fantomtetror.
Köptes för ca.2veckor sedan.
Dom har varit väldigt livliga sedan inköpet,men sedan i förrgår har jag märkt att dom för det mesta ligger och trycker mellan akvarieglaset och en stor sten mellanrummet är inte stort heller!
Där är dom mestadels hela dagen!
Har gett dom en alg tablett varje dag(är det för mycket?):confused:
Är detta ett normalt beteende hos pansarmalar eller har dom blivit stressade av något.
Är denna art lättstressad ,anl. att jag frågar är nämligen att våra barn hemma på 3 och 5år är väldigt roade med att sitta framför akvariet och känna på glaset bla.och prata med fiskarna :)
#2 - 25 augusti 2005 17:58
Har du kollat nitriten?
#3 - 25 augusti 2005 18:13
Nej det har jag inte gjort!
Ska göra det imorgon vid djur affären!
Har inte köpt något nitrittest än!
Kan det vara det, dom andra fiskarna mår ju bra!
#4 - 25 augusti 2005 18:53
Arter och individer är olika känsliga.
#5 - 26 augusti 2005 07:00
Pansarmalar trivs bäst om de är ett litet stim (minst 6 enligt artbeskrivningen). Kanske kan bero på att det. Det känner sig tryggare om de är fler, men nu var ju inte karet så stort...
#6 - 28 augusti 2005 13:21
Metallpansarmalar ska vara bland de tåligaste pansarmalarna, så om övriga fiskar mår bra tror jag inte att nitritvärdena är problemet (beror ju förståss på vad du har för övriga fiskar), möjligen om du har högt pH i kranen i kombination med inget vattenberedningsmedel alls kan göra att de inte mår så bra, men jag tror det finns andra, mer troliga förklaringar.

1. De är proppmätta och inser att de inte behöver röra sig för att få mat. Varför rusa runt när de får mer än de kan tugga i sig, varje dag? (JA, en algtablett om dagen är för mycket. Hos mig räcker en algtablett till 5 pansarmalar, 5 otocinclus, 20 kardinaltetror, 4 fjärilsciklider och tre kejsartetror. Lägger jag ner två så ligger de flesta fiskar och jäser hela nästa dag).

2. De känner sig otrygga, men det räcker nog inte med enbart barnen för det. Kanske det finns ont om mörka, skydddade platser? Dessutom är det ju lite lite med bara två.

Men som sagt, jag tror mest att de är proppmätta....
:) Iris
#7 - 29 augusti 2005 08:13
Jag har insett att en alg tablett är i mesta laget för mina metallpansar malar!
Och dom är definitivt inte slöa längre sedan vi har införskaffat 2st praktbotior och 4 svärdbärare till vårat akvarium.
Nu busar dom med botiorna och svärdbärarna hela dagarna!
Jag tror dom var lite ensamma innan,tyvärr är inte dom nya fiskarna av samma art men dom verkar gå bra ihop med metallpansarmalarna.
Dom har även fått en mörkare och glansigare färg sedan dom nya fiskarna har kommit!
Så nu är det full rulle i akvariet!!:D
#8 - 31 augusti 2005 19:07
Härligt! Kul att höra! Ofta hjälper ju de enklaste åtgärder...
#9 - 31 augusti 2005 20:14
praktbotia ska helst hållas i grupper om minst 6st och blir upp till 30cm långa.
dom växer förvisso långsamt men nåt att tänka på infor framtiden
#10 - 2 september 2005 18:56
Absolut!

Annons