Slö skalarer

#1 - 16 november 2003 19:45
En liten nybörjar fråga !
Jag var o inhandlade mina första fiskar i dag det blev två skalarer.
Dom var pigga o fina i affären men nu i mitt akvarium står dom stilla bakom pumpen .
Är detta normalt????
#2 - 16 november 2003 19:51
Jadu det kan ingen svara på om du inte berättar lite mer om vad du har vad du har gjort etc.

Vad har du för akvarium? hur stort? vad i? vilka vattenvärden? hur stoppade du i dom? etc. etc. etc. etc.

MEN det är ju synd å kalla det ovanligt att fiskar kan va lite skygga innan dom ställer sig till rätta i en ny burk men ingen kan ge dig något vettigt svar om du inte ger mer info.
#3 - 16 november 2003 19:55
Ok lite info jag har ett 150 liters kar som varit i drift 10 dagar ungefär vattenvärdena är dom samma o jag gjorde som det stog på zoopet.com när jag stoppade i dom .... Är det någon mera info jag glömt hmmm ? Hoppas det räcker för svar!!!!
#4 - 16 november 2003 19:56
jag tycker att det är rätt ofta som nyinsatta fisakr drar sig undan. men det kommer fram om endag elelr två. ibland kanske det tar längre tid. men sen kan det ju som sagt bero på kanske dåliga vattenvärden etc. kanske blev FÖR stor omställning.
men troligtvis så hämtar de sig
#5 - 16 november 2003 19:58
vattenvärdena är det samma som vad?

#6 - 16 november 2003 20:01
Vattevärdena är samma som i affären !
Jag tog mä vatten dit så dom kollade det skulle vara samma sa dom ???
Jag vet inget om det men det va bra sa dom ?!?!?!?
#7 - 16 november 2003 20:26
som soetiz skriver så är det säkerligen ingen fara efter som nya fiskar kan va lite oroliga.

Vet inte riktigt vad du kan om akvarium men jag skulle rekomendera dig att kanske läsa på lite, ett svar "det är samma som vi har" ifrån en butik skulle inte jag godta. Läs på om dina fiskar vilken miljö dom trivs i skaffa egna vatten tester och ta reda på hur ditt vatten är.

Finns mycket kunnigt folk här som säkerligen kan hjä'lpa dig att få mer kunskap men för att det ska gå måste du själv veta vad du har etc. etc.

Sen så måste jag säga att ditt akvarium i längden inte kommer att räcka för scalarer då det är en stor fisk men så länge dom är små är det nog inga problem MEN dom vill gärna vara fler en bara 2 st ocksp när dom är små efter som dom går i stim då.
#8 - 16 november 2003 20:33
Ursprungligen skickat av gosatta

som soetiz skriver så är det säkerligen ingen fara efter som nya fiskar kan va lite oroliga.

Vet inte riktigt vad du kan om akvarium men jag skulle rekomendera dig att kanske läsa på lite, ett svar "det är samma som vi har" ifrån en butik skulle inte jag godta. Läs på om dina fiskar vilken miljö dom trivs i skaffa egna vatten tester och ta reda på hur ditt vatten är.

Finns mycket kunnigt folk här som säkerligen kan hjä'lpa dig att få mer kunskap men för att det ska gå måste du själv veta vad du har etc. etc.

Sen så måste jag säga att ditt akvarium i längden inte kommer att räcka för scalarer då det är en stor fisk men så länge dom är små är det nog inga problem MEN dom vill gärna vara fler en bara 2 st ocksp när dom är små efter som dom går i stim då.

Jag får tack för svaret !
Jag hade akvarium för ca 10 år sedan men jag har glömt bort det mesta tyvärr men jag ska läsa på all fakta jag kan komma åt !!!
#9 - 16 november 2003 21:27
Köp ett par till skalarer om 5-7 dagar så borde de känna sig lite tryggare då de för vara några fler. Som unga är de som sagt en stimfisk och när de blir vuxna bildar de par.

Beroende på hur ofta, hur mycket och med vad du matar så växer de ur ditt akvarium olika fort. Mycket och proteinrik mat gör att de växer snabbare men de klarar sig mycket bra med sparsam matning också och då kan du säkert ha dem över ett halvår i ditt akvarium. Det beror lite på hur stora de är nu också. När de är runt 6-7cm höga utan fenor bör du flytta dem till ett akvarium som är minst 45cm högt.
#10 - 16 november 2003 22:45

150 liters akvarium och Scalare....låter lite litet det när de blir större, särskillt om du följer AndreasN´s råd om att köpa fler. De behöver stort utrymme för att växa i sen blir de till viss del revirhävdande när de blir äldre så två par i 150 liter är på tok för litet.
Jag har två par i 275 liter och det känns trångt när de gnabbas tycker jag.

#11 - 16 november 2003 22:52
När de är små är de inte par.
#12 - 16 november 2003 23:04

Nej det kan jag hålla med om. Men varför köpa fiskar som växer ur sitt akvarium på ett år??

#13 - 16 november 2003 23:19
Fa_lco: ja det håller jag med om. Mitt inlägg baserar sig på att de får flytta till ett större kar. Finns inga sånna planer är nog det bästa att försöka sälja dem när de blir lite större eller lämna tillbaka dem till butiken redan nu. För jag antar att det är butiken som tyckt att man kan ha dem i ett så stort kar?
#14 - 17 november 2003 00:40
tyvärr är det ju så att butikerna är ofta, (läs inte "alltid") skrupelfria när det gäller försäljning. Har sett trådar här tidigare om att butiker har sagt si och så när det gäller fiskar mm. Tyvärr är det ju så att de lever på att sälja fisk och ju mer försäljning ju mer vinst. Jag var nära att komma hem med en paronhaj när jag var grön(are) på det här med akvarium och säljaren visste mycket väl att den skulle gå i ett 200 liters akvarium.

#15 - 17 november 2003 07:35
150l till ett par skalarer är inte för litet om höjden är över 40cm.

Ett par skalarer kan gå i ett 100l akvarium bara akvariet är nog högt.

#16 - 17 november 2003 07:51
visst och en guldfisk kan gå i en guldfisk skål men frågan är om den trivs?

100 liter 40cm högt ger en påtok för liten yta för att fullvuxna scalarer ska kunna röra sig fritt och obehindrat..

Annons