Slö gravid svärdbärare

#1 - 22 februari 2005 20:11
Tjohej!

Jag har problem, en av mina svärdbärare är gravid och nu har den blivit slö och konstig. Ibland stryker den sig mot botten genom att snabbt vända sig på sidan och sen tillbaks. Kan detta höra ihop med graviditeten eller är det en sjukdom?? Vita pricksjukan kan väll bete sig så men jag hittar inga synliga tecken på det. Nu ikväll åt den inget heller... Har en känsla av att den kommer att föda snart eftersom man lätt kan se ynglen genom kroppen på den.

Någon som vet om det är normalt att den blir slö i närheten av slutet på graviditeten eller om det kan vara någon sjukdom?????

Tacksam för någorlunda snabba svar!
#2 - 22 februari 2005 20:36
[QUOTE=Radial]Tjohej!

Jag har problem, en av mina svärdbärare är gravid och nu har den blivit slö och konstig. Ibland stryker den sig mot botten genom att snabbt vända sig på sidan och sen tillbaks. Kan detta höra ihop med graviditeten eller är det en sjukdom?? Vita pricksjukan kan väll bete sig så men jag hittar inga synliga tecken på det. Nu ikväll åt den inget heller... Har en känsla av att den kommer att föda snart eftersom man lätt kan se ynglen genom kroppen på den.

Någon som vet om det är normalt att den blir slö i närheten av slutet på graviditeten eller om det kan vara någon sjukdom?????

Tacksam för någorlunda snabba svar![/QUOTE]

Om du har det för kallt i akvariet kan det vara svårt för levandefödare att skita ut sina yngel, jag har för mig att man kan höja tempen upp till 28 grader, kanske det skulle kunna hjälpa. Om det nu är så att din svärdbärare ska få yngel.
#3 - 22 februari 2005 20:42
Är det bara den som gör så?
Mina Platyn är lite lustiga och slöa precis innan. Det låter som den kliar sig, vilket inte alltid betyder sjukdom. Du får kolla på de andra fiskarna om de gör likadant.

Mvh
#4 - 22 februari 2005 20:55
Nej, det är bara den fisken som gör så! Är det bra för de anda fiskarna om man höjer temperaturen så mkt?? har ca 25-26 grader nu..
#5 - 22 februari 2005 21:17
Det tycker jag inte är för kallt, låter lagom. Du får vänta och se. Jag vet inte vad du har för andra fiskar så jag kan inte svara på det.

Själv har jag för närvarande 27 grader, och mina fiskar lider inte av det i allafall.

Mvh
#6 - 23 februari 2005 06:02
ja har:
8 st kilfläcksbora
2 st svärdbärare (+ 3 yngel)
12 st neonteror
1 st sorgbandstetra
4 st rödmunstetror

....

Annons