Slippa kiselalger?

#1 - 23 januari 2009 08:17
Är under uppstart med mitt andra akvarium på 60L :)
Vad ska jag tänka på för att helst undvika kiselalger som jag fått förra gången i 128L? Finns det något knep eller det är ett "måste fas" i alla nystartade kar?
#2 - 23 januari 2009 10:13
aneta skrev:
Är under uppstart med mitt andra akvarium på 60L :)

Vad ska jag tänka på för att helst undvika kiselalger som jag fått förra gången i 128L? Finns det något knep eller det är ett "måste fas" i alla nystartade kar?
Ett fåtal fiskar ,mata sparsamt tillsätt en luftpump om du har en liggande så du luftar ur karet det brukar hjälpa:)det sista kan du skippa om det kommer finnas rikligt med växter i karet.
#3 - 23 januari 2009 11:05
Många L-malar, t ex gamla kära Ancistrus sp. äter kiselalger med stor förtjusning. :p
#4 - 23 januari 2009 11:50
Så försvinner dessa alger när karet stabiliserat sig. Men effektivast är den söta ancistrusmalen! Gulligullgulligulligull!
#5 - 23 januari 2009 15:42
När personen nämde 60 L så tänkte jag det är väl inte värt att nämna Ancistrus i ett sånt litet kar,då blir det bara påhopp av moralkärringarna här på Zoopet som om man nu skulle bry sig...=)då säger jag också en Ancitrus håller det nere väldigt bra.Men som alla fiskar blir även den större men till dess är det väldigt effektiv att ta nytta av deras tjänster.
#6 - 23 januari 2009 16:47
Ah, var det bara 60 liter? Det såg jag inte. Nåja, ancistrusen kan ju flytta när den blir för stor.
Annars kan kanske en "Pitbull Pleco" funka: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1278&SOK=1, eller någon Otocinclus. Jag vet inte hur de är på kiselalger, dock.

Annons