slimline, filterhörna!

#1 - 24 februari 2008 10:13
äntligen är min slimline på väg efter en månads väntan, tänker nu bygga en filterhärna som döljer doppvärmare och insug och utblås till mitt ytterfilter.

tänkte följa anvisningarna på lake malawisidan, men har lite funderingar när det gäller utformningen.
är det bättre med ett smalt långt utrymme eller brett och kort, jag tänker på flödet genom filtermassan?
funderar på att sätta in en skiljevägg i utrymmet som tvingar vattenflödet först upp och sedan ner till insuget så att filtermassan utnytjas maximalt, bra eller dålig ide?

får man höra lite erfarenheter!
#2 - 24 februari 2008 10:53
Lite svårt att förstå exakt hur du menar. Krävs mycket tankeverksamhet, vilket jag inte orkar med just nu. Hade varit bra om du ritade ett par bilder för att förklara.
#3 - 24 februari 2008 11:27
Menar du den här artikeln?
http://www.riftlakes.com/cichlids/artikel_mp_slimline.html

Jag tolkar det som att du menar att ha filtermassan som vänster eller höger här? Om du har ytterfilter som sköter den biologiska reningen skulle jag valt den vänstra modellen, med större genomsnittsarea för flödet. Känns som att den högra skitar igen fortare? filtret får ju ändå ungefär samma volym biologiskt.
[ATTACH]10629[/ATTACH]
#4 - 24 februari 2008 11:31
okej, provar en liten bild då.

rött= väggar
svart= insug till filter
mörkblå= filtermaterial
ljusblå= vattenflöde

vackert eller hur!
#5 - 24 februari 2008 11:54
precis den artikeln!

jag är mer inne på den högra, tänkte att vattnet passerar mer filtermaterial då. men det kanske inte spelar någon roll?
#6 - 24 februari 2008 11:56
Det viktigaste är filtervolymen. Om sedan filtermaterialet är utformat som ex en liggande mjölktetra eller en stående (som exempel) har nog ingen större betydelse ur nitrifikationssynpunkt skulle jag tro. Däremot så med en stor "anliggningsyta" eller "insugsyta" mot akvariet så kommer den att kunna gå mycket länge utan rengjöring, med en mindre sådan "insugsyta" kommer den att sätta igen fortare och alltså behöva rengjöras oftare. Vilket av de två som är bäst skall jag låta vara osagt och det råder delade meningar vet jag. Den massan med stor "insugsyta" kommer teoretiskt flödet att vara långsammare igenom, emedan det går snabbare genom den med motsvarande liten "insugsyta".... Hänger du med?

Gör det praktiskt för dig själv och tänk estetiskt om du bryr dig om det. En smal men längre filterkammare kommer att smälta in bättre med bakomvarande slimline på bakglaset kontra en bred kort sådan!
#7 - 24 februari 2008 12:14
rent säkerhets och underhållsmässigt borde jag alltså skippa mellanväggen och göra en bredare kammare.
svårt att se utan bakgrunden hur det kan bli.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 24 februari 2008 12:32
Skall du ha en hel filtermattebit, eller filtermattekuber?
Har du en hel bit så bör inte "sugavståndet" vara mer än 10 cm och få är det inte så bra med kanalar.
Skall du använda kuber så kan gärna "sugavståndet" vara längre och då funkar ju kanalsystemet väldigt bra
#9 - 24 februari 2008 12:35
Det spelar ingen större roll vilken modell du väljer hävdar jag så länge filtervolymen är tillräckligt stor och man har en rejält tilltagen cirkulationspump. Även om du gör en smal kammare (typ 10-15cm) i akvariets höjd med ett filterdjup om säg 10 cm så kommer den att gå i minst ett halvår utan att sätta igen.

Inget fel i din ide, helt ok tycker jag. Du kan ju göra en kammare som ej bygger ut så mycket ifrån bakgrunden utan gör den (kanalen) längre istället för att få plats med den filtervolym du tänkt dig. En sådan lösning är snyggare! Och kommer att funka länge. Mattor är enklare att handha än tillklippta "bollar" vid rengjöring, däremot så går de LÄNGE utan att egentligen behöva rengjöras. Funkar kanon att styra flödet som du tänkt dig med skiljeväggar för att kontrollera flödet genom filterbitarna! Du måste ju ha mattor eller annat som "väggar" för bitarna bara... Man kan ju ex välja att ha en tämligen liten matta vid insuget som samlar "klägget" och så gör man ren den lite då och nu, resten av filtersystemet är då mer eller mindre underhållsfritt!

EDIT: var tvungen att förtydliga då det såg ut som att jag svarade på någon annans (Kjell, som var snabbare än jag) inlägg...
#10 - 24 februari 2008 12:41
tänkte nog använda kuber och en bit som sitter vid insuget till kammaren som man kan ta upp och rengöra vid vattenbyte.

det blir nog den smalare varianten, har ju ytterfilter så jag har ej funderat på själva filtervolymen.
ju mer desto bättre!
#11 - 24 februari 2008 12:44
dunderhake skrev:
tänkte nog använda kuber och en bit som sitter vid insuget till kammaren som man kan ta upp och rengöra vid vattenbyte.

det blir nog den smalare varianten, har ju ytterfilter så jag har ej funderat på själva filtervolymen.

ju mer desto bättre!

Filtervolymen: både ja och nej ;)
#12 - 24 februari 2008 13:14
naturligtvis kommer jag inte fylla hela karet med filter.
jag menar att volymen inte styr hur jag bygger, däremot effektiviteten!

ingen som har några smarta tipps, är första bakgrunden jag sätter i!
har läst dom flesta trådar i ämnet kan jag ju nämna.
#13 - 29 februari 2008 18:50
tack för alla svar!

då tar vi och uppdaterar, fiskarna och filter går i två 50 liters backar.
bakgrunden är i karet, själv är man småhög av all aceton och ättiksyra ångor!
kammaren blev 10 x 25 cm, hade inget mer att bygga av.
några småfel och inte så perfekt kapat men är nöjd med jobbet.
skitsnyggt blir det!

otroligt vad mycket ljusare det blev istället för en mörk plansh bak.
nu ska det bara härda några dygn, sen ska fixas!

en fråga, hur stora ska man göra filltermattekuberna?

Annons