Slim line som bottenunderlag?

#1 - 1 november 2011 11:54
Hej, jag tänkte höra om det går att ha ett par slim line skivor i botten på akvariet som underlag.
Jag har letat överallt efter en 10mm frigolitskiva men inte hittat någon, slim linen är väl ungefär 1cm tjock?

//Henrik
#2 - 1 november 2011 12:03
Snacka dyrt underlag. Annars finns ju biltemas svarta liggunderlag....
#3 - 1 november 2011 12:49
ja varför inte köpa ett liggunderlag`?! braaa mycket billigare o lättare att kapa till dessutom.
#4 - 1 november 2011 12:59
Fungerar det med ett vanligt campingliggunderlag? Det blir inte sunkigt efter ett tag då?
#5 - 1 november 2011 13:06
Lite coolt att pimpa akvariet med en slimline i botten, lite som de där bilarna som har TV skärmar överallt, typ i bakluckan.... ;)
#6 - 1 november 2011 13:11
har haft slimlines i ett 600L på DM i jkpg.blev snyggt är troffarna grävt upp sanden. men dyrt var det :P
#7 - 1 november 2011 13:12
HenrikG81 skrev:
Fungerar det med ett vanligt campingliggunderlag? Det blir inte sunkigt efter ett tag då?

ja det funkar utmärkt. det jag har köpte jag nog för typ 100 spänn på stadium eller nått. har hållt bra länge nu utan några problem.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 1 november 2011 13:18
ja det funkar utmärkt med Slimline på botten - jag har faktiskt själv använt det i ett akvarium där jag har grävande fiskar. Gräver fiskarna ner till botten så ser det bara ut som om det ligger en sten på botten istället för t.ex. en ful vit frigolitskiva.

Liggunderlag går också bra förutsatt att det inte är för mycket sten som ligger på det - i så fall blir det för ihoppressat
#9 - 1 november 2011 13:31
Kan tänka mig att om man hittar sand i ungefär samma färg som slimlinen skulle man kunna göra en toksnygg scape med det.
Kanske är en ny trend på gång?
#10 - 1 november 2011 14:21
om man har en slimmis på botten så kan man ju nästan spara in lite cash på sanden.

:D

.
#11 - 1 november 2011 16:08
vet en kille som har modul-system på botten och det är skitsnyggt.. visserligen är bottenytan 120x250 så det är ju lite mer att leka med men har man pengarna år det ju ruskigt snyggt.. speciellt om man bara har lite sand också.. hmm.. idéer, idéer.. :)
#12 - 1 november 2011 16:24
aningen svårt å plantera kanske i slimline? :P klart man kan ju ha sand ovan på men då synns den ju inte, de krävs ju en del sand för att plantera.
men de är klart, kör man nån fisk där det inte behövs just nå växter så kan de ju funka. kan nog till å med bli rätt snyggt.
#13 - 1 november 2011 16:46
eller lägga en distans under slimlinen på utvalda ställen och även göra hål där och plantera växterna i det.. (självklart rikligt med silikon för att täta där man har distanserna.. hmm.. I see a future project..
#14 - 1 november 2011 17:07
Min fråga är. Blandar vi inte äpplen och apelsiner här?
Vi kanske skall klargöra vad som skall mellan bottenglaset och bänken och vad man lägger ovanpå bottenglaset inne i akvariet. Använder ni liggunderlag eller frigolit mellan bottenglaset och sanden?
Konceptet att ha slimline eller BTN moduler på botten tror jag kan bli relativt snyggt.
#15 - 1 november 2011 18:31
kan nog bli riktigt snyggt, finns ju BTN woodrock system som jag sett vissa använder på botten istället för som bakgrund.
sen vare ju det där med planteringen. men man kan ju tänka sig att man lämnar visa ytor fria från slimline och bara bara sand eller grus där, på så vis kan man plantera växter i sanden och så kanske man kan få intrycket av en flodbotten med "klippor" och sand. klart värt att prova tycker jag. om man har möjlighet =)
#16 - 2 november 2011 09:01
bossep skrev:
Använder ni liggunderlag eller frigolit mellan bottenglaset och sanden?

Jepp det gör jag (och många flera) då vi har grävande fiskar och mindre lust att vakna av att dom skapat en grop där en sten ramlade ner och spräckte glaset. Jobbigt att torka vatten (http://mizan3.bloggsida.se/okategoriserade/en-dag-natt-i-en-akvarists-liv) om det skulle hända.
#17 - 2 november 2011 15:32
ecco skrev:
Jepp det gör jag (och många flera) då vi har grävande fiskar och mindre lust att vakna av att dom skapat en grop där en sten ramlade ner och spräckte glaset. Jobbigt att torka vatten (http://mizan3.bloggsida.se/okategoriserade/en-dag-natt-i-en-akvarists-liv) om det skulle hända.

Jo jag förstår! Villa bara klargöra hur det var. Spräckt bottenglas kan hända den bäste det har även drabbat mig. 700 l på golvet är MYCKET vatten! Jag tror man skall vara lite försiktig med liggunderlag. Jag är inte säker på om materialet i en del inte kan vara giftigt. Frigolit och armaflex är inte giftigt.
#18 - 2 november 2011 18:41
Jag hittade en 10mm frigolitskiva, har preparerat den med våtrumsspackel och kommer fästa ett lager med grus mha silikon. Hoppas det blir bra..

http://www.hitdatasupport.se/Frigolit.jpg
#19 - 2 november 2011 19:21
du kunde ju gjort lite struktur i den, om du nu ska ha den som bottenskiva. typ gjort små stenhällar å kullar å lite sånt :) hade nog blivit fint. men det funkar absolut med bara sand på också, bara man lyckas få till det ;)
#20 - 2 november 2011 19:48
Våtrumsspackel låter som något som har gifter i sig i stil med antimögel, säker på att det är ok i akvarium?
#21 - 2 november 2011 19:50
MrH skrev:
du kunde ju gjort lite struktur i den, om du nu ska ha den som bottenskiva. typ gjort små stenhällar å kullar å lite sånt :) hade nog blivit fint. men det funkar absolut med bara sand på också, bara man lyckas få till det ;)

Ja jag har planer på att testa den inredningsmetoden, att med frigolik klädd i torv skapa en struktur som kommer upp från botten. Tänker mig att det skulle kunna bli läckert.
#22 - 2 november 2011 20:59
Det lät inte bra att våtrumsspacklet kan vara giftigt. Det står på flaskan att "flytande spackelrester" ej får hällas ut i avloppet såg jag nu...
Finns det något annat spackel man kan använda för att täcka frigoliten? Jag kommer ha en del grävande fiskar och vill slippa omkringflytande frigolitdelar i karet..
#23 - 2 november 2011 21:16
båtlack
#24 - 2 november 2011 21:16
Jag har inget att backa min undran på, vet bara att mycket som är till för våtrum brukar innehålla sånt. Så kolla upp det. Annars brukar husfix vara grejen folk använder till bakgrunder.
#25 - 3 november 2011 06:13
köp akvarielack å sen äre bara å lacka hela bakgrunden så ska det inte vara någon fara.
men som någon skrev så är husfix något dom flesta kör med, även jag själv.

akvarielack --> http://www.epotex.se/page/139/154/26/54
#26 - 3 november 2011 10:56
Det blir nog ett lager husfix.. Att lacka är väl överflödigt om det bara ska användas som bottenplatta?
#27 - 3 november 2011 13:35
HenrikG81 skrev:
Det blir nog ett lager husfix.. Att lacka är väl överflödigt om det bara ska användas som bottenplatta?

överflödigt vet ja väl inte, de minnemerar ju risken för att eventuella gifter kommer ut från frigoliten/fixet plus att de ökar ju hållbarheten med några år om det finns ett skyddande lager utanpå fixen. men det är ju absolut inget måste.
mest en extra "säkerhets" grej bara.
#28 - 3 november 2011 15:24
Husfix kan lösa ur en hel del kalk(?) som kan ge ruggigt hårt vatten med högt ph som kan vara rent skadligt. Med lack förseglar du den effekten annars är det bara att laka ur det ordentligt, gärna med torvvatten så går det snabbare.

Annons