Slemmiga fiskar med snabb död .

#1 - 9 december 2005 08:12
Min tjej fick ett problem i sitt 64 l kar . Fiskarna dog en efter en och hon talade om för mig att dom hadde prickar . Jag kom dit med lite preparat som kunde kanske bota dom som var kvar . Men jag upptäckte inga prickar , bara att dom var lemmiga och lite slem hängde ut lite här och där på fiskarna . Medlet hjälper inte troligen för sen hjälpinsats . Har försökt att hitta något om detta bland sjukdomsregister men kan ej hitta något . Den urartade sig väldigt aggresivt och sen har dom dött en efter en i snabb takt . I bland flera stycken på en dag . Några bra förslag på vad detta kan vara ?
#2 - 9 december 2005 12:07
Det verkar vara något som påverkat fiskens slemlager, vid väldigt lågt pH värde blir huden irriterad och den försöker skydda sig med att att slemlagret blir tjockare.

Men då visar den också flera andra symtom.

Mitt 4000 inlägg, hoppas de har varit till nytta för någon och till förtret för många.
#3 - 9 december 2005 16:17
Kan det leda till att dom dör så snabbt ?
#4 - 9 december 2005 17:14
Utmärkande för lågt/högt pH är plötsliga dödsfall.
Då menas inte att det är fel pH för arten utan för de flesta arter ett pH på nermot/under 5.
Och fiskar som vill ha lågt pH tål inte pH på närmare 8,5-9
#5 - 9 december 2005 18:07
mät ph och nirit värdena
/b
#6 - 11 december 2005 11:26
Tack för svaret , ska kolla det . Har gett fiskarna lite behandlig . Lyckades rädda tre kampfiskhonor av totalt tio fiskar. Dom ser pigga ut nu men var rätt illa däran så jag trodde dom skulle dö med .
#7 - 12 december 2005 07:37
Vekar inte vara det för nu mår dom prima . Har ju gjort en del vattenbyten under medicineringen och det har in påverkat fiskarna som är kvar . Dom verkar pigga nu . Troligen en parasit som jag lyckats ta kål på .
#8 - 12 december 2005 11:03
med vatten byten har du ju höjt pHt så visst kan det ha varit lågt pH
#9 - 13 december 2005 10:30
Jo det kan nog stämma . Kollade in ditt galleri och undrar om du saknar en sked i din servis , i så fall ligger den i ditt kar .

Annons