Slem på vattenytan

#1 - 30 november 2006 08:45
Jag har nog kanske tagit upp detta ämne innan med slem och "olja" på vattenytan. Men problemet återstår.
Har nog gjort alla åtgärder jag kan tänka mig mig nu, bytt ut allt i akvariet (det är andra fiskar, sand, växter och mat), och igår köpte jag en ny pump för att jag hoppades på att det skulle bli bättre. Men nej...
Köpte en pump skulle skulle passa mitt akvarie <45 l. Den skulle pumpa 200 l/h. Ska pumpen röra till det mycket på vattenytan? Eller har det egentligen ingen betydelse? Denna tycker jag rör väldigt lite.
Eller vad är mitt problem egentligen, blir helt tokig snart. Kan det bero på hushållsvattnet? Hade aldrig problem med detta innan jag flyttade...
#2 - 30 november 2006 08:52
Fluval 1 pump har jag...

Kanske detta borde ligga under tillbehör.. Men det handlar ju om vattenytan.
#3 - 30 november 2006 08:54
Slem vet jag inte om jag har sett, men den där oljiga hinnan kommer oftast från fodret och är inget att bekymra sig om.
#4 - 30 november 2006 08:55
Hej.
Har du en stillastående vattenyta blir det en oljehinna,pumpen skall röra om vattenytan då sliper du dessa bekymmer samt att vattnet blir syreberikat vilket det ej var innan med en hinna.
MVHH Mats
#5 - 30 november 2006 09:01
Helt stillastående är inte vattenytan, utan den cirkulerar lite grann. Men oljan blir så pass tjock att den hindrar vattnet från att cirkulera.

Hur högt upp kan man ha det utsprutet eller vad man ska säga? Ligger nu ca 1cm under vattenytan.
#6 - 30 november 2006 09:11
Har du någon bild på det så kallade slemmet?
#7 - 30 november 2006 09:20
Jag kan försöka ta en bild. Just nu är det inte så mycket eftersom jag tog upp lite med ett glas så att vattnet kunde cirkulera. Men jag tar om några timmar.
#8 - 30 november 2006 10:38
Hej.
Om du har utblåset under vattenytan räker det ej till att röra runt ordentligt utan sätt strilröret ungefär en cm.ovan vattenytan skall du se att det försvinner efter ett tag samt mata försiktigt.
MVH Mats
#9 - 30 november 2006 14:34
Kan man ha den ovanför? Har fått för mig att den ska gå sönder. Det stod det på min Bip-pump jag hade innan.

Annars ska jag definitivt prova det!
#10 - 30 november 2006 14:53
Hej.
Fluval kan du sätta så blåset kommer precis i vattenytan.
MVH Mats
#11 - 30 november 2006 15:02
Jag provade och det är redan klar vattenyta! :D
Fast nu blir jag kissnödig, haha, men det är värt det!

Tack för all hjälp
#12 - 30 november 2006 16:03
KNIPPPPPP.
MVH Mats

Annons