[QUOTE=Twintanking;n2420383]uppdatering i denna tråd, min redmoorrot slemmade på utav bara den sista dygnet, kom in igår och de lukade illa om akvariet, några fiskar hade dött, de var slem överallt på allt och även pumpen började gå trögt, gjorde en koll av vattenparametrarna och såg att PH krashat totalt. så de blev en snabb operation med att sätta upp ett tillfälligt kar av en IKEAlåda, ett cyklat filet o doppvärmare, sen åkte den där roten ur akvariet och fick bli en uppstädningen och rejäl skrubbning, dedär slemmet var överallt :/ Men nu har jag nog fått bukt på saker o ting o resterande fiskar verkar klarat livhanken. Så, aldrig mer redmoorrot för min del iallafall :/ håller mig till mangrove[/QUOTE]
Hu! :O
Ja du, I feel you... Jag har precis haft ett helvete tack vare ruttnande grenar :S
Jag har bestämt mig för att om jag kör i annat än mangrove - kommer jag att lägga dem i blöt ett bra tag och dessutom testa vattnet för att se om de ruttnar. För mina kickstartade cykeln och mer därtill :S (Tack och lov att jag inte hade fisk i karet...)
Däremot har jag faktiskt aldrig hört om redmoor som ruttnat och speciellt inte så fort. Slemmat järnet - ja. Men inte ruttnat. Redmoor är ju så attans solid att de knappt ens går att sänka. Så då ruttnar de ju rimligtvis långsammare också. Risken är att du fick med något konstigt in med den kanske?
Mangrove har orsakat rejäl pH-dip hos mig nu också, men det var mitt eget fel för jag lakade inte ur dem ordentligt.
(Och spånhuvudet här lärde sig till slut sin läxa och gick till slut och köpte en stor plastback med lock för eventuella framtida behov - istället för att förlita sig på hinkar och latmetoden med att vända på rötterna då och då... :P )