slavblixt och kompaktkamera

#1 - 27 december 2006 07:26
Halloj,

Fick mig en kamera i julklapp. En panasonic FX01.
en vanlig kompakt kamera. Men dock med Leicaobjektiv, så hyffsad kvalitet tror jag det är :)

Får dock ingen ordning på bilderna...

Tror mycket hänger på att jag inte kan använda blixten rätt. Den reflekteras ju i rutan...

Funderar på en slavblixt. Men hur fungerar en sådan? Kan jag koppla den till en kompaktkamera?
Om jag inte kan koppla den till en kompaktkamera, hur ska jag göra då?
#2 - 27 december 2006 08:02
Ja, det är en bra kamera. Kör själv med en Panasonic fz30. Det är svårt att utlösa blixten rakt framifrån. Vet inte om du kan koppla en extern blixt till den dock.
#3 - 27 december 2006 08:20
Saxat från pricerunner om Panasonic DMC-FX01:
"Stöd för extern blixt: Nej"
Så det går nog inte tyvärr.
Jag har samma kamera själv och som just en kompakt och smidig kamera fungerar den bra, men det är ju ingen fotografkamera kanske. Men med lite tålamod kan du nog få till ett par bra bilder på fiskarna även med den kameran.
#4 - 27 december 2006 08:23
Finns det inte slavblixtar som triggas av kamerans blixt? Då borde den inte behövas något stöd för den. Någon som provat?
#5 - 27 december 2006 08:30
Men då kommer man väl inte undan att kamerans blixt kommer rakt in i rutan och reflekteras. Fast det kanske kan gå att vinkla bort den med en reflektor eller nåt för att få den att trigga andra blixtar och samtidigt inte gå rakt in i rutan. Nöden är uppfinningarnas moder. Det finns säkert finurliga zoopetare som löst det här förr. Inte jag dock.
#6 - 27 december 2006 08:34
Är ju givetsvis jätteglad för min julklapp...! Och vet att jag kommer ha användning för denna kompaktkameran när jag är ute i skog och mark. Ute och reser. På fester osv.

Men det känns ju som att jag behöver en "riktig" kamera för att fota akvariet... Har kollat runt lite på olika systemkameror.

Hur har ni gjort? 2 olika kameror?
#7 - 27 december 2006 08:40
Har du mycket ljus i akvariet kan du prova utan blixt, alt. öka ISO-talet och se om du kan fånga något utan att det blir för mycket brus.
Jag tar de flesta av mina akvariebilder utan blixt.
#8 - 27 december 2006 10:53
Det borde räcka med det befintliga ljuset om fiskarna inte rör sig allt för fort, annars kan du kanske rikta en annan lampa ndit när du ska fota. Jag hade nog inte höjt iso talet då det nog ger för mycket brus på den typen av kamera.
Det finns slav blixtar som triggas av den vanliga blixten, prova som Isola säger att skärma av den vanliga.
#9 - 27 december 2006 11:54
Var och kollade på scandinavian photo här i göteborg.

De hade en slavblixt från canon som regerade på "masterns" blixt. Den kostade 1400 och fanns inte i lager.
Men som isolapojken säger. Det blir knöligt och bökigt.

Vad tror ni om att jag köper en starkare "ficklampa"? Typ
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=382913

Hade det fungerat?

Tänkte ev lägga den på täckglaset. Och bara använda de bakre lysrören. (Fisken är i framkant karet oftast).
#10 - 28 december 2006 15:32
Jag har provat slavblixt till min Olympus UZ 720C, men tyvärr så fungerar det inte med den kameran trots att slaven löser ut av vanliga blixten.
Jag fick kolsvarta bilder trots manuella inställningar av slutare och bländare.
Troligtvis är det så att min kamera skickar ut någon typ av ir-ljus för att göra ljusmätning och att detta ljus triggar slaven så att den löser ut innan kortet exponeras.
#11 - 30 december 2006 09:32
Om jag tolkar beskrivningen av din kamera rätt så har den ingen möjlighet att styra slutar tiden manuellt, detta gör det förmodligen betydligt svårare att använda s.k. slavblixt. Troligen kommer det att sluta med att du får väldigt ljusa kort eller t.o.m. helt vita.

Som jag ser det har du några olika alternativ med denna kamera:

1. Ställ upp lampor/starka ficklampor och rikta dem mot akvariet. En del fiskar brukar dock bli rädda av ljuset och dra sig undan, så det kan vara lite svårt.

2. Fota med den interna blixten. Tricket för att inte få en stor "blixtsol" mitt i bilden är rikta kameran lite snett mot akvariet, står du rakt framifrån så kommer du att få en sol mitt i bilden. Det är lite olika från olika kameror hur det fungerar att fota med intern blixt. Mina egna erfarenheter är att om man tar bilder på hela akvariet med intern blixt slutar det ofta med att akvariemöbeln blir ljus och bra medan akvariet blir väldigt mörkt. Närbilder på enskilda fixar i akvariet brukar fungera bättre även om ljuset blir lite onaturligt eftersom det kommer rakt framifrån istället för uppifrån lysrampen som det normalt gör.

3. Fota utan blixt. Här gäller det att ha tålamod, men har man det kan resultatet bli väldigt bra. Det gäller att hålla kameran helt stilla och försöka ta bilden när fiskarna står helt stilla. Rör sig fixarna eller om man skakar med kameran i fotoögonblicket blir bilden suddig. Det är en god ide att ställa upp ISO inställningen på kameran så högt som möjligt. Ett annat trick är att förminska bilden i ett bildbehandlingsprogram efter den är tagen, då kan man ofta få bort en del av bruset som ofta brukar komma när man fotar med höga ISO inställningar. Min bror tar de flesta bilderna utan blixt och han lyckas få de väldigt bra, se exempel här: http://fredrik.isaksson.homeip.net.
#12 - 2 januari 2007 09:08
Jodå både slutare och bländare går att ställa manuellt men inte exponeringskompensation.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 2 januari 2007 09:35
Stew skrev:
Vad tror ni om att jag köper en starkare "ficklampa"? Typ

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=382913

Hade det fungerat?

Ger ett minimalt tillskott - jag har själv en fotostudiobelysning på 1500 watt och de är klart svagare än en blixt.
#14 - 2 januari 2007 10:33
heeke skrev:
Jag har provat slavblixt till min Olympus UZ 720C, men tyvärr så fungerar det inte med den kameran trots att slaven löser ut av vanliga blixten.

Jag fick kolsvarta bilder trots manuella inställningar av slutare och bländare.

Troligtvis är det så att min kamera skickar ut någon typ av ir-ljus för att göra ljusmätning och att detta ljus triggar slaven så att den löser ut innan kortet exponeras.

E-ttl mäts så att kameran skickar ut en 1/10 av blixtljuset och mäter på, sedan ställer kamerna in sig och brassar på blixten :)
#15 - 4 januari 2007 13:27
Adamzon skrev:
E-ttl mäts så att kameran skickar ut en 1/10 av blixtljuset och mäter på, sedan ställer kamerna in sig och brassar på blixten :)

Ja är väl det som var problemet att den däringa tiondelen löste slaven, kameran stälde in sig och exponberingen skedde efter slaven och så fick jag kolsvarta kort.
#16 - 4 januari 2007 13:36
har du någon funktion på den kameran för att låsa exponeringen? Typ "AEL" ?

Har du möjlighet att göra det så kan du trycka på knappen, då avfryras e-ttl blixten, vänta tills blixten har laddat och sedan trycker du av bilden och får då en korrekt exponerad bild...
#17 - 8 januari 2007 10:35
AEL känns som det står bakpå kameran någonstans, måste forska i det där.
Tack för tippset.

EDIT: Det är inte typ "halvaknappen-tryck" du menar antar jag?
#18 - 12 januari 2007 17:28
Ingen som har funderat på att köpa sig en Digital Nissin slavblixt med inbyggd sensor? 3-400 kr.
Sen gör man en liten ramp i folie som man tejpar fast på kameran så att den interna blixten skjuts upp i taket istället. Detta triggar slavblixten och allt blir frid och fröjd.
#19 - 12 januari 2007 18:12
Ingen som har funderat på att köpa sig en Digital Nissin slavblixt med inbyggd sensor? 3-400 kr.

Sen finns det slavsensorer som kan användas med vilken blixt som helst.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=6967

Begagnade blixtar kan man hitta riktigt billigt.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 12 januari 2007 18:19
Apropå slavblixtar så kommer jag ihåg en japan som besökte den monter jag hade på Nurnbergmässan 94 i Tyskland. Där hade jag ett 840 liters öppet akvarium som han frågade om han fick fota. Visst så jag - kör på bara. Okej jag skall bara ghämta utrustninge sa han.
Nån timme senare kom han tillbaka med en himla massa lådor och började plocka upp prylar. Han byggde sedan upp någon sorts ställning ovanför akvariet och i den monterade han 30 småblixtar (eller om det nu var 50 - minns inte så noga) och brände sedan av så det blixtrade i hela mässhallen.

Tyvärr hade jag ingen kamera med mig så jag kunde fota hela blixtkonstruktionen och tyvärr så glömde jag dessutom att fråga honom för vem han fotade så jag vet inte hur fotona blev.
#21 - 12 januari 2007 18:25
Vissa slavar som Nissin digislave som nämndes innan är smarare än andra och luras inte av förblixar från kameran.

Om man vill bli av med ljuset från den inbyggda blixten kan man blockera den med en bit oexponerad men framkallad diafilm, den släpper bara igenom IR.
#22 - 12 januari 2007 18:39
marcuspajp skrev:
Vissa slavar som Nissin digislave som nämndes innan är smarare än andra och luras inte av förblixar från kameran.

Nissins blixt med "förblixt"-funktion är dubbelt så dyr som de priser som angavs tidigare.

Annons