slät eller välvd framruta.

#1 - 14 januari 2011 08:00
Hej!

Jag tänker köpa ett akvarium, har sedan länge haft flera kar på jobbet (jobbar som lärare) och nu är sambon övertalad och jag ska skaffa ett hem också. Har varit i ett par olika zooaffärer, och i båda affärerna har de "erbjudande" om 98 liters kar (som passer perfekt i storlek för den tänkta placeringen) Priserna är ungefär jämförbara, men på ena stället är det ett kar med välvd framruta och på det andra stället ett kar med slät framruta. Min fundering är om det påverkar upplevelsen av att titta på fiskarna på något negativt sätt med en välvd ruta? Har ju sett så kallade "guppy kar" i plast och det är inte någon vidare upplevelse att titta in i ett sånt. Men kanske är det en bättre upplevelse när det är en glasruta?

Hör gärna era åsikter innan jag slår till och gör ett köp.

/Robert
#2 - 14 januari 2011 08:09
Jag skaffade mitt första akvarium i mitten på december och valde ett 260L med välvd framruta. Jag tycker att det förhöjer upplevelsen. Kan inte säga något negativt om detta utan bara att det ser sjukt fint ut och man ser riktigt bra in i det. Finns det inga kar som är inredda som du kan kika på i handeln?

//Kristina
#3 - 14 januari 2011 08:18
jag är mer en "plan-ruta"-människa. tycker det förvränger för mycket med välvd ruta. det är nog lite från person till person
#4 - 14 januari 2011 10:02
Det är lättare att göra rent en plan ruta än en välvd från alger, annars handlar det nog mest om tycke och smak.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 14 januari 2011 11:38
Jag har haft bägge och tycker nog inte att det var någor större skillnad i hur svårt det var att göra rent dom.

Ett akvarium som är kraftigt välvt gör ju fiskarna större och kan kanske verka lite onaturligt, dessutom blir belysningen i sådana akvarier ofta rätt dålig längst fram.
Men de flesta välvda akvarier som säljs är inte så kraftigt välvda att man tänker på det.
Här handlar det som flera redan har sagt - mest om vad man tycker är snyggast.
#6 - 14 januari 2011 11:43
Jag har haft bägge och tycker nog inte att det var någor större skillnad i hur svårt det var att göra rent dom.

Nä, det är ingen större skillnad om man har rätt typ av algskrapa, vilket jag inte hade i början :)
#7 - 14 januari 2011 11:44
Tycker också att det är "jobbigt" att titta i ett akvarium med välvd ruta p.g.a. förvrängningen. Känns lite som man lånat någons glasögon..
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 14 januari 2011 11:48
Steff777 skrev:
Nä, det är ingen större skillnad om man har rätt typ av algskrapa, vilket jag inte hade i början :)

OK - så kanske det är. Jag använde en "vanlig" flytande algmagnet och med den var det i alla fall inga problem
#9 - 14 januari 2011 21:57
Tycker med att välvd ruta förvränger för mycket, det skulle funnits välvda på andra hållet :)
#10 - 15 januari 2011 15:53
Utöver detta så kan man efter några år vända på ett kar med plana rutor om fronten börjar bli för repig ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 15 januari 2011 15:59
Fuzzop skrev:
Utöver detta så kan man efter några år vända på ett kar med plana rutor om fronten börjar bli för repig ;)

Det kan man väl göra på ett med välvd ruta också;)

Blir faktiskt riktigt snyggt med en välvd bakruta
#12 - 15 januari 2011 16:35

Det är ju sant, fast kanske inte alla möbler eller ramper ser så snygga ut åt det hållet om man köper nåt paket bara.
Har faktiskt aldrig sett nån välvd bakruta så vore kul att göra :)
#13 - 15 januari 2011 16:36
en fördel med plana rutor är att det är inte omöjligt att få tag i en ersättningsruta till akvariet hos lokala glasmästaren om du skulle råka krossa en nån gång.

att få tag i en välvd ruta hos vanlig glasmästare med rätt form är nog i princip omöjligt
#14 - 15 januari 2011 17:16
Välvd ruta är riktigt snyggt. Vi började med ett litet kar med rak ruta. Nu har vi fått igång nästa kar, Juwels minsta Vision på 180 liter. Det har välvd ruta och det blir kalas. Av någon anledning gillar fiskarna att simma längs med framrutan, vilket förhöjer upplevelsen. Nu har Juwel en ganska kraftig cirkuleationspump som ger bra rörelse i karet. Vissa stim ligger och simmar mot strömmen längs med framrutan.
Vad gäller alger kan jag inte nog rekomendera en ancistrus i kombo med några små algätare (om ingen firre i karet vill äta upp dem vill säga).

Vill också poängtera att jag är newbee på det här med akvarium, men tycker det är jätteskoj!

Synd att man inte kan ladda upp bilder, annars hade ni kunnat få se ett foto på vårt Juwelkar.
#15 - 17 januari 2011 09:34
Tack för era åsikter, lutar nog åt att det blir karet med välvd front. Nu ska jag bara få med min sambon till affären, så att det inte finns utrymme för klagomål efter inköpet ;-)

/R
#16 - 17 januari 2011 10:30

hmm idé, fixa bakgrund så har man bra med plats för tekniken :)

Annons