slät eller välvd framruta.

#1 - 14 januari 2011 08:00
Hej!

Jag tänker köpa ett akvarium, har sedan länge haft flera kar på jobbet (jobbar som lärare) och nu är sambon övertalad och jag ska skaffa ett hem också. Har varit i ett par olika zooaffärer, och i båda affärerna har de "erbjudande" om 98 liters kar (som passer perfekt i storlek för den tänkta placeringen) Priserna är ungefär jämförbara, men på ena stället är det ett kar med välvd framruta och på det andra stället ett kar med slät framruta. Min fundering är om det påverkar upplevelsen av att titta på fiskarna på något negativt sätt med en välvd ruta? Har ju sett så kallade "guppy kar" i plast och det är inte någon vidare upplevelse att titta in i ett sånt. Men kanske är det en bättre upplevelse när det är en glasruta?

Hör gärna era åsikter innan jag slår till och gör ett köp.

/Robert
#2 - 14 januari 2011 08:09
Jag skaffade mitt första akvarium i mitten på december och valde ett 260L med välvd framruta. Jag tycker att det förhöjer upplevelsen. Kan inte säga något negativt om detta utan bara att det ser sjukt fint ut och man ser riktigt bra in i det. Finns det inga kar som är inredda som du kan kika på i handeln?

//Kristina
#3 - 14 januari 2011 08:18
jag är mer en "plan-ruta"-människa. tycker det förvränger för mycket med välvd ruta. det är nog lite från person till person
#4 - 14 januari 2011 10:02
Det är lättare att göra rent en plan ruta än en välvd från alger, annars handlar det nog mest om tycke och smak.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 14 januari 2011 11:38
Jag har haft bägge och tycker nog inte att det var någor större skillnad i hur svårt det var att göra rent dom.

Ett akvarium som är kraftigt välvt gör ju fiskarna större och kan kanske verka lite onaturligt, dessutom blir belysningen i sådana akvarier ofta rätt dålig längst fram.
Men de flesta välvda akvarier som säljs är inte så kraftigt välvda att man tänker på det.
Här handlar det som flera redan har sagt - mest om vad man tycker är snyggast.