Släppa ut CO2 i rummet?

#1 - 17 augusti 2007 06:25
Om man kör med mäsk så är det ju svårt att stänga av framställningen under natten. Det enda man kan göra är att låta bli att tillsätta den i akvariet. Men hur mycket CO2 törs man egentligen släppa ut i tex sovrummet under natten? Skall man göra sig besväret att dra en släng till ett fönster? ...hur är det med andra miljöaspekter?
#2 - 17 augusti 2007 07:16
Databladet anger 0,5% som gränsvärde för 8h arbesdag och 15% för stor fara. Jag är tveksam till att du kommer upp i speciellt höga nivåer om du inte kör med en gigantisk mäskanläggning och har sängmadrassen på golvet :)
http://www.airliquide.se/en/business/pdf/varuinfo/sakerhetsdatablad/koldioxidgas.pdf
#3 - 17 augusti 2007 08:54
Efter en stunds funderande kom jag på följande ganska intressanta jämförelse:

En människa avger ca 11,5 liter koldioxid per timma genom utandningsluften. Då koldioxid har en densitet på ca 1,56 kg/m3 så motsvarar det ca 430 g/dygn. Som jämförelse kan nämnas att mitt 980-liters växtakvarium som mest förbrukat ca 100 g/dygn, (vanligtvis ligger jag på drygt hälften av det). Detta är endast en fjärdedel av vad en människa avger. Så... [color=red]Om du inte oroas över koldioxiden från din flickvän (eller pojkvän) så behöver du inte heller oroa dig över koldioxiden från ditt växtakvarium.[/color]
#4 - 18 augusti 2007 11:55
Jag har slutat sova med min flickvän för att hon släpper ut så mycket koldioxid och andra gaser :)
#5 - 18 augusti 2007 13:05
Metangasen är värre...

Annons