Slanghållare för små!

#1 - 8 februari 2008 20:47
Har ett Aquael unimax 700. Har en sarg på mitt akvarium som går runt hela vägen inuti. Får inte över slanghållarna över kanten. Någon som har ett bra tips på hur man kan lösa de på ett bra och snyggt sätt.
#2 - 8 februari 2008 21:46
va tusan har du så bred sarg... ja då vet inte jag, du blir kanske tvungen att skära bort lite av sargen?
#3 - 8 februari 2008 21:52
åheim skrev:
va tusan har du så bred sarg... ja då vet inte jag, du blir kanske tvungen att skära bort lite av sargen?

Glaset är 10mm och sargen är 55mm. Slangahållaren är 50mm. Blir tokig på de här. Vill få igång de snart. Ringde glasmästaren, men han våga inte ifall de skulle spricka. Får ringa runt till fler och kolla om nån vågar. Inget annat tips på hur man skulle kunna göra?
#4 - 8 februari 2008 21:54
vad har du för material i sargen?
#5 - 8 februari 2008 21:55
Gaffel skrev:
vad har du för material i sargen?

10mm glas!
#6 - 8 februari 2008 22:02
Är det den här som inte går över sargen?
#8 - 8 februari 2008 22:04
Gaffel skrev:

Japp, exakt en sån!
#10 - 8 februari 2008 22:07
Eftersom du sitter på ett helglas och verkar vara av den ordningsamma typen så antar jag att du inte funderat på att modifiera hållaren eftersom den är nyköpt!

5mm är en skitsak, om du har en lödpenna med öppen låga så använd den eller något annat för att värma och tvinga ut dom 2x90 graderna i vinkeln så det passar, lycka till..
#11 - 8 februari 2008 22:09
Eftersom du sitter på ett helglas och verkar vara av den ordningsamma typen så antar jag att du inte funderat på att modifiera hållaren eftersom den är nyköpt!

5mm är en skitsak, om du har en lödpenna med öppen låga så använd den eller något annat för att värma och tvinga ut dom 2x90 graderna i vinkeln så det passar, lycka till..
#12 - 8 februari 2008 22:18
Skulle kanske tillägga att superlim inte brukar vara ett alternativ då den blåsta plastens porer innehåller formolja och orenheter från gjutningen vilken gör den i princip omöjlig att limma, så värm och forma..
#13 - 8 februari 2008 22:19
Skulle kanske tillägga att superlim inte brukar vara ett alternativ då den blåsta plastens porer innehåller formolja och orenheter från gjutningen vilken gör den i princip omöjlig att limma, så värm och forma..

Faktum är att efter att ha studerat konstruktionen lite närmare så bör du kunna stretcha(dra ut) konstruktionen dom 5 mm du behöver..
#14 - 8 februari 2008 22:24

Faktum är att efter att ha studerat konstruktionen lite närmare så bör du kunna fila av 2,5mm på insidan av varje sida, framgår inte av bilden men den verkar vara utrustad med en skruvtving, finns det något att ta där?

Jäkla konstruktion..
#15 - 8 februari 2008 22:36
Gaffel skrev:

Faktum är att efter att ha studerat konstruktionen lite närmare så bör du kunna fila av 2,5mm på insidan av varje sida, framgår inte av bilden men den verkar vara utrustad med en skruvtving, finns det något att ta där?

Jäkla konstruktion..

Finns inte mycket att ta av. Finns 2 små stag som är tanken till fixera själva hållern när man skruvar dit den. Men det har jag redan räknat bort i dom 50mm jag nämnde förrut. Värma upp och forma kommer inte att gå efter som det är 15mm som fattas(sarg=55mm + glas=10mm) Kommer inte att bli bra alls. Ringt till pwss och kollat om det finns andra filter som har längre hållare mem det verkar inte finnas:mad:
#16 - 9 februari 2008 00:43
Någon som har ett sånt här som kan mäta vad det är för avstånd mellan böjen?
http://www.akvarieshopen.com/utblaasroer-1216-p-673.html
#17 - 9 februari 2008 04:22
På mitt 2213 använder jag eheim insug/utblåsrör med ett innermått av 75mm i kröken, borde funka.
#18 - 9 februari 2008 04:26
På mitt 2213 använder jag eheim insug/utblåsrör med ett innermått av 75mm i kröken, borde funka, kapa bredstråleröret i änden om du ska använda ett strilrör, klipp bara till en slangstump och koppla ihop ändarna, annars finns eheim filter med insug/utblåsrör avsedda för bred sarg.
#19 - 9 februari 2008 04:28
På mitt 2213 använder jag eheim insug/utblåsrör med ett innermått av 75mm i kröken, borde funka, om du ska använda ett strilrör så klipp bara till en slangstump och koppla ihop ändarna, annars finns eheim filter med insug/utblåsrör avsedda för bred sarg.
#20 - 9 februari 2008 08:57
Brante skrev:
Någon som har ett sånt här som kan mäta vad det är för avstånd mellan böjen?

http://www.akvarieshopen.com/utblaasroer-1216-p-673.html

Om den är för "smal" ta 2st sånna här: http://www.akvarieshopen.com/roervinkel-1622-p-637.html?osCsid=de28c34570caf7d45febde7af21dfb30
Och sen bara en lämplig längd slang i mellan.
#21 - 9 februari 2008 15:03
Gaffel skrev:
På mitt 2213 använder jag eheim insug/utblåsrör med ett innermått av 75mm i kröken, borde funka, om du ska använda ett strilrör så klipp bara till en slangstump och koppla ihop ändarna, annars finns eheim filter med insug/utblåsrör avsedda för bred sarg.

Vet du möjligtvis vilket Eheim filter som är avsett för bred sarg?
#22 - 9 februari 2008 15:13
Brante skrev:
Vet du möjligtvis vilket Eheim filter som är avsett för bred sarg?

Den informationen bör till och med personal från din akvariebutik hjälpa dig med..

Annons