Slangarna "hala"...

#1 - 21 juli 2008 13:56
Det här tycker ni säkert är en väldigt löjlig fråga men den oroar mig lätt så jag ställer den iaf :D.

Jag startade upp mitt akvarium för 4 dagar sedan och har lagt märke till att slangarna från ytterfiltret är alldeles hala, nästan som om det vore nån beläggning på dom. Slangarna är nya så jag undrar om det är normalt eller om vattnet på något sätt inte är riktigt bra?

Undrar detta då jag ska släppa i mina fyra (har haft två i sedan igår och släpper i två nya idag, dem första två verkar må bra förutom att dom ibland simmar förbi ett föremål och gnider sig snabbt mot det en gång.) första fiskar idag och vill inte utsätta dem för någon otäck död [:o]
#2 - 21 juli 2008 13:58
Allting blir slemmigt i akvarium, iaf i mitt ;)
#3 - 21 juli 2008 14:06
Det slemmiga är den bakteriebeläggning som tar hand om denitrifieringen, beläggningen kommer även att finnas inne i dina slangar och kommer efter ett tag att behövas rengöras med en slangborste.

Släpp inte i mer fisk utan låt ditt akvarium i god tid etablera en bra bakterieflora, läs tråden http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287 och skynda långsamt.

Lycka till!
#4 - 21 juli 2008 14:08
Det slemmiga är den bakteriebeläggning som tar hand om denitrifieringen, beläggningen kommer även att finnas inne i dina slangar och kommer efter ett tag att behövas rengöras med en slangborste.

Släpp inte i mer fisk utan låt ditt akvarium i god tid etablera en bra bakterieflora, läs tråden http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287 och skynda långsamt.

Lycka till!
Bilagor:
#5 - 21 juli 2008 14:10
Tack så jättemycket för dom fina svaren :p. Älskar det här forumet, det bästa jag varit på :D
#6 - 21 juli 2008 22:39
Med att "skynda långsamt" kan betyda olika saker för olika personer :) Jag skulle vänta minst 3 veckor innan jag släppte i nån mer fisk. Och gör inte rent filtret utan låt det bildas lite "klägg" (nyttiga bakterier) i det :)
#7 - 21 juli 2008 22:56
Som toccata säger. Dock behöver du inte rengöra filtret föränn du märker att det börjar bli dåligt flöde i det. Skölj då filtermattan i kallt vatten, INTE varmt.

MVH Johan
#8 - 22 juli 2008 11:28
Roger! :p

Annons