Slang giftig? snabbt svar :)

#1 - 15 november 2006 14:52
Jag har tänkt köpa en slang som jag kan koppla på duschkranen så jag kan fylla akvariumet utan att gå med 100 spanner... Nu är det så att jag har hört att en vanlig trädgårds slang kan vara giftig?!.. Så undrar jag bara om det är sant, för det e väldigt stor skillnad prismässigt på "akvarieslang" och trädgårdsslang...
Slangen kommer få vara ca 10meter.
#2 - 15 november 2006 14:53
Tyvärr är den säkert antimögelbehandlad=giftig:(
#3 - 15 november 2006 14:54
Jag använder vanlig trädgårdsslang och har aldrig märkt några problem. Spola igenom slangen en stund med hett vatten bara först.
#4 - 15 november 2006 15:11
Jag använde också trädgårdslang.
#5 - 15 november 2006 15:14
Jag använder också vanlig billig trädgårdsslang utan problem, men den var använd ute i trädgården några år först ;) Men det kan säkert vara olika på olika tillverkare. Spola igenom den ordentligt innan du använder den är ett bra råd.
#6 - 15 november 2006 15:14
På vilket sätt är antimögelbehandling giftig?
#7 - 15 november 2006 15:23
Har kört med biltemas trädgårdsslang länge utan problem... Spolade väl igenom den en gång innan jag började använda den bara... :)
#8 - 15 november 2006 15:27
vad hjälper det o spola ur den några gånger? skulle det vara så enkelt så är det ju knappast någon ide att det är antimögelmedel iu från början..
det är ju just till för att stillastående vatten inte ska mögla, och då vore de ju ganska värdelöst om de räckte att använda slangen en gång innan medlet spolades bort.

jag tror inte att det hjälper att spola ur den , men det är kanske inte så farligt att använda den,, själv vågar jag inte chansa.

har själv en genomskinlig tryckluftslang som funkar kanon
#9 - 15 november 2006 15:30
Tror inte heller att man får bort eventuellt antimögelmedel genom att spola.. För min del var det mest för att kanske få bort ev. smuts eller annat jox från tillverkningen... :)
#10 - 15 november 2006 15:34
Jo men man kan ju spola varje gång så att allt ev vatten som legat i slangen sen sist och tagit till sig ev mögelmedel försvinner ut.
Jag gör i alla fall så att jag tappar ut vatten ur karet med slangen först, och börjar alltid med de största karet. Då har jag spolat igenom ca 100 liter innan jag börjar fylla på.
#11 - 15 november 2006 15:37
jo de kan man ju göra kanske, men hur många ggr tror du att det behövs innan man har fått bort allt medel?? 5000ggr?? 50000 ggr?
#12 - 15 november 2006 15:40
Jamen om man gör så så spelar det ju ingen roll om det tar 50 000 ggr ;) Man måste ju tappa ur vatten först i alla fall... varje gång. Det är ju inget jag gör extra, skulle inte kunna komma på något annat sätt att göra vattenbyten på.
#13 - 15 november 2006 15:49
Jag har en slang som jag tömmer med och en annan att fylla med eftersom jag använder pumpen till att tömma akvariet. När jag sen ska fylla så kopplar jag alltid slangen och sen spolar jag tills jag har en lagom temperatur och då är jag av med gammalt vatten som kan ha blivit stående. Att spola igenom den menade jag att jag bara gjorde första gången för att få bort eventuell smuts.
#14 - 15 november 2006 15:49
[quote=Sonja]Jo men man kan ju spola varje gång så att allt ev vatten som legat i slangen sen sist och tagit till sig ev mögelmedel försvinner ut.[/quote]

Eller så kan man ju faktiskt tappa ut vattnet ur slangen direkt efter att man bytt vatten så ligger det inte något vatten i slangen längre perioder... :)
#15 - 15 november 2006 15:53
Sonja skrev:
Jamen om man gör så så spelar det ju ingen roll om det tar 50 000 ggr ;) Man måste ju tappa ur vatten först i alla fall... varje gång. Det är ju inget jag gör extra, skulle inte kunna komma på något annat sätt att göra vattenbyten på.

ja de har du ju rätt i :) men de dröjer länge innan man har gjort 50 000 vattenbyten :D
#16 - 15 november 2006 15:54
Skudd skrev:
Eller så kan man ju faktiskt tappa ut vattnet ur slangen direkt efter att man bytt vatten så ligger det inte något vatten i slangen längre perioder... :)

vad skulle de hjälpa?
#17 - 15 november 2006 16:01
vad skulle de hjälpa?

Inte ett dugg enligt min mening.. :D Men jag förstod Sonjas inlägg som så att antimögelmedel skulle urlakas i vattnet som låg kvar i slangen mellan vattenbytena... Tycker man likväl kan tömma slangen direkt efter vattenbytet om det nu skulle vara ett problem... Är dock tveksam till teorin.. :)
#18 - 15 november 2006 16:09
jo om man inte tömmer slangen så blir det ganska söligt på golvet när man tar fram den varje gång.. det får plats ganska mycket vatten i en 10m slang :)
#19 - 15 november 2006 16:17
Japp... Och även om man bara låter lite vatten vara kvar någonstans i slangen blir det ett himla krångel att få igång häverteffekten genom sugmetoden utan att tömma på riktigt.. :)
#20 - 15 november 2006 16:24
Skudd skrev:
Japp... Och även om man bara låter lite vatten vara kvar någonstans i slangen blir det ett himla krångel att få igång häverteffekten genom sugmetoden utan att tömma på riktigt.. :)

där har du en poäng.. bytte vatten igår.. sög lite i ena änden och hoppades på att det skulle börja rinna vilket det inte gjorde , så nu va halva slangen full i vatten. sög så ja blev blå i ansigtet,, fick till slut tömma slangen och börja om på nytt.
#21 - 15 november 2006 16:32
Vem har sagt att det ska vara lätt att ha akvarie... :p
#22 - 15 november 2006 16:34
hehe nej, det är kul med lite utmaningar ;)
#23 - 15 november 2006 17:21
Jodå, jag brukar tömma slangen just för att slippa få ut något vatten på golvet nästa gång jag tar fram den.
Sen finns ju ett bra tips att om man använder slangen till att fylla på vatten med så kan man ju fylla den helt med vatten från kranen först, bara kolla att det slutar bubbla i änden som ligger i akvariet, sen kopplar man loss den från kranen och lägger ner i badkaret/golvbrunnen. Då har man "suget" klart utan att få vatten i munnen ;)
#24 - 15 november 2006 17:25
jepp det är ett bra tips.. men jag tömmer vattnet ner i toaletten och fyller på igen från kranen i köket.. och om ja ska fylla slangen först så får ja ju koppla bort den från kranen och gå bort med den till toaletten, har testat det och det brukar rinna ur massa vatten från slangen när ja gör de.
Bilagor:
#25 - 15 november 2006 17:35
jepp det är ett bra tips.. men jag tömmer vattnet ner i toaletten och fyller på igen från kranen i köket.. och om ja ska fylla slangen först så får ja ju koppla bort den från kranen och gå bort med den till toaletten, har testat det och det brukar rinna ur massa vatten från slangen när ja gör de.

Ja då förstår jag att det blir krångligt. Du har ingen duschslang som du kan lossa och använda det utkastet istället? Hur sätter du fast slangen i kökskranen? Jag har såna där snabbkopplingar från Gardena. Då lossar jag duschslangen och sätter dit en snabbkopplings... grej ;) där jag sen kopplar slangen med sin snabbkoppling. Otroligt vad jag krånglar till det jag ska beskriva :rolleyes:
#26 - 15 november 2006 18:24
på kranen i köket har jag en sån där vridbar strilsak med en led på , tar jag bort den klarar jag precis att klämma in slangen i själva kranen. håller helt tätt som tur är.

köpte en sådan snabbkoppling först i plast men gängerna passade nte.. på kran en är det väldigt fingängat.

slangen räcker inte bort till duschen tror jag.. räcker precis bara till toaletten.
#27 - 15 november 2006 20:12
Man gör ju som man tycker funkar bra. Jag tror inte det finns två som gör på precis samma sätt... förutom byta med hink då rå ;) Det gjorde jag dom första 20 åren innan jag kom på att det finns lättare sätt. Det var givetvis här på Zoopet jag lärde mig det :D
#28 - 15 november 2006 20:16
hehe ja efter 20 år med hink så va de nog bra att du hittade zoopet ;)
#29 - 15 november 2006 20:17
För att inte tala om hur många fler akvarier jag kan ha utan att det är jobbigt att göra vattenbyten :D
#30 - 15 november 2006 20:18
ja se där.. ännu en bra fördel :)
#31 - 15 november 2006 20:22
Kan man tömma vatten ur akvariet med en trädgårdsslang som är 15 meter, med häverteffekten? Hur gör man det? Jag fyller bara på med trädgårdsslangen, jag tömmer ur vatten med hinkar och liten slang.
#32 - 15 november 2006 20:24
ja då de fukkar allt.. kanske rinner saktare men rinner gör det allt. har själv en 10m slang utan problem.. räcker att ja suger så vattnet kommer över kannten på akvariet, sen rinner det själv 10m ända bort till toaletten.
#33 - 15 november 2006 20:36
Pheter skrev:
Kan man tömma vatten ur akvariet med en trädgårdsslang som är 15 meter, med häverteffekten? Hur gör man det? Jag fyller bara på med trädgårdsslangen, jag tömmer ur vatten med hinkar och liten slang.

Det funkar hur bra som helst bara andra änden på slangen är lägre än akvariet. Något att tänka på är att sätta på något fiskskydd i änden som är i akvariet. En bit filtermatta brukar jag använda. Jag bara skär ett snitt ner i biten och trär över slangen.
Sen kan man köpa sånadär stora plastklämmor på t ex Claes Ohlsson och sätta fast slangänden med mot glaskanten i karet.
Filtermattebiten gör också så att när du fyller på med vatten så spolar det inte så mycket på samma ställe att sanden far iväg.
#34 - 15 november 2006 21:08
Mögelskyddet ligger oftast som ett ytskikt i de formerna av slang som omnämns här. Vad som INTE näms är eftalater, eller mjukgörare som finns inuti slangen och även de är giftiga och lossar i mkt små mängder medans slangen används. Så när man efter 5000 ggr användande ev har fått bort ytskiktet av mögelmedel har man säkert spolat i en mängd eftalater också...
Svårt att vara helt giftfri när det gäller plastslang...
#35 - 15 november 2006 21:17
Gaah, vad skönt. Då slipper man ju hinkarna! :)
Tack..!
#36 - 16 november 2006 03:59
Pheter skrev:
Gaah, vad skönt. Då slipper man ju hinkarna! :)

Tack..!

Ha! ha! Hur många år har du släpat med hinkar? ;)
#37 - 16 november 2006 05:26
Sonja skrev:
Ha! ha! Hur många år har du släpat med hinkar? ;)

haha ni kanske kan starta en klubb? "20 år med hink" :p
#38 - 16 november 2006 06:56
Jag byter vatten som du Sonja...först fyller på lite och sedan lossar slangen så vattnet rinner ur. Till mitt 275l har jag mycket lång slang (vet ej hur lång). Det akvariet står på ovanvåningen så jag måste från grovkök-kök-hall-trappa-tvrum-kontor. Men det är bra fart på vattnet när jag tappar ur :).
Jag tar vatten från duschen och har gardena koppling där, även till duschslangen så det är lätt och smidigt att sätta på och ta av slangen.
#39 - 16 november 2006 07:11
Jag har bara släpat hinkar sen i Maj, för innan dess har jag inte haft nåt akvarium - men jag är rätt trött på det redan!
#40 - 16 november 2006 07:11
20 år måste ha gett dig ett imponerande nypgrepp!
#41 - 16 november 2006 07:14
Innan släpade jag också hinkar, när jag hade mitt 375l suck, helt slut i armarna blev man....
#42 - 16 november 2006 13:10
Pheter skrev:
20 år måste ha gett dig ett imponerande nypgrepp!

Jajamensan, jag nyps som en räka ;)
#43 - 16 november 2006 13:41
Kolla med tillverkaren av slangen om den är anti-mögelbehandlad.
Själv har jag använt en vanlig trädgårdslang i flera år.

Annons