Slamsugning...skratta inte nu..

#1 - 23 februari 2006 17:28
Upptäckte till min förfäran att fiskar bajsar vitt.. inte speciellt snyggt på min svarta sand.. :mad:
Akvariet har ju inte varit igång längre än ett par veckor så jag har inte gjort några vattenbyten ännu. Tänkte prova min lilla slamsug. Den är av billigaste modell med en slang och "plasttratt". Nu till min fråga [COLOR=Red]nr 1[/COLOR], hur tusan gör man??? Ska man trycka ned hela tratten i sanden och veva runt eller drar man bara över lösa "atteraljer"??? Hävertprincipen förstår jag och att jag förmodligen kanske skall vänta ett par veckor till eftersom jag suger upp vatten samtidigt. Vill försöka vänta med ev delvattenbyten för att få en stabil bakterieflora i akvariet. Alla värden är fortfarande ok, är lite orolig för nitratnivån som jag tycker har ökat lite (fortfarande i ok-fältet på mätstickorna). Tycker åxå att inte växterna växer något. Jag har växtnäring (Sera florena) som jag tillsätter varje vecka. Fråga [COLOR=Red]nr 2: [/COLOR]Äter fiskar på växter? Tycker dom "nosar" lite väl närgånget på växterna och en vattenpestranka ser ut att ha förlorat lite blad...
/Anjodar
#2 - 23 februari 2006 17:36
fiskar äter på växter ibland...
#3 - 23 februari 2006 17:38
Vad är det för fiskar?
#4 - 23 februari 2006 17:40
[quote=Linnet_90]fiskar äter på växter ibland...[/quote]

Då har dom väl brist på något, eller?? Jag har än så länge bara torrfoder och algtabletter...
#5 - 23 februari 2006 17:41
[quote=jolon]Vad är det för fiskar?[/quote]
Guppisar, neontetror, ancistrus...
#6 - 23 februari 2006 17:42
[QUOTE=Anjodar]Då har dom väl brist på något, eller?? Jag har än så länge bara torrfoder och algtabletter...[/QUOTE]

Mina äter alltid på växterna, varför vet jag inte men för övrigt verkar de må hur bra som helst
#7 - 23 februari 2006 18:03
Fiskar äter på växter.. Växter är för fiskar som mat. Tänk dej själv att gå omkring bland höga godisberg och inte få smaka på nått!
Slamsugen trycker du ner ca 4 cm .. Sedan kör du runt över hela bottnen.. Men inte för nära växterna! Man måste akta rötterna! Det kan bli lite stökigt så sanden får man rätta till efterhand. Lycka till!
#8 - 23 februari 2006 18:32
Om hur man slamsuger tvistar de lärde... Jag för min del, slamsuger överhuvudtaget inte.... många som gör det, suger strax ovanför botten för att få bort det som ligger uppepå. Den skit som blir kvar nere i sand/grus omvandlas till växtnäring i kemiska processer, så den ska man vara rädd om anser jag.

Sedan finns det de som kör omkring med slamsugen i botten, varför vet jag inte, så det får någon annan svara på...
#9 - 23 februari 2006 18:38
"Tratten" du pratade om är nog en sån som jag har. Du trycker ner den i gruset och sen lyfter du upp den så att gruset åker der tillbaka men skiten sugs upp.
#10 - 23 februari 2006 18:40
Tack för alla svar! Jag skall testa om nån vecka eller två, bara inte nitratnivån stiger ytterligare...
#11 - 23 februari 2006 19:02
håller med nancy! kör inte ner den i gruset utan kör den ovanpå för att få bort skit som ligger på gruset...
#12 - 23 februari 2006 20:21
Jag förstår inte varför man ska ha kvar föroreningar i botten, de organismer som "bryter ner" föroreningar förbrukar syre och tillför vattnet onödig ammonium.
Näring till växter går att lösa på ett mer kontrollerat sätt.
Ni som har bytt grus i era akvarium, hur tycker ni det luktar.
#13 - 23 februari 2006 20:30
ja, men i ett väl fungerande kar blir ammonium omvandlat till nitrat...
#14 - 23 februari 2006 21:01
botten materialet innehåller massor med nyttobakterier som bryter ner amoniak o nitrit kör man för djupt i bottensanden/gruset så rubbar man balansen och upphäver kväveprocessen
#15 - 23 februari 2006 21:43
[QUOTE=sunkan aspidoras]botten materialet innehåller massor med nyttobakterier som bryter ner amoniak o nitrit kör man för djupt i bottensanden/gruset så rubbar man balansen och upphäver kväveprocessen[/QUOTE]
Och botten innehåller en massa sk*t som som bryts ner till ammonium som nitrospira och nitrobacter oxiderar till nitrit o nitrat.
Slamsugen tar nog inte bort så många nitrospira och nitrobactbaterier då de "klibbar" sig fast på allt material i akvariet.

Men naturligtvis så finns det nitrospira och nitrobacter i gruset bara inte fasta föroreningar tar plats för dem.

Jag tycker att man kan säga att ett akvarium är i balans när det bara finns ett gråbrunt slam i filtren.
#16 - 23 februari 2006 22:09
OK, lite kuriosa om slamsugning 2003/02/06 : 10:01:04 ändrade Fohrman sitt råd på Skötsel-avdelningen och tog bort rådet att slamsuga botten.
#17 - 23 februari 2006 23:20
ja slamsög alltid gruset vid vattenbyte ... man kanske ska skippa det
funderar på o lägga ner rör i botten som suger upp vattnet... som ett bottenfilter men bara för o få cirkulation i gruset så växternas rötter syresätts
#18 - 23 februari 2006 23:50
[quote=Kramfors]Och botten innehåller en massa sk*t som som bryts ner till ammonium som nitrospira och nitrobacter oxiderar till nitrit o nitrat.
Slamsugen tar nog inte bort så många nitrospira och nitrobactbaterier då de "klibbar" sig fast på allt material i akvariet.

Men naturligtvis så finns det nitrospira och nitrobacter i gruset bara inte fasta föroreningar tar plats för dem.

Jag tycker att man kan säga att ett akvarium är i balans när det bara finns ett gråbrunt slam i filtren.[/quote]Bara att hålla med...brunt slam i filtret visar att nedbrytningen funkar! och funkar nedbrytningen bra så blir inte botten full med s**t enligt min erfarenhet...
#19 - 24 februari 2006 10:38
Jag suger upp "synligt" slam på ytan av bottengruset, gräver inte runt i gruset alls. Jag skulle nog göra små delvattenbyten även i början av uppstarten av ett akvarium, men inte rengöra filtret och inte gräva med tratten i gruset.
#20 - 24 februari 2006 11:38
Om brunt slam i filtret är Ok, vilket jag också tycker, varför skulle det då inte vara Ok i bottenmaterialet???
Brunt slam är nämligen det enda som finns i mitt bottenmaterial, i alla fall dom gånger jag varit tvungen att tömma ett kar p g a flytt, och jag har inte slamsugit i mina kar på flera år! Jag upplever inte heller att bottenmaterialet luktar på något annat sätt än mina väl inkörda filter..
#21 - 24 februari 2006 11:57
Min botten är inte slamsugd på de 4 åren akvariet varit igång senast (jag har flyttat lite). Däremot har jag rört runt lite vid växtplantering och annan ommöblering. Det blir rena Lützendimman i akvariet, men det luktar "gott" unefär som våt jord eller nåt. Alltså inte surt eller sumpigt eller så.
#22 - 24 februari 2006 12:27
Har du bra balans i akvariet är det inga problem, men hur många har det.
Har man inga föroreningar genom att mata sparsamt och få fiskar till vattenmängden är det inget större problem.
Forfarande måste ändå föroreningarna brytas ner till ammonium.
#23 - 25 februari 2006 13:52
[quote=bananwoody]Fiskar äter på växter.. Växter är för fiskar som mat. Tänk dej själv att gå omkring bland höga godisberg och inte få smaka på nått!
Slamsugen trycker du ner ca 4 cm .. Sedan kör du runt över hela bottnen.. Men inte för nära växterna! Man måste akta rötterna! Det kan bli lite stökigt så sanden får man rätta till efterhand. Lycka till![/quote]
...Som godisberg ja. Dom tjuvstartade rätt rejält på lördagsgodisberget... Vattenpesten (8 st) är totalt avskalad nu, bara små blad kvar högst uppe på stänglarna. Tittar in i akvariet och undrar vad dom skall välja härnäst, smarrig med röda blad eller varför inte några ordentliga tuggor av morotblastväxten. Självklart skall de få äta. Det är ju fortfarande lördag...:(
#24 - 26 februari 2006 11:58
Jag slammsuger bottnen vid varje vattenbyte med tratten i gruset. Varför? Jag har så mycket malar i karet som bokstavligen skitar ner tillsammans med diskus. Lägg till grovt engelskt sjöstengrus på det som sammlar allt skit på bottnen som filtrena inte orkat ta. Jag gröpar ju inte runt extremt, utan tillräckligt för att det inte skall bli en gröpig sörja på botnen. Har haft överdimentionerat ytterfilter till akvariet som slammats igen efter knapt 2 månader! Ni kanske förstår varför det måste slamsugas i mitt kar.

Jag tror att det beror lite på vad man har för fiskar, filtrering osv hur mycket- eller ens behöver slamhäverten. I mitt 250L akvarium jag hade för några år sedan var det mest sälskapsfiskar som tex. gyppys, svärdbärare, skalarer, tetror m.f. Att till lägga: mellan storlek på engelsk sjösten, 2st Aquael innefilter (modell större) och växter. I det karet hade jag kristallklart vatten och inte något speciellt synlig skit på bottnen. Då hade jag aldrig ens en tanke på att stoppa ner en tratt i bottnen.

Storleken på vad för arter man har i akvariet kan spela stor roll hur skitigt man kan få. Gröpa inte för mycket, endast det som känns nödvändigt. (Mitt motto)

//Camilla
#25 - 26 februari 2006 12:06
[QUOTE=Anjodar]...Som godisberg ja. Dom tjuvstartade rätt rejält på lördagsgodisberget... Vattenpesten (8 st) är totalt avskalad nu, bara små blad kvar högst uppe på stänglarna. Tittar in i akvariet och undrar vad dom skall välja härnäst, smarrig med röda blad eller varför inte några ordentliga tuggor av morotblastväxten. Självklart skall de få äta. Det är ju fortfarande lördag...:([/QUOTE]
Ancistrusarna brukar vara de som smaskar nå fruktansvärt på växter. Jag kan inte ha finbladiga växter eller icke tåliga växter i mitt kar. Mina sugmalar går över dem som orkaner. De gjorde slut på 7st svärdsplantor, 4-5st "mycket" tåliga växter och nån anubis på 2 dagar! Det var spenatsörja när jag tände akvariet och det tog låååång tid att få det rent från allt jox. Ett tips! Ge dem gurka eller någon salladsbit. Det brukar de tycka om.

//Camilla
#26 - 26 februari 2006 16:56
[quote=C.Ciklid]Ancistrusarna brukar vara de som smaskar nå fruktansvärt på växter. Jag kan inte ha finbladiga växter eller icke tåliga växter i mitt kar. Mina sugmalar går över dem som orkaner. De gjorde slut på 7st svärdsplantor, 4-5st "mycket" tåliga växter och nån anubis på 2 dagar! Det var spenatsörja när jag tände akvariet och det tog låååång tid att få det rent från allt jox. Ett tips! Ge dem gurka eller någon salladsbit. Det brukar de tycka om.

//Camilla[/quote]

Är grinfärdig nu. Måste byta ut sanden (för tät) för rotsystemen till kvarvarande växter håller på att ruttna. Fick veta att mina maltabletter jag köpt hos en akvarieaffär (etablerad i många år) inte är något att ha.De löses snabbt upp och går ned i sanden, kontentan är svältande malar...[:-118]När jag öppnade burken såg jag att det var helt andra än dom de själva använder. Lurad?? Javisst! Dom hörde ju att jag var nybörjare och såg förmodligen chansen att få sälja (bli av med) sk*ten.
Det var meningen att jag skulle göra mitt första delvattenbyte, slamsuga och plantera nya växter idag men det bidde inte så. Köper ny sand (grus) i morgon och startar om akvariet i stället. Jag skall väl använda det gamla vattnet???
Det som har varit så kul och spännande, känns helt hopplöst nu. Ångrar att jag köpte akvariet.
#27 - 26 februari 2006 17:26
;) Jag kännde likadant vid nystarten.. Det var så mycket krongel och nitritspikar så du kan inte ana! Jag lysnade lite för mycket på alla bra tips... Många kockar....

Spar så mycket vatten du kan, rengör inte filtrena (låt dem inte stå stilla i flera timmar) så tror jag att det inte blir problem vid bottenbyte.

Sugmalarna är i behov av celulosa, det är bra om du har en trärot i akvariet som de kan sitta och gnaga på. Som jag skrev innan kan en gurkbit på en sked vara mycket uppskattat av dem. Ta upp det som blir över dagen efter eller efter några timmar. I början kan de vara lite skeptiska mot gurkan, men det brukar ge med sig. Algpiller brukar mina få då och då. Även räkstjärtar (urlakade) tycker mina om.

Hoppas allt kommer att gå bra för dig! Och du... den som väntar på något gott... ;)

//Camilla
#28 - 26 februari 2006 17:39
[quote=C.Ciklid];) Jag kännde likadant vid nystarten.. Det var så mycket krongel och nitritspikar så du kan inte ana! Jag lysnade lite för mycket på alla bra tips... Många kockar....

Spar så mycket vatten du kan, rengör inte filtrena (låt dem inte stå stilla i flera timmar) så tror jag att det inte blir problem vid bottenbyte.

Sugmalarna är i behov av celulosa, det är bra om du har en trärot i akvariet som de kan sitta och gnaga på. Som jag skrev innan kan en gurkbit på en sked vara mycket uppskattat av dem. Ta upp det som blir över dagen efter eller efter några timmar. I början kan de vara lite skeptiska mot gurkan, men det brukar ge med sig. Algpiller brukar mina få då och då. Även räkstjärtar (urlakade) tycker mina om.

Hoppas allt kommer att gå bra för dig! Och du... den som väntar på något gott... ;)

//Camilla[/quote]
Tack för ett seriöst svar (känns bra med någon som förstår hur hopplöst det känns). Ser en del halvdryga och sarkastiska svar här på forumet ibland och väntade mig fler "godisberg", tex att det är självklart varför det gick fel. För nybörjaren är ju inte allt så självklart Jag har en rot som skulle i karet vid nystarten men den fick inte plats. Lägger i den i morgon. Gurkan sitter redan på en sked, la i den direkt efter jag läst ditt svar. Tror du växterna jag köpte idag klarar sig i en hink vatten tills i morgon (förmodligen självklart!..;)
#29 - 26 februari 2006 17:47
Vad har du för sand som är så tät att rötterna ruttnar? Jag har ganska grovt grus själv, men läser ju här då och då att folk har blästersand.

Roten ska du helst koka först och sedan skrubba, den smular av sig en hel del, men förhoppningsvis kommer dina malar att sluta käka växter då du stoppat i den. Mina malar har aldrig ätit på någon växt. Ärtor som du skalar och en skiva zuccini är bra mat för malar.

Uppstart ÄR svårt. Ge inte upp!!!
#30 - 26 februari 2006 18:25
[QUOTE=Anjodar]Tack för ett seriöst svar (känns bra med någon som förstår hur hopplöst det känns). Ser en del halvdryga och sarkastiska svar här på forumet ibland och väntade mig fler "godisberg", tex att det är självklart varför det gick fel. För nybörjaren är ju inte allt så självklart Jag har en rot som skulle i karet vid nystarten men den fick inte plats. Lägger i den i morgon. Gurkan sitter redan på en sked, la i den direkt efter jag läst ditt svar. Tror du växterna jag köpte idag klarar sig i en hink vatten tills i morgon (förmodligen självklart!..;)[/QUOTE]
De klarar sig i en hink med vatten. :) Som Fisktjejen säge, koka roten om den får plats i en kastrull, om inte: lägg den i en hink eller i badkaret och dränk den i hett vatten. Dels kan den färga vattnet i några dagar och så sjunker den lättare.

Ha ha! Ursäkta att jag skrattar, men det du skriver om lite taskiga svar från personer som vet, men aldrig skriver ett vettigt svar åt en känner jag igen. I bland när man lagt in ett inlägg och frågar något får man ibland lite knepiga frågor, men aldrig ett svar. Jag försöker alltid ge ett rakt och korekt svar, för det är ju så jag vill bli bemött. ;)

//Camilla
#31 - 28 februari 2006 07:58
[quote=C.Ciklid]De klarar sig i en hink med vatten. :) Som Fisktjejen säge, koka roten om den får plats i en kastrull, om inte: lägg den i en hink eller i badkaret och dränk den i hett vatten. Dels kan den färga vattnet i några dagar och så sjunker den lättare.

Ha ha! Ursäkta att jag skrattar, men det du skriver om lite taskiga svar från personer som vet, men aldrig skriver ett vettigt svar åt en känner jag igen. I bland när man lagt in ett inlägg och frågar något får man ibland lite knepiga frågor, men aldrig ett svar. Jag försöker alltid ge ett rakt och korekt svar, för det är ju så jag vill bli bemött. ;)

//Camilla[/quote]

Ny sand (mindre variant av engelsk sjösten) är nu inköpt, bytte till den igår (pust!!!). Växternas rötter hade börjat ruttna, fick väl inget syre när jag hade min fina rådasand i. Sparade så mycket jag kunde av det gamla vattnet och gjorde inte rent filtret. Hela karet vart så grumligt att jag inte såg närmsta sten ;) fast jag rengjort gruset noggrant. Hoppas fiskarna lever idag, dom stressades nog ihjäl när jag försökte fånga dom. Nu är nya växter planterade och roten ilagd. Hoppas inte växterna blir nytt godis nu...

Annons