I vatten, finns en stor mängd mikroorganismer, bakterier, svampar, flagellater, (gisseldjur titta på vårt kranvatten i ett mikroskop får ni se) inte bara nitrosomonas/nitrobakter
Varav många är potentiellt patogena, (sjukdomsframkallande) organismer.
Våra filter har två huvuduppgifter: att få bort fasta partiklar som fiskarnas avföring och annat samt att få bort skadliga ämnen, som ammoniak och nitrit, vilka är lösta i vattnet.
Fasta partiklar tas bort med sedimentering eller mekanisk filtrering och av heterotrofa bakterier och svampar som bryter ned smutsen.
Lösta ämnen tas bort med biologisk rening. Här är det nitrosomonas och nitrobakter eller nitrospira, de som normalt kallars "filterbakterier", som sköter det hela.
Ju mera effektiv mekanisk rening man har, desto färre heterotrofa bakterier finns det utrymme för.
Det är bra, eftersom dessa annars stjäl plats för "filterbakterierna" .
Vad som definitivt också stör "filterbakterierna" är en massa smuts, som tar filterplats och skapar anaeroba (syrefattiga) miljöer.
I sanden på glaset ja på allt i ett akvarie bildas en mikrofauna som är mycket ömtålig för kemikalier tex medicin, eller för hög värme.
Därför anser jag och många andra att genom att slamsuga botten så är det en form av mekanisk filtrering, där man tar bort sådant som inte tillför mikrofaunan något utan tar bort S*iten för att lämna plats på gruskornen för nitrosomonas och nitrobakter bakterier.
Jag är själv tveksam till utan att veta svaret vad den ökade användningen av finkornig sand av de som inte har kunskap om en god akvarie miljö innebär tex hur lång tid och i vilken mängd det är innan de heterotrofa och/eller patogena bakterierna tar överhand, med det menar jag inte att det behöver vara fel med Biltemas blästersand om man är medveten om vad som kommer att kunna hända.