Slamsugning?!

#1 - 28 mars 2004 07:26
hej,jag har haft mit akvarium i snart en vecka,.ska man behöva slamsuga botten varje vecka???,.det verkar vara så enormt onödigt.

[:-131]
#2 - 28 mars 2004 07:36
Eftersom du byter vatten en gång i veckan så är det lika bra att slamsuga botten för att det blir ganska lätt matrester och annat smuts som ligger på botten. När man ändå byter vatten är det lika bra att passa på tycker jag.
#3 - 28 mars 2004 08:08
Ursprungligen skickat av peppito

Eftersom du byter vatten en gång i veckan så är det lika bra att slamsuga botten för att det blir ganska lätt matrester och annat smuts som ligger på botten. När man ändå byter vatten är det lika bra att passa på tycker jag.

Njaaa, måste jag säga. slamsug istället bara när det uppstår fula högar med skräp på botten. I annat fall kan man låta det vara, det blir bättre bakteriekulturer så...
#4 - 28 mars 2004 08:24
Du ska inte ''karva'' runt i bottenmaterialet eftersom du då riskerar att få för hög nitrit>nitrat då.
Bättre att suga avföring 10-15 cm ovanför botten så bara det ytliga sugs upp.
Efter ett tag får du en bakteriekultur.

Lycka till och grattis!
Jag byter 30 % varje lördag i mitt 160 liters, det är nödvändigt för bra vattenkvalité.

/Anton
#5 - 28 mars 2004 08:52
Allt beror på hur stort karet ä å hur bra bakterie kultur man lyckas uppnå på så kort tid. Men mitt råd är att slamsug bara när det uppstår fula högar med skräp i karet.
Det tar ungefär 6-8 veckor att uppnå stabilitet i karet sen när allt funkar så är det inte alls nödvändigt att slamsuga det tar den fungerande biologin i karet hand om, om de små rester.

Jag slamsuger aldrig...
#6 - 28 mars 2004 09:31
Och vilka och hur stora/många fiskar, grovlek på gruset, foder mängd, pumpkapacitet, filterstorlek, akvarie storlek.
#7 - 28 mars 2004 09:38
har du stora filter, byter vatten ofta och har fiskar som "normal skräpar" så behöver man oftast inte röra bottnen..
har du matrester på bottnen t.ex. så beror det på att du matar för mycket, mata hellre mindre än sug upp dem varje vecka =)
sen gäller det i akvariet som hemma..städa inte om det inte behövs..hehe
#8 - 28 mars 2004 10:39
Jag tycker att de som har Koi, Guldfisk och Slöjstjärt ska rengöra gruset för de förorenar mycket.

Den som aldrig rengör gruset kanske kan berätta vilka organismer som ingår i akvariet för att hålla akvariet i balans.
#9 - 28 mars 2004 10:48
Jag brukar inte köra ner slamsuget i gruset eftersom jag har gödsel i gruset. Håller den precis ovanför så att det som ligger där åker med. Det gör jag varje vecka. I mitt betydligt mindre akvarium med slöjstjärtar behöver jag alltid slamsuga gruset ordentligt, som kramfors sa, då de smutsar ner ordentligt.
#10 - 28 mars 2004 10:53
Jag är ingen biolog och kan inte redogöra för vad som händer i mitt kar... däremot kan jag säga att det fungerar. Men Kramfors, som har koll på det där med biologi och kemi kanske kan tala om varför det fungerar så här i mina kar:

Jag har 8 akvarier med olika bottenmaterial, filterkapacitet och fiskbestånd. Ett av karen är överbefolkat (odlingskar) där bottensuger jag kanske varannnan månad... I de övriga karen som är i storlekarna från 40 till 720 l slamsuger jag aldrig botten. Jag har vid nystart av karen endast tagit upp det som legat synligt på botten och efter en par månader har det helt enkelt inte funnits något att suga upp. Det enda jag behöver göra i karen är att byta en tredjedel vatten i veckan och att hålla efter växterna... ja, och mata så klart... Jag lägger ungefär 2 timmars arbete på mina kar i veckan. Jag matar ganska rejält eftersom jag inte vill ha nitrat på 0 däremot har jag alltid nitrit på 0.

Kramfors (eller någon annan), om det nu inte är nedbrytarbakterier som bildas och tar hand om skiten... vad är det då som gör att det funkar så????
#11 - 28 mars 2004 12:18
I vatten, finns en stor mängd mikroorganismer, bakterier, svampar, flagellater, (gisseldjur titta på vårt kranvatten i ett mikroskop får ni se) inte bara nitrosomonas/nitrobakter
Varav många är potentiellt patogena, (sjukdomsframkallande) organismer.

Våra filter har två huvuduppgifter: att få bort fasta partiklar som fiskarnas avföring och annat samt att få bort skadliga ämnen, som ammoniak och nitrit, vilka är lösta i vattnet.
Fasta partiklar tas bort med sedimentering eller mekanisk filtrering och av heterotrofa bakterier och svampar som bryter ned smutsen.

Lösta ämnen tas bort med biologisk rening. Här är det nitrosomonas och nitrobakter eller nitrospira, de som normalt kallars "filterbakterier", som sköter det hela.
Ju mera effektiv mekanisk rening man har, desto färre heterotrofa bakterier finns det utrymme för.
Det är bra, eftersom dessa annars stjäl plats för "filterbakterierna" .

Vad som definitivt också stör "filterbakterierna" är en massa smuts, som tar filterplats och skapar anaeroba (syrefattiga) miljöer.
I sanden på glaset ja på allt i ett akvarie bildas en mikrofauna som är mycket ömtålig för kemikalier tex medicin, eller för hög värme.
Därför anser jag och många andra att genom att slamsuga botten så är det en form av mekanisk filtrering, där man tar bort sådant som inte tillför mikrofaunan något utan tar bort S*iten för att lämna plats på gruskornen för nitrosomonas och nitrobakter bakterier.
Jag är själv tveksam till utan att veta svaret vad den ökade användningen av finkornig sand av de som inte har kunskap om en god akvarie miljö innebär tex hur lång tid och i vilken mängd det är innan de heterotrofa och/eller patogena bakterierna tar överhand, med det menar jag inte att det behöver vara fel med Biltemas blästersand om man är medveten om vad som kommer att kunna hända.
#12 - 28 mars 2004 14:56
tack för alla svar!,jag tror jag slamsuger en gång i månaded,för jag har ett jätte stort filter!.,

[:-131]
#13 - 28 mars 2004 15:53
Kramfors: Intressant det här med den fina sanden. Jag provade biltemasanden i ett litet 37L med några guppy. Blev alldeles grönt och brunt allting bara ett par dagar efter rengöring. Jag bytte till engelsk sjösten istället och nu är det inga problem med alger alls. Allting är likadant som tidigare förrutom bottenmaterialet, är det det du beskrev här ovan som gör skillnaden?
#14 - 28 mars 2004 16:23
Det bruna och gröna kan vara alger.
Problemet med fin sand är att det kan bli en syrefattig miljö vilket gör att de organismer som finns i sanden dör och på kort tid om det vill sig illa förgiftar fiskarna.
För den som kan akvarie skötsel är nog risken mindre men när en fin blästersand (som jag aldrig skulle råda någon att använda) blir en mode grej också bland de som börjar med akvarier då finns det risk för många fiskars hälsa.
#15 - 28 mars 2004 19:40
Jo det var absolut alger, jag bytte för att jag tyckte sanden var ful och svår att ha och göra med men jag blev positivt överaskad när jag bytte till sjösten av att det inte blir några alger. När jag såg ditt inlägg så funderade jag på om det kunde vara sanden som på något sätt var orsaken till algerna.
#16 - 28 mars 2004 22:51
Kan inte ha varit bara sanden... jag kör flera kar med sand och får inga beläggningar... men jag har inte finaste korngrovleken förståss...
Men det är kanske som Kramfors säger, att det kanske är viktigt med erfarenhet... men med t ex övermatning och få vattenbyten tror jag det blir beläggningar och nitrittoppar oberoende av vilket bottenmaterial man har...
#17 - 28 mars 2004 22:57
Kramfors... Jag förstår fortfarande inte det där med "skiten". Självklart skulle jag ta bort skiten om den fanns där, men jag har ju ingen skit i karen... När det gäller innerfiltren så städar jag dem ca 1 gång i månaden... oftare vore meningslöst eftersom de inte har slammat igen särskilt mycket... ytterfiltren städar jag en par gånger om år av samma anledning.
Vad är det då som gör att jag inte har någon skit att suga upp ur mina kar, medans du har skit nog att rensa botten med slamsug en gång i veckan (eller hur ofta du nu gör det)????
Om jag nu inte har någon skit i botten och filter så måste det väl få plats en del nyttiga bakterier, eller???
#18 - 29 mars 2004 08:03
Ja, har man inga föroreningar då är det bra, och då gör det inget om man slamsuger de ytor som är fria från växter, det är bara det att många anser att föroreningarna ska vara kvar för det de tillhör det som bryter ner nitriten, men av alla föroreningar blir det nitrit/nitrat.
Man måste skilja på de organismer som bryter ner de föroreningar som inte är löst vattnet och de bakterier nitrosomonas/nitrobakter som bryter ner de föroreningar som är löst i vattnet ammonium/nitrit.
Men jag ska inte bry mig längre, utan var och en får ha sin tro.

Annons