Slamsugning ?

#1 - 6 augusti 2009 09:30
Det är så skitigt i botten på mitt akvarium att om man sveper sakta med algmagneten i närheten av botten så sveper det upp stora mängder smuts i vattnet.

Är det en bra idé att slamsuga botten, eller ska man bara låta det vara ?
#2 - 6 augusti 2009 10:06
Slamsug ett par cm över botten så kommer den mesta skiten som ligger direkt på substratet med. Tryck inte ner slamsugen i substratet och rör runt. Lite skit ligger alltid kvar, men det tar växterna hand om.
#3 - 6 augusti 2009 10:54
Om det blir för mkt skit i gruset bildas sumpgas. Som i värsta fall leder till fisk död.
Därför är det viktigt att slamsuga ner i bottensubstratet en gång i månaden iaf. Men undvik områden runt växterna så att du inte skadar rötterna.
#4 - 6 augusti 2009 10:58
Jag tycker du bara försiktigt ska suga över botten. Kvarstår detta problem fortfarande efter ett par månader så bör du öka cirkulation och filtrering i karet! när matning, filtrering och cirkulation kommer i harmoni så behöver man aldrig slamsuga botten!
#5 - 6 augusti 2009 13:10
Tack för alla svar.
Jag tänker suga över botten i samband med vattenbytet för att få upp smutsen som ligger överst på botten och sen får jag se om problemet kvarstår om några månader och vidga åtgärder då....
#6 - 6 augusti 2009 13:31
Jag brukar peta ner lite i gruset med en pinne när jag slamsuger då det ofta bildas gas nere i gruset när man haft akvariet en längre tid.
#7 - 6 augusti 2009 15:32
Visste egentligen inte att det kunde bildas sumpgas i gruset... Men många påstår att man inte ska slamsuga alls... Hur undviker man då sumpgasen ?
#8 - 6 augusti 2009 16:39
Så länge du inte har väldigt tätpackad sand får du sällan problem med sumpgas. Och det kan lätt fixas genom att skaffa malaysiska sandsnäckor.
#9 - 19 oktober 2009 09:46
Jag har nån gång i tiden fått lära mig att man ska slamsuga. Men för bättre vattenkvalite så är det tätare vattenbyten som gäller alltså? :)

Annons