Det är så skitigt i botten på mitt akvarium att om man sveper sakta med algmagneten i närheten av botten så sveper det upp stora mängder smuts i vattnet.
Är det en bra idé att slamsuga botten, eller ska man bara låta det vara ?
Slamsug ett par cm över botten så kommer den mesta skiten som ligger direkt på substratet med. Tryck inte ner slamsugen i substratet och rör runt. Lite skit ligger alltid kvar, men det tar växterna hand om.
Om det blir för mkt skit i gruset bildas sumpgas. Som i värsta fall leder till fisk död.
Därför är det viktigt att slamsuga ner i bottensubstratet en gång i månaden iaf. Men undvik områden runt växterna så att du inte skadar rötterna.
Jag tycker du bara försiktigt ska suga över botten. Kvarstår detta problem fortfarande efter ett par månader så bör du öka cirkulation och filtrering i karet! när matning, filtrering och cirkulation kommer i harmoni så behöver man aldrig slamsuga botten!
Tack för alla svar.
Jag tänker suga över botten i samband med vattenbytet för att få upp smutsen som ligger överst på botten och sen får jag se om problemet kvarstår om några månader och vidga åtgärder då....