slamsugare ??

#1 - 10 maj 2005 20:14
vill veta lite info om denna grej. måste väldigt snart skaffa mig en sådan då det är väldigt mycket brunt slam i botten på akvariumet. det blåser upp damm och bajs bara man rör lite grand i stenarna. förut när jag frågade om slamsugare så sa några att man kunde bygga sig en egen för det var en väldigt simpel konstruktion. undrar om detta är sant? undrar också som sagt hur en slamsugare fungerar. suger den upp vattnet också?
#2 - 10 maj 2005 20:21
japp. den är en simpel kontruktion...

Använd en "MER", "Ramlösa" lr något annat pet flaska och skär av botten. sen borra du hål i kapsylen och trä i en vattenslang lr rör.

lägg lite silikon på de ställe som det behövs... tra la la laah så är du klar.

enkelt och billigt ;)

Den fungera så att slammet följer med vattnet ut medan sand och grus faller tillbaka i karen.
#3 - 10 maj 2005 20:29
okej det lät simpelt. men vattnet kommer alltså med? för jag kan inte byta så mycket vatten i mitt akvarium, har upptäckt att mina fiskar inte mådde så bra av det. blev typ förgiftning och många dog. (i stort sett alla)
så jag kan bara slamsuga tills att jag är på den gränsen vatten jag brukar byta? så en slang är egentligen det enda man behöver för att bygga en egen slamsugare? och en hink under akvariumet.... förstår inte varför de tar närmare 100 spänn för en sån grej på zoo affären!
#4 - 10 maj 2005 20:30
eller så köper du en bara... kostar typ 50 spänn med slang och allt.
#5 - 10 maj 2005 20:33
[QUOTE=trollet85]undrar också som sagt hur en slamsugare fungerar. suger den upp vattnet också?[/QUOTE]

Du använder hävert tekniken... dvs du sätter ner ena änden, alltså den me munstycket i akvariet, den andra änden suger du fram vattnet med... Gäller att hinken står lägre än vattenytan.. Sen äre föra omkring sugen runt på botten o suga upp skiten ner i en hink. Sen låter du vattnet stå en stund o smutsen sjunker till botten, sen häller du försiktigt tebax vattnet utan att hälla tebax smutsen. Fast jag sätter fast en duk på hinken som funkar som en sil så smutsen stannar där :).
#6 - 12 maj 2005 07:55
har nu gått och köpt en 2 meter slang på zooaffären..
men det fungerar väl att bara ha slangen? tekniken är ju densamma.
#7 - 12 maj 2005 08:37
Problemet om man suger med bara slang är att häverteffekten gör att även substratet följer med.
#8 - 12 maj 2005 09:49
fredfish
vad menar du med substratet?
kanske gruset eller? det följde med en del grus nu när jag försökte.. men det gick rätt bra endå. mycket smuts åkte iväg. men skulle behöva fortsätta för det är en del ikvar, men då måste jag hälla tillbaka vatten annars lär mina fiskar dö om jag ska ha i en massa nytt vatten. måste bara vänta till smutsen lagt sig i hinken...

har satt på en liten tratt nu på den sidan jag ska suga upp med. hjälper det någtot? har sett att anordningen de hade på affären såg ut lite så....
#9 - 12 maj 2005 10:11
Antar att substrat = grus..

Prova med en halvliterflaska istället, klipp/skär bara av botten , sätt på slangen på kork sidan och skapa ett undertryck enligt hävprincipen.
Nu kommer inte gruset med upp i flaskan när du trycker ner den i gruset..
Bara det smutsiga vattnet kommer med i slangen..

Jag gissar att det var rätt knepigt att suga botten med slang, ett par svordomar kom säkert, eller ?? ;)
#10 - 12 maj 2005 10:15
kentk
blir det inte likadant nu när jag har satt på en liten tratt på uppsugningssidan?? blir ju ungefär som petflaskan fast i mindre variant...
tänkte testa med det när jag försöker igen nu snart, det borde väl fungera?

ne, jag svor inte faktiskt =) kom i ett par stenar men den lyckades suga upp smutsen endå!
#11 - 12 maj 2005 10:28
Nja, det beror på hur stor den "lilla" tratten är..

Är den för låg så kommer gruset att virvla upp i slangen ändå, givetvis beroende av på vilken storlek på grus du har.

Jag har 2-4 mm och har en köpt sera slamsug som kanske är typ 20-25 cm hög och kör man ner den för djupt i gruset så åker det med i slangen...
#12 - 12 maj 2005 10:39
kentk
den är kanske 10cm hög, om ens det. så då är den kanske förliten.
vill ju gärna komma åt enda på botten och då lär man ju trycka ner den lilla tratten för långt att gruset kommer in. men egentligen gör det inte så mycket. smutsen sugs in endå, kanske har jag en rätt så grov slang så stenarna stoppar det stora flödet...
vet inte vad det är för storlek på mitt grus, kanske som du då.
#13 - 12 maj 2005 12:06
Jag slamsuger mitt lilla kar (65 l) ca 1 gång i veckan (varje vattenbyte). Behövs verkligen då det är engelsk sjösten och det samlas mycket skit ovanpå, mellan och under gruset. Det funkar bra för jag tar en bit varje gång. Det går rätt fort att med en slammsug tömma mycket vatten i ett sånt lite kar, så jag hinner inte mer än lite varje gång. Men å andra sidan vet jag att varken bakteriefloran eller den lilla näring växterna kan få försvinner/förstörs. Däremot i stora karet där jag har fin sand så för jag bara slamsugaren ovanför sanden och får upp den ovanpåliggande skiten. Om jag skulle göra likadant i det stora karet som i det lilla (föra ned slamsugaren i sanden) så skulle jag inte ha nån sand kvar då sanden är så lätt att den följer med skiten ned i hinken. :)

Annons