<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Dessutom krävs det att du hela tiden trycker in en knapp(ej av och på) hela tiden!!! Man får kramp!!!!
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Till skillnad från Catrin så har jag en 3531 Sludge extractor
http://www.eheim.de/images/int/tech_zub_schlamm.gif
.. och kan därför uttala mig av <b>EGEN ERFARENHET</b>. Knappen är av typen "tryck en gång så går den igång och tryck en gång till så stängs den av".
Den är rätt schysst för lite djupare akvarium (jag gissar att 35-40 cm är absolut minimum) så länge man inte trycker ner den i bottnen och försöker "tvätta" gruset med den, eftersom nätet som fångar upp skiten är tillräckligt grovmaskigt för att t ex lerpartiklar ska smita igenom.
Har man fiskar som skitar ner rejält, eller har man behovet att mata som en galning (t ex vid yngeluppfödning) är Sludge extractorn helt fenomenal eftersom det är så otroligt smidigt att fånga upp den värsta smörjan efter varje matningstillfälle. På det sättet får man mindre att göra vid sitt vecko-vattenbyte och vattnet hålls fräschare tills dess.
Huruvida det är värt 700 pix kan dock diskuteras, vilket jag inte tänker göra.