Slamsuga botten?

#1 - 10 februari 2007 11:42
Är det så bra?
Är det inte en massa bra bakterier osv i sanden?

/Fredd
#2 - 10 februari 2007 12:39
wicked1 skrev:
Är det så bra?

Är det inte en massa bra bakterier osv i sanden?

/Fredd

Slammsuga är nog dumt att göra. Men därimot så kan du ju suga upp lite bajs osv... Rester. Men undvik att suga så mycket att du rör runt väldans i sanden. Det blir bara dumt.
#3 - 10 februari 2007 12:59
Det beror på hur mycket fisk du har, hur mycket du matar och hur stort akvarium du har?
#4 - 10 februari 2007 13:16
Glenn skrev:
Det beror på hur mycket fisk du har, hur mycket du matar och hur stort akvarium du har?

Just nu har jag 1 algätare, 5 röd platy, 2 black molly och 2 silver molly. Jag matar lite varje dag, och mitt akvarium e på 63 liter.
#5 - 10 februari 2007 13:40
Då behöver du inte slamsuga ofta utan räcker med kanske 1 gång varannan månad eller så.
#6 - 10 februari 2007 14:45
okaj, då vet jag!tack
#7 - 10 februari 2007 15:04
En fråga angående det. Jag har en sån där slang man ska slamsuga med. Men jag fattar inte hur man gör det kommer ju bara upp vatten :/
#8 - 10 februari 2007 15:23
hur menar du? jag suger i andra änden men det finns säkert ett annat sätt
#9 - 10 februari 2007 15:46
Jag tror att det är bra att försöka få upp mycket skit..

... när jag byter vatten 1 gång i veckan rör jag försiktigt i sanden så att det virvlar upp en massa skräp... sedan dammsuger jag upp så mycket som möjligt, man drar insuget långsamt över botten och då följer en hel del med vattnet... resten tar pumpen hand om... akvariet är klart igen på en kvart lr så... ;)

Jag håller inte med Stew om att det inte är bra... Man behöver inte ta hela botten på en gång utan en fjärdedel per vecka eller så... Det gör också att syrerikt vatten kommer ner i sanden vilket gynnar bakterier och växter... Efter att jag har fyllt på vatten och är klar kommer städpatrullen (ålar och eldstjärt) fram och putsar lyckligt efter resterna!!! :D
#10 - 10 februari 2007 15:55
brukar gjöra det en gång i månaden i mitt 63l akvarium och det funkar fint
#11 - 10 februari 2007 15:57
Suger oxå igenom botten lite här och där, någon gång inte men helt klart oftast, blir aldrig hela botten på en gång ändå som sagt
#12 - 10 februari 2007 15:58
I princip samma sak...

matte93 skrev:
brukar gjöra det en gång i månaden i mitt 63l akvarium och det funkar fint

... eftersom jag tar en fjärdedel i veckan :D Skulle nog jag också göra om jag hade mindre kar... nu är det svårt att hinna suga upp allt innan det bara lägger sig igen...
#13 - 10 februari 2007 18:22
okej men jag har nu iaf kommit fram till att det är okej att slamsuga lite nångång i bland, inte allt för ofta. :)

Annons