Hur noga ska man vara när man slamsuger karet??
Jag vill ju inte suga upp för mycket vatten och man hinner inte så himla mycket innan det drar iväg på en 15-20 liter..
/Per
Om man trivs med sitt kar och man inte tycker att det är till något större besvär finns det väl ingen anledning att grubbla över det :)
Tycker man däremot att det väldigt fort blir fullt med gojs i karet kan man börja fundera över vad det i så fall kan bero på, men att göra problem där inga finns är det väl ingen meing med?
I ett kar som fungerar harmoniskt blr det däremot inga mängder med skit.
[QUOTE=Karon]Om man trivs med sitt kar och man inte tycker att det är till något större besvär finns det väl ingen anledning att grubbla över det :)
Tycker man däremot att det väldigt fort blir fullt med gojs i karet kan man börja fundera över vad det i så fall kan bero på, men att göra problem där inga finns är det väl ingen meing med?
I ett kar som fungerar harmoniskt blr det däremot inga mängder med skit.[/QUOTE]
Jag tänkte mer om det kunde vara så att man inte ska slamsuga varje gång pga att man kanske suger upp nyttiga ämnen från karet. ???
Från början slamsög jag hela tiden men jag har slutat med det, numera så för jag bara häverten straxt ovanför gruset på öppna ställen där det inte finns några växter så att det slam som ligger löst ovanpå sugs upp. Jag sticker i princip aldrig ned häverten i själva gruset för att suga upp slam som ligger nere i gruset. Vid växter brukar jag undvika att suga upp slam helt och hållet då jag tror att det gör en del nytta för växterna om det ligger där.
Det kan också vara skillnad på olika akvarium, i mitt ena akvarium är det i princip inget slam som ligger löst ovanpå gruset och vattnet vid vattenbyterna är nästan helt klart . I det andra akvariumet däremot så samlas det en del slam ovanpå gruset som åker upp i samband med vattenbyterna varje vecka.
Slamsug inte, det är onödigt. Det finns bakterier o annat i gruset som behövs. Plus att det ju blir alldeles dimmigt i karet när man rotar runt. Jag gör som erland, tar det som ligger överst med slangen när jag byter vatten, annars rör jag inte botten.
Tror det här med att Slamsuga är väldigt individuellt.
Många skriver att man aldrig skall slamsuga men jag gör det en gång i veckan i mina kar och har aldrig haft problem med det. Var 14:e dag så tar jag också med en mjuk svamp på insidan av glasen och har aldrig alger på dom.
Mina kar är alltid rena och fina och har en perfekt balans.
Däremot så "storstädar" jag aldrig. Har inte tömt någon av mina kar på flera år.
Jag lyckades ta död på en hel kull ancistrus genom slamsugning... endast en överlevde. Brukar inte slamsuga, men tyckte då att jag matade så mycket att det var nödvändigt. Kommer aldrig att göra om det. Annars håller jag med om att det är väldigt individuellt det där med slamsugning, men oftast räcker det med att man suger upp det som ligger ovanpå gruset.
Finns det fasta föroreningar (avföring, matrester, växtdelar) så finns det ingen anledning att de ska vara kvar, det blir till slut nitrat om nedbrytningen fungerar.
Jag brukar endast slamsuga i mina kar 1 gång per halvår eller så men sen så har jag ett 112L apistogramma kar med yngel och där matar jag som en tok och det blir en hel del skit i gruset och det slamsuger jag varje vecka. Vattnet som jag suger upp ur 112L är alltid helt svart pga att ja matar så mkt så därför så slamsuger jag ofta där i medans jag matar mkt sparsammar i övriga burkar och inte behöver slamsuga lika ofta.