Slamsug

#1 - 22 april 2008 22:19
Jag fick hem min slamsug idag och skulle fixa till mitt 110L. Tänkte suga en liten del av botten, men det var så dåligt sug i den att skiten inte kom upp till mer än hälften av sugen. Jag höjde trycket på vattnet i kranen, jag hade fullt ös på den men det var ändå dåligt sug.

jag har aldrig använt nån sån här förrut, men kaninte tänkamej att det skavara så dåligt sug i den? Det är en sån här http://www.pwss.se/product.php?productid=4645&cat=57&page=1. Nån som har nån idé om vad som är galet?
#2 - 23 april 2008 06:06
Den är ju konstruerad för att inte tyngre saker, som grus, ska komma med ut utan just bara virvla runt i det grövre röret.
På det sättet så sugs grums/skit ut, men gruset stannar kvar i karet.
Nu vet jag inte exakt hur konstruktionen ser ut vid kranen, men jag gissar att det finns en "avloppsslang" också. Om du placerar den så lågt som möjligt, typ i en golvbrunn, eller i toaletten, så kanske häverten hjälper till och ger lite mer tryck.
#3 - 23 april 2008 17:07
Jo jag fattar att den inte ska ta tygnre saker, men den suger inte upp skiten heller. Det virvlar bara runt i röret. Verkar som om det inte blir tillräckligt tryck. Det går inte att sätta dit en slang på avloppsröret, det är som en sil eller vad man ska säga, det går rakt ut i slasken.
#4 - 23 april 2008 17:56
Kör ner den så djupt du kan i bottenmaterialet och låt det sugas med halvvägs, så följer skräpet med. Sedan kommer det så nära toppen av slamsugen, så att det sugs in i slangen.
#5 - 23 april 2008 18:30
Ska testa det vid nästa rengöring:)
#6 - 23 april 2008 18:45
Jag har en likadan,
min funkar kalas.
Men man måste ha kranen på max!
#7 - 23 april 2008 20:20
Jag provade på nytt ikväll och nu läcker den. Det är delen längst ner som man sätter på kranen som man ska vrida och dra ner för att suga:(

Ska se om jag kan få den tät, det gjorde den troligen igår också, det var nog därför den sög dåligt.
#8 - 24 april 2008 06:02
Min är inte supertät heller,
men den funkar bra ändå.
#9 - 24 april 2008 07:30
Nu har jag inte provat någon "komersiell-vattendriven-slamsug" men min första kännsla när man läser sånna här inlägg är att företag kan tjäna pengar på det mesta även om produkten inte är bättre än ett enkelt DIY-fix.

En gardena koppling på kranen och slangen ena ände och en avkapad 0,5l PET-flaska i den andra är en lösning som funkar hur bra som helst. Man fyller bara slangen med vatten från kranen och efter att man stoppat ner Flask änden i karet så drar man lös gardena kopplingen och lägger ner den i golvbrunnen/toaletten. Häverten startar av sig självt och jar man karet ståendes på en normal möbel/ställning så räcker fallhöjden till för att skapa tillräckligt sug för att den hemma byggda slamhäverten ska fungera utmärkt.
#10 - 24 april 2008 07:57
Back to basic, vanlig hävert efter egen konstruktion med en rörstump eller pet-flaska och slangen i en hink eller till ett avlopp funkar ALLTID.
Tycker personligen att de där "komersiell-vattendriven-slamsug" är ett jäkla slöseri med färskvatten, och det skiter folk i vilket jag tycker är ledsamt.
#11 - 24 april 2008 08:11
Har oxå en likadan slamsug, men bytade ut plastkopplingen till kranen mot en riktig direkt. Vågade inte köra med plastkopplingen eftersom vi var rädda att den skulle släppa och skvätta ner hela köket :p
Hade oxå lite problem med suget i början eftersom vi inte vågade ösa på kranen för fullt direkt utan började nätt och ökade sakta sen. Man måste skruva upp kranen till max direkt för att få igång trycket.

Annons