Slammsugare,grrr...

#1 - 2 juni 2009 11:39
Fick med denna slammsugare http://www.akvarieshopen.se/slamsugare-stor-p-756.html när jag köpte akvariet, sulle nu enbart testa prylen på ett akvarium som jag skall starta upp...men jag får den inte att fungera trots bruksanvisning att man skall höja den upp och ner i vattnet...det händer absolut ingenting...erfarenhet någon?

ville testa den då man själv slipper suga i slangen vid vattenbyte och få massa äcklig bös ev i munnen
#2 - 2 juni 2009 11:42
Metalbitch skrev:
Fick med denna slammsugare http://www.akvarieshopen.se/slamsugare-stor-p-756.html när jag köpte akvariet, sulle nu enbart testa prylen på ett akvarium som jag skall starta upp...men jag får den inte att fungera trots bruksanvisning att man skall höja den upp och ner i vattnet...det händer absolut ingenting...erfarenhet någon?

ville testa den då man själv slipper suga i slangen vid vattenbyte och få massa äcklig bös ev i munnen

varför suga tills du får massa bös i munnen?
sluta suga innan vattnet kommer fram.
#3 - 2 juni 2009 12:05
Det är en jävla lögn att det ska funka bara man rör lite fram och tillbaka!!
Du får suga helt enkelt men sluta när du ser att du får tryck i slangen! ;)
#4 - 2 juni 2009 12:09
köp en hävertpump på biltema för en billig peng , koppla ihop med en slang och voila! Ha funkat för mig i flera år.
Guest
#5 - 2 juni 2009 12:18
sluta suga innan vattnet kommer fram.

Är med mitt bästa råd...

Om du tittar på slangen och var vattnet är i den när du suger, så kan du sluta suga precis när vattnet har passerat över akvariekanten. Sen fungerar hävertprincipen. Och Voila!! Inget akvarievatten i munnen! :):D
#6 - 2 juni 2009 12:40
Metalbitch skrev:

Jag har ett liknande fabrikat hemma och det fungerar men du måsta skaka ganska rejält för att få igång häverten.

Sen måste du givetvis ha den andra änden på slangen under vattenytan men det hoppas jag du förstår.

Sen gör det grova röret att grus inte följer med med faktiskt oftast inte heller bajs på botten. Man kan säga att den suger...;)

Personligen så brukar jag fylla slangen med vatten, hålla en tumme i varje ände på slangen, stoppa ner den ena änden i vattnet, ev koppla på ditt sugrör och först därefter släppa tummen för den ände som finns i luften (lägre än vattenytan) då slipper du suga.

Lycka till
/Hasse
#7 - 2 juni 2009 14:47
Metalbitch skrev:

Du gör följande: doppa ner sugbehållaren i vattnet, håll för den andra änden på slangen med fingret, lyft upp sugbehållaren full med vatten och håll den så högt du kan så att luften åker ut ur slangen och vatten rinner ner, stoppa ner sugbehållaren i vattnet igen och ta bort fingret från den andra änden på slangen och vattnet börjar nu rinna enligt hävertprincipen;)
#8 - 2 juni 2009 17:40
ok, för försöka ge mig på den igen vid nästa större rengöring, varför jag ibland fått vattnet i munnen är att min andra slang inte är genomskinlig så jag ser aldrig vattnets gång....men jag skall testa era knep och tackar så mycket för alla tips...jag återkommer vid nästa försök
#9 - 2 juni 2009 22:32
själv har man ju en liten blåsa på slangen att pumpa lite vatten med tills gravitationen tar över :D
#10 - 16 oktober 2011 09:55
Förr fanns det en enkel plastmanick med ett litet enkelt tygfilter man sköljde av under kranen. Manicken drevs av luftpumpsslangen och botten blev ren på några minuter om man gjorde det en eller några gånger i veckan. Hur lätt som helst. Tyvärr slängde jag den i samband med en flytt och när jag nu frågar efter en liknande i akvarieaffärer blir svaret ett medlidsamt leende och svaret att det är mycket bättre att byta vatten en gång i veckan! Otroligt fånigt tycker jag, när man kunde sköta det så enkelt förr. Inte en fisk som dog, men nu blir de helstressade av slabbandet med vatten en gång i veckan.

Annons