slammsuga?

#1 - 6 juni 2004 02:35
Hejsanhoppsan!

Ska flytta nu om en månad, och undrar hur jag ska göra med slamsugningen? slammsög senast förra veckan.....

ska flytta dryga 20 mil, så akvarierna kommer ju tömmas. vill ha kvar alla nyttiga bakterier och så i sanden, så när ska jag sluta slamma ??

MVH: pumpan
#2 - 6 juni 2004 03:11
Sköt akvariumet som du brukar fram till flytten. Gör då ett vattenbyte dagarna innan. Sedan när du flyttar, så ta med dig 50% av vattnet, om du kan. Du kan ju flytta fiskarna i det. Töm akvariumet på allt vatten (utom möjligen några cm ovan gruset). Ta ur rötter och stenar som kan skada. Växter plockar du även ur (beroende på hur mycket vatten som du lämnar). Filtret måste du ändå göra rent(eftersom bakterierna hinner dö innan du är framme), så plocka ut det. Möjligen om du kan ha filtermaterialet i en öppen hink med vatten, och kanske någon syretablett att du kan klara majoriteten av bakterierna (då räcker det med att du lätt sköljer ur filtermaterialet innan du startar filtret). Annars finns det mycket bakterier i akvariegruset och på växterna (samt i det gamla vattnet som du tar med). Se till att ha akvariumet på en stabil grund om du inte tömmer det helt på vatten och grus. Isf har du gruset i en fuktig hink. Håll hinken fuktig under hela resan. Då kan du även klara rätt mycket av bakterierna i gruset. Har du inte ett stabilt underlag som akvariet står på (som en stabil bordsskiva), så kommer det att gå sönder om du har någon tyngd i akvariumet (som vatten och grus).

Jag flyttade ett 200 liters akvarium 6 mil stående på en rejäl bordsskiva (med stålram på undersifan) i en bil. Fiskarna transporterades i 100 liter vatten, som jag fyllde akvariumet när jag komm fram. Sedan fyllda jag på med nytt vatten från det nya stället. I akvariumet var det sand och 10 cm vatten kvar (samt alla växter). Det gick bra, eftersom det var bra underlag till akvariumet som inte kunde skjuva sig (dvs vrida sig diagonalt). Och alla fiskar och växter överlevde flytten.

Annons