Slamkrypare

#1 - 16 maj 2008 09:14
Vart Sthlms området kan man köpa slamkypare????
#2 - 16 maj 2008 22:37
Gå till din favorithandlare och beställ.
#3 - 17 maj 2008 08:24
Går ju o hitta svenska varianter av denna fisk i svenska vatten, men de är svåra att fånga eftersom de är så små och håller till djupt.
#4 - 17 maj 2008 09:50
Aircut64 skrev:
Går ju o hitta svenska varianter av denna fisk i svenska vatten, men de är svåra att fånga eftersom de är så små och håller till djupt.

Om du menar svenska gobiider så är dom inte direkt svårfångade och några lever väldigt dessutom väldigt grunt, men dom är betydligt mer svårskötta (kallt, bräckt eller salt vatten) och en klen ersättning för slamkryparens ampfibiska liv. Fast visst kan man ha mört istället för neonrasbora men det blir inte riktigt samma sak.
#5 - 17 maj 2008 12:25
Japp menade den ja :D

Vet du något bra grunt ställe där jag kan fånga en sådan? Och vad behöver jag ha då :P ?
#6 - 17 maj 2008 23:20
Sandstubb, lerstubb och svart smörbult kan man fånga med not i grunda Östersjövikar i Stockholms skärgård t ex.

Att sköta ett akvarium med kallt bräckvatten är vad jag har förstått inte särskilt svårt, bara dyrt! Men jag har ingen egen erfarenhet. Kallt sötvatten är det svåraste jag givit mig på (budgetversionen): en cirkulationspump och en slang ut genom fönstret.
#7 - 20 maj 2008 10:36
Slamkrypare måste ju vara den enklaste fisken någonsin att fånga. Bara ut till valfri stenig strand vid en sjö eller hav. Börja vänd på stenarna, så ser du en fisk som ligger där och litar på sitt camouflage att inte bli upptäckt. Bara att plocka upp den med händerna.
Tyvärr är det ju knappast den mest intressanta akvariefisken, de ligger mest under sin rot eller sten och gör ingenting.
Jag har en i mitt akvarium nu, har inte sett den äta än, den är för passiv för att komma fram vid matdags.
#8 - 20 maj 2008 11:03
Vid en sjö?
Vad är det då för art?
#9 - 20 maj 2008 17:02
Slam krypare om jag inte har fel så kan man bara ha dom där vatten nivån inte överstiger 2cm så att huvudet är över vattnet.
Jag kommer ihåg när jag var mindre och ville ha sånna Pappa var asnära att köpa såna till mej!
På affären stog det att det var sötvattensfisk
#10 - 20 maj 2008 17:20
Baf2 skrev:
Slam krypare om jag inte har fel så kan man bara ha dom där vatten nivån inte överstiger 2cm så att huvudet är över vattnet.

Jag kommer ihåg när jag var mindre och ville ha sånna Pappa var asnära att köpa såna till mej!

På affären stog det att det var sötvattensfisk

Mina kompisar som har slamkrypare har "strand" i sina kar, med liten lutning ner i vattnet, med följden att slamkryparna kan välja nivå själv, mellan någon dm och rent "land".
De som säljs i affären är sötvattensfisk, men när folk började nämna svenska arter här, antog jag att man menade svart smörbult. Det var därför jag undrade om det där med sjöar.
#11 - 20 maj 2008 18:40
Om vi menar Periophthalmus barbarus när vi pratar slamkrypare här så är den absolut ingen sötvattensfisk! http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=394
P. barbarus är ganska ömtåliga och kräver salt i vattnet. Annars drabbas den lätt av infektioner.
#12 - 20 maj 2008 18:52
I så fall ger jag mig gärna och tar tillbaka mitt förra påstående...
Jag har dock också läst att det skulle vara rena sötvattensfiskar, men man har å andra sidan läst enorma mängder felaktigheter...
#13 - 20 maj 2008 19:00
HJ-C skrev:
I så fall ger jag mig gärna och tar tillbaka mitt förra påstående...

Jag har dock också läst att det skulle vara rena sötvattensfiskar, men man har å andra sidan läst enorma mängder felaktigheter...

Ja det är inte lätt att hitta bra information om bräckvattenfiskar. Det står ofta att de går i sötvatten men det är inte helt sannt. Visst klarar många arter bräckvattenfiskar av både sötvatten och havsvatten men de rör sig ofta emellan och stannar kortare perioder. Andra arter startar sitt liv sötvatten och lever som vuxna ute i havet.

Både Månfisk http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=387 och Argus http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=400 hittar man ofta ute i havsvatten i stora stim.
#14 - 20 maj 2008 19:06
Vet att Globefish hade sist jag var där.

//C
#15 - 21 maj 2008 21:16
HJ-C skrev:
Vid en sjö?

Vad är det då för art?
Vet ej, har inte lärt mej skillnaderna på de olika sötvattenslevande arterna av simpa (som ju många kallar slamkrypare).
#16 - 22 maj 2008 02:55
Aha... Antog som sagt att det var smörbultar som åsyftades.
#17 - 22 maj 2008 10:43
De fiskar som man hittar under stenar nära stranden i svenska sjöar är stensimpa, Cottus gobio, och bergssimpa, Cottus poecilopus. Dom har inget med slamkrypare att göra.

Det finns många arter smörbultar i Sverige, men ingen som förekommer i rent sötvatten. Dom brukar räknas till samma familj som slamkryparna om än till olika undergrupper.

Det finns ett antal olika arter slamkrypare, dom är framför allt vanliga i mangroveträsk och delta-områden i tidvattenzonen och lever alltså ofta i varierande salthalt under dygnet; från rent saltvatten till svagt bräckt. Flera arter kan hållas åtminstone en tid i rent sötvatten, men dom brukar vara känsligare för infektioner då.
#18 - 13 juni 2008 23:41
hallo!

Annika skrev:
Om vi menar Periophthalmus barbarus när vi pratar slamkrypare här så är den absolut ingen sötvattensfisk! http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=394

P. barbarus är ganska ömtåliga och kräver salt i vattnet. Annars drabbas den lätt av infektioner.

Hej! Mitt namn är Markus Celander. Svara är du snäll så jag fattar om detta når dig eller ej.
Jag har rest en del längs Gambiafloden och tagit med mig hem slamkrypare (små, små yngel) och mangrovefrön (men bara sådana som "missat leran" och hamnat i högvattnet). De sex slamkryparna jag tog hem i julas var cirka 1,5 cm långa - nu, ett halvår senare, är de 15 cm.
Jag skulle tycka att det var kul att prata med någon som sysslar med samma akvaristik som jag - jag har hittills inte stött på en enda - däremot kanske 6 000 000 som håller på med Amazonas eller Malawi.
Mvh/Markus Celander
#19 - 23 juli 2008 18:20
Är de svåra att sköta? Kan man ha dem med andra fiskar?
#20 - 23 juli 2008 20:34
taxidermy skrev:
Är de svåra att sköta? Kan man ha dem med andra fiskar?

En del engagemang kräver de, och om man ska ha mer än en kräver de rätt mycket utrymme, i stora akvarier kan man ha dom tillsammans med andra fiskar som trivs i samma typ av miljö. Fiskar som är påtagligt roligare får man nog leta efter, tyvärr är de extremt svåra att odla.
#21 - 23 juli 2008 22:16
Ahhh sluta sätta idéer i mitt huvud. Fick en ide om ett riktigt stort och djupt kar som är ganska lågt, där man fixar ungefär 1/3 av karet med en skitsnygg landdel, där man inreder lite av en regnskog med regnskogssystem.

Vill ha! :D
#22 - 25 juli 2008 09:42
Johanski skrev:
Ahhh sluta sätta idéer i mitt huvud. Fick en ide om ett riktigt stort och djupt kar som är ganska lågt, där man fixar ungefär 1/3 av karet med en skitsnygg landdel, där man inreder lite av en regnskog med regnskogssystem.

Vill ha! :D

Tänkte du dig då en rejäl metallhalogenlampa så att både fiskarna och växterna trivs och betraktaren får känslan av en riktigt solig dag oavsett vad det är för väder ute? Och några sprutfiskar som tävlar med varandra om att vara först med att skjuta ner maten du hänger upp i mangroveplantornas blad, och några krabbor som slamkryparna jagar bort när krabborna kommer för nära, och det förstås, att slamkryparna slåss inbördes om att få hoppa upp i handen på dig för att få tag på de godsaker du bjuder på, är det ungefär så din idé ser ut? :)
#23 - 5 oktober 2008 22:26
Hallåå allesammans, har fixat mig en 400liters bräckvattenbalja som står och puttrar, allt som saknas nu är djur, har beställt slamkrypare som kommer om ca 1-2 veckor.
har pluggat på massor nu sista månaden men en fråga återstår..
-"hur ofta vill dom äta?"
vill ju inte svälta/mata ihjäl dom.
tacksam för svar,
//Erik Liljeros!
ciao!
#24 - 6 oktober 2008 06:00
Du märker hur ofta, det beror lite på hur mycket mat de får, får de frysfoder kan du knappst mata ihjäl dom. Det enda du behöver se upp med är då är att vattenkvaliteten inte blir dålig.
#25 - 9 oktober 2008 12:34
okay, tack som fan. för helt enkelt prova mig fram,

Annons