Slamhävert?

#1 - 25 november 2003 12:06
Hej jag sitter & beställer lite akvarie grejer & undrar vad en slamhävert är för nått? Det låter som nått som tar bort slam & smuts ur akvariet, men för att vara på den säkra sidan så frågar jag om det verkligen är så?
Det finns 3 st i tidningen.
Slamhävert akita
Slamhävert för luftpump
Slamhävert med pumpblåsa
Nu undrar jag vad gör dom? & vilken är bäst?
Tacksam för svar
Hälsningar Nova Nyfiken
#2 - 25 november 2003 12:20
Slamhäverten rotar runt i bottnen och frigör nitrater och rubbar den naturliga balansen. Om du skapar en naturlig balans i karet så behöver du ingen slamhävert. Och då slipper du både en massa onödigt jobb och fluxande vattenvärden. Det finns folk på detta forumet som inte håller med om det. OM du nu vill använda slamhävert så kan du bygga en själv av en petflaska och en slang.
MVH
Magnus
#3 - 25 november 2003 12:25
Okey så man kan säga att den tar bort all smuts & genom det rubbar balansen i akvariet?
I såfall verkar det onödigt.
Tack för svaret!
Hälsningar Nova
#4 - 25 november 2003 12:44
Man rubbar balansen OM man har någon. Har man inte balans så bildas det skit på bottnen som man givetvis måste ta bort. Trots allt så är en slamhävert mycket billigare än ett bra filter. Men ett bra filter är klart bättre. Jag liknar att suga skiten ur bottnen vid att göra konstgjord andning.
MVH
Magnus
#5 - 25 november 2003 13:00
Okey. Men då tror jag att jag hoppar över att köpa en sån. Tack för svaren
Hälsningar nova
#6 - 25 november 2003 13:10
Jag anser att om man med en hävert avlägsnar fisksk.t matrester och andra föroreningar då är det lättare att få bra balans i akvariet.
Man behöver inte rota i sanden det räcker att föra häverten över lätt över botten.

Du får aldrig mer nedbrytnings bakterier än du har föroreningar.

Nedbrytningsbakterierna förbrukar karbonater och syre när ett filter arbetar för högtryck med att bryta ner föroreningarna.

Som jag skrivit i en annan tråd.
Jag citerar mig själv.
En liten förklaring igen, av föroreningarna blir det ammonium om pH är under 7,0, en bakterier ja, inte bara en, de är många, bryter ner ammoniumet till nitrit, en annan bakterie bryter ner nitriten till nitrat, avlägsnar du föroreningen/ammoniumet så blir det inget nitrit/nitrat, det ammonium som blir kvar tar kvävecykeln hand om, och slutprodukten nitrat, tar växterna upp som näring, resten vattnar du blommorna med när du gör vattenbyte.

Och fiskarna blir glada som slipper simma i sin egen sk.t, du blir glad för du har friska fiskar, blommorna blir glada som får näring.

Zoobutiken blir ledsen som inte får sälja nya fiskar och medicin.
Ja, Köp fisk och akvarie och bli glada.

Men du gör som du vill.
Nu väntar jag på att någon ska förklara fördelen med att ha fisksk.ten kvar i akvariet.

Häverten är även praktisk att ha vid vattenbyte.
#7 - 25 november 2003 13:31
En slamhävert kan vara bra att ha när man har dålig balans och kanske måste "hjälpa till" lite under tiden som balansen byggs upp. Jag har slamhävertar eftersom det är enkelt att kunna pumpa igång vattnet vid vattenbyten i stället för att måsta suga i slangen eller liknande. Dessutom är de försedda med ett raster i änden som gör att man inte behöver riskera att små fiskar sugs iväg till avloppet... De fungerar också som yngeljägare, när man ska fånga småttingar i karet...
Billigaste modellen med raster och pumpblåsa är ett bra tillbehör... även om man inte slamsuger botten med den.
#8 - 25 november 2003 13:33
Kramfors: Du skriver på nybörjaravdelningen. Tror nog inte att det du skriver hör hemma där. Trots det så skall jag försöka replikera(som många gånger innan) Men försöka att skriva så att även en nybörjare förstår.
Diskusionen har förts många gånger. Som jag skrev i mitt inlägg så måste man givetvis ta bort slamet OM det bildas någon. Det bästa är om det inte bildas något slam på bottnen.
Skillnaden mellan kramfors och mig är att jag anpassar filter och fiskar efter varandra. Detta är en omöjlighet i kramfors fall eftersom han sysslar med koi som äter mycket och därmed skiter mycket. Som han sa så bryts all skit ner i många steg för att sluta i nitrat. I mitt akvarium tillsätter jag nitrat eftersom fiskarna inte producerar tillräckligt med skit (läs: nitrat) till mina växter. Både mitt och kramfors sätt borde räknas som mer avancerade, i kramfors fall för att han har för mycket fisk och i mitt fall för att jag har för mycket växter (för en nybörjare).

OM det bildas skit på bottnen så BÖR man suga bort det, bästa sättet enligt mig är med en enkel slang, enligt kramfors en slamhävert. Det vi båda är överens om är dock att man aldrig skall rota runt djupt ner i sanden (?)

Men OM det bildas slam på bottnen så är pumpen/filtret otillräckligt och det KAN ha possitiv effekt att skaffa större filter.

Så Kramfors: Det finns inga fördelar med att låta fisken simma runt i sin egen avföring. Men med väl avvägt fiskbestånd, växtbestånd och filter så kommer det inte finnas något skit i vattnet. Du är "dammnörd" och jag är "växtnörd". Men och andra sidan så skulle du inte råda en nybörjare att hålla så mycket/stor fisk som du har. Och jag skulle aldrig råda en nybörjare att ha så mycket växter som jag har.
Men du måste hålla med om att om det inte behövs slamsugas så är det bra?
MVH
Magnus
#9 - 25 november 2003 13:43
OK, lite kuriosa om slamsugning den 2003/02/06 : 10:01:04 ändrade Fohrman sitt råd på Skötsel-avdelningen.
Då var slamsugning också under debatt.
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5793&SearchTerms=slamsug

Så det räcker nu.
#10 - 25 november 2003 13:45
Jag vill bara säja Topfrog att jag i flera år skött fiskavdelningen i en Zooaffär.
#11 - 25 november 2003 14:09
Och i fiskavdelningen i zoobutiker behöver man deffinitivt slamsuga ordentligt eftersom dom oftast har alldeles för mycket fisk i förhållande till filter, precis som man har när man har koi i akvarium.
MVH
Magnus
#12 - 25 november 2003 14:18
Allvarligt talat? är det därför jag aldrig har nån skit i mitt stora akvarium? jag har 12 liter filtermedia till mitt 450 liters... och väldigt ljus sand.. i början hade jag lite ågren över att jag skulle bli tvungen att städa med slamsugen som en tok men det blir aldrig nått att snacka om på botten... är det för mitt stora filter? asså givetvis syns skiten när de precis har fällt den men det försvinner ju mer eller mindre direkt!
#13 - 25 november 2003 15:13
om man har fiskar som gräver mycket far skiten in i filtren istället, för mig fungerar det utan problem och jag slamsuger aldrig.

//Marcus
#14 - 25 november 2003 15:28
Nu är jag förvirrad... [:-56]
När jag gör vattenbyten så suger jag upp vattnet i en slang som jag drar straxt ovanför stenarna så den översta skiten försvinner & som jag har fattat det så gör en slamhävert samma sak?
Slam är det sånt där genomskinligt slem? Jag hade det på botten av yngelkaret förut men jag har inte haft några problem med det under den senaste tiden.
Så det jag undrar nu är om en slamhävert fungerar på samma sätt som en vanlig slang som man suger i?
Hälsningar Nova
#15 - 25 november 2003 15:58
Ja.
Och en sak än en gång, själva vitsen med att slamsuga botten är att ta bort föroreningen så inte filtret/en behöver bryta der det, och då får man lägre nivå av nitrat, och har man inga föroreningar då behöver det inte slamsugas.
#16 - 25 november 2003 16:12
Överens!!!
om du håller med om att det är bättre om man inte behöver slamsuga så har vi inte längre några meningsskiljaktigheter (även om det är ganska så omöjligt i ditt fall).
MVH
Magnus
#17 - 25 november 2003 17:06
Det beror ju väldigt mycket på vad man har för fiskar. Man kan ha en enda diskus och en enda gibbiceps i ett 1200-liters med optimal filtrering och jag kan garantera att man kommer att upptäcka skit på botten.
Har man däremot ett stim corydoras som gräftar runt på botten och finfördelar skiten så kommer den att sugas in i filtret, men har man inga fiskar som "städar" på detta sätt så ska man ha ordentligt med sprutt på filtret för att skiten ska försvinna... men då kommer inte diskusen att trivas särskilt bra...

Mvh Fredrik Isaksson
#18 - 25 november 2003 17:16
Det är därför jag skriver att man skall anpassa fiskar och filter efter varandra. MEN, med ett bra filter så sker effektiv nedbrytning i hela karet oavsett var skiten ligger.
MVH
Magnus
#19 - 25 november 2003 18:06
Om jag har några småfiskar i en flajbox utan sand och ett enkelt luftfilter så måste jag slamsuga botten ett par gånger i veckan. Om jag istället använder ett litet innerfilter som ett eheim aquaball 2208 eller fluval 2+ så blir det inte en tillstymmelse till skit eller skräp i flajboxen.

Där har det inte det minsta med hur mycket bakterier det finns i botten att göra.
#20 - 25 november 2003 18:48
Ursprungligen skickat av Tropfrog

med ett bra filter så sker effektiv nedbrytning i hela karet oavsett var skiten ligger.
Jo fast det tar ju ett tag innan skiten bryts ner om den ligger orörd, av estetiska skäl så kan jag tänka mig att man gärna vill plocka upp skiten långt innan den biologiska nedbrytningen har gjort sitt, speciellt om man har en gibbiceps eller annan "storskitare" som fyller på med nytt hela tiden. ;)

Mvh Fredrik Isaksson
#21 - 25 november 2003 21:04
Jag plockar bort det som ligger på sandbottnen (bland annat skit och växtdelar) när jag byter vatten. Och jag använder en slamsug, för att den inte drar med sig sanden från bottnen så lätt som en vanlig slang. Vattnets hastighet in i slangen/slamsugaren blir inte så hög, så att sanden lättare ligger kvar (eller ramlar tillbaka om den dras in i slamsugaren). Och om jag doppar ned den i de fria ytorna, så blir det lite renare/snyggare där (iofs inte speciellt stor del av bottnen). Men där det finns växter, stenar och rötter suger jag bara upp det skräp som ligger löst på ytan.
#22 - 25 november 2003 21:18
jag har bestämt mig för att fortsätta med samma metod som tidigare. Det verkar enklare...
Hälsningar Nova
#23 - 25 november 2003 21:48
Hej Nova! Jag vet att det kanske låter krångligt med en slamsug, men jag kör med det och det är mkt lättare tycker jag! Man tömmer karet på vatten samtidigt som man kan rensa bort skiten från botten, väldigt behändigt. Självklart gör du som du vill, men jag tycker ändå att du någon gång ska testa! =)
#24 - 25 november 2003 22:46
DIY-tips:

Jag använder en lång högtrycksslang (genomskinlig - armerad) som är köpt på Beijers bygg. Till denna har jag monterat på en kopplingsanordning (köpt hos Beijer) som gör att jag enkelt kan skruva på slangen på vattenkranen i köket när jag skall fylla på vatten igen.

Vad har det med slamhävert att göra? Jo...jag har nämligen kapat en 2-liters pet-flaska ungefär där dryckesmärket sitter och sedan så för jag bara in slangen i flaskmynningen...och vips så har jag en slamhävertskopp på slangen. När jag tömmer akvariet på ca 30-40% så passar jag samtidigt på att gå runt lite med slangkoppen och ta upp matrester och växtrester.
#25 - 26 november 2003 06:45
Just nu har jag bara ett 60 litersakvarium så jag kanske inte är behov av en slamhävert just nu. Men på torsdag får jag förhoppningsvis ett 150 liters [:-34] & efetrsom jag då måste köpa en ny "sugslang" till vattenbyterna så kan jag lika bra köpa en slamhävert & testa.
Hälsningar Nova

Annons