Jag anser att om man med en hävert avlägsnar fisksk.t matrester och andra föroreningar då är det lättare att få bra balans i akvariet.
Man behöver inte rota i sanden det räcker att föra häverten över lätt över botten.
Du får aldrig mer nedbrytnings bakterier än du har föroreningar.
Nedbrytningsbakterierna förbrukar karbonater och syre när ett filter arbetar för högtryck med att bryta ner föroreningarna.
Som jag skrivit i en annan tråd.
Jag citerar mig själv.
En liten förklaring igen, av föroreningarna blir det ammonium om pH är under 7,0, en bakterier ja, inte bara en, de är många, bryter ner ammoniumet till nitrit, en annan bakterie bryter ner nitriten till nitrat, avlägsnar du föroreningen/ammoniumet så blir det inget nitrit/nitrat, det ammonium som blir kvar tar kvävecykeln hand om, och slutprodukten nitrat, tar växterna upp som näring, resten vattnar du blommorna med när du gör vattenbyte.
Och fiskarna blir glada som slipper simma i sin egen sk.t, du blir glad för du har friska fiskar, blommorna blir glada som får näring.
Zoobutiken blir ledsen som inte får sälja nya fiskar och medicin.
Ja, Köp fisk och akvarie och bli glada.
Men du gör som du vill.
Nu väntar jag på att någon ska förklara fördelen med att ha fisksk.ten kvar i akvariet.
Häverten är även praktisk att ha vid vattenbyte.