Det bästa i nuläget borde vara att få över den mobbade i ett eget kar tror jag - den kommer nog knappast få chansen att återhämta sig annars. Vilket den kommer att behöva om den ska överleva. Risken är också stor att den drabbas av nån stressrelaterad sjukdom, som sedan kan sprida sig om du får otur. Det hände med min ena Aulonocar hona. Den blev konstant attackerad av den andra honan och drabbades efter ett tag av soten. Den dominante honan blev sedan själv drabbad och dog också. Hade jag varit mer smart hade jag försökt lösa det, jag trodde väl att det skulle ordna sig av sig självt, men man lär så länge man lever.
Sen är det ju så att stor dominans och hög aggressivitet i sig är stressande och kan leda till stresssjukdom. Så den till synes starke kan mycket väl bli den som drabbas. Jag vill inte skrämma dig med det här med sjukdomsrisker. Men allvariga aggressioner kan faktiskt utlösa annat elände om man inte gör något åt det.
Om du har möjlighet att låta den utsatte fisken få återhämta sig i ett eget kar så kan du passa på att möblera om rejält i karet innan du släpper tillbaka den. Då försvinner alla tidigare revir och eller funkar som ett bra avledande ingrepp. Kanske inte löser sig mer än för stunden. Men ändå ett försök.
Hur stort är ditt kar och hur är det inrett? Det kanske inte hjälper alltid, men rejäla stenar och arrangemang som skapar skymda utrymmen (så att fiskarna inte kan få en fullständig utsikt över karet) ökar ju chanserna att skapa zoner där de kan hålla sig lite i skymundan.
Hur många fiskar har du och hur är de fördelade? Om de är för få fiskar i karet kan det öka risken att skapa fixerade aggressioner. Att skaffa fler honor kan lösa det. Att skaffa en artgrupp till är ett annat. Om det är hannar som slåss kanske det är bäst att bara ha en.
Det finns säkert en massa fler bra/bättre tips än detta. Hoppas det löser sig på ett bra sätt för dig - och fisken.