Slagsmål?

#1 - 2 september 2007 20:26
Hej.

Jag har en Amano räka som fått spröten och klorna av bitna :(

Jag har 4st stora Amano (det är en av de stora som har råkat illa ut), 2st lite mindre, 4st små "blå räka", 1st Ancistrus mal och 10 neon tetror. Vem kan boven va?

De större består av 2 honor och 2 hanar. Detta är den mindre hanen. Kan han fått sig ett slagsmål av den större?

Slutligen, växer spröten och klorna ut igen?
Tror han har en liten klo kvar, så får se om han kan äta nått.

Får kanske ge honom till kulfiskarna om de inte gör det :(

mvh, Marcus
#2 - 2 september 2007 21:15
m0rphaza skrev:
Hej.

Jag har en Amano räka som fått spröten och klorna av bitna :(

Jag har 4st stora Amano (det är en av de stora som har råkat illa ut), 2st lite mindre, 4st små "blå räka", 1st Ancistrus mal och 10 neon tetror. Vem kan boven va?

De större består av 2 honor och 2 hanar. Detta är den mindre hanen. Kan han fått sig ett slagsmål av den större?

Slutligen, växer spröten och klorna ut igen?

Tror han har en liten klo kvar, så får se om han kan äta nått.

Får kanske ge honom till kulfiskarna om de inte gör det :(

mvh, Marcus

Det låter skumt. Hur ser "blå räka" ut? Det är väl inte såna där mördarräkor med långa klor och krökt rygg?
Jag tror att spröt och klor kan växa ut igen vid nästa skalbyte.
#3 - 2 september 2007 21:20
"blå räka" hette dom på herkules i gbg. Har en som är jättemörk grå med en aning mörkblått som man ser när han står i ljuset. de andra är ljusare, mer åt grå/brun. Hittade en tråd här på zoopet om folk som köpt samma art men hittar den inte nu :(

Nej, dom har bara små "vanliga" klor.

Hur ser det ut när dom byter skal? Han satt en bit ifrån när jag tittade men kan han haft klorna under skalet för att få loss det. Kan det vara så? :S
#4 - 2 september 2007 22:31
Dom brukar spräcka skalet i nacken och bara simma ur det när det är problemfritt. Du får kolla lite noggrannare hur det ser ut, om det verkligen saknas klor.
#5 - 3 september 2007 16:42
Ser ut som han mår bättre nu. Han har förlorat nån arm men han satt och åt i morse så det ska nog ordna sig. Tack för hjälpen sonja :)
#6 - 3 september 2007 21:08
Skumt är det i alla fall. Undrar om han fick problem med skalömsningen kanske.

Annons