Släcka ljuset?

#1 - 27 april 2006 06:42
Mina signatus har precis ynglat, är det ok att lyset släcks som vanligt på natten, det måset dom väl fixa? Händer ju inaturen också?

Men underlätter det att inte släcka?

Nån som vet?
#2 - 27 april 2006 13:03
Du tror inte att yngel är mörkrädda då? ;)
#3 - 27 april 2006 15:17
Yngel är ju inte mörkrädda. Det är bara människan som kan vara mörkrädd. Jag tror inte att ett yngel har hört talas om spöken, varulvar och sånt.
#4 - 27 april 2006 17:42
Nu tänkte jag kanske främst på att andra fiskar tar ynglen lättare och att föräldrarna har svårare att bevaka
#5 - 27 april 2006 18:12
Är väll större risk att dom blir uppätna när det är ljust o dom sysn
#6 - 27 april 2006 19:13
[quote=Brevis06]Mina signatus har precis ynglat, är det ok att lyset släcks som vanligt på natten, det måset dom väl fixa? Händer ju inaturen också?

Men underlätter det att inte släcka?

Nån som vet?[/quote]Viktigt att det inte pang! kolsvart... så är det inte i naturen, där skymmer det sakta. Ha en liten lampa i närheten som släcks senare än akvariumet så att dem vänjer sig vid mindre ljus och hinner finna sig tillrätta för natten.
#7 - 27 april 2006 19:22
[quote=mayday]Är väll större risk att dom blir uppätna när det är ljust o dom sysn[/quote]Dem fiskar som blivit uppätna för mig har blivit uppätna på natten!! dem behöver inte se för att jaga dem använder sina sensorer.
#8 - 27 april 2006 19:44
[quote=sunkan aspidoras]Viktigt att det inte pang! kolsvart... så är det inte i naturen, där skymmer det sakta. Ha en liten lampa i närheten som släcks senare än akvariumet så att dem vänjer sig vid mindre ljus och hinner finna sig tillrätta för natten.[/quote]

Det är just så det är i Amazonas det blir kolsvart på ca 10 min!
#9 - 27 april 2006 20:50
[QUOTE=sunkan aspidoras]Dem fiskar som blivit uppätna för mig har blivit uppätna på natten!! dem behöver inte se för att jaga dem använder sina sensorer.[/QUOTE]

Om dom skulle använda sina sensorer till att jaga skulle det med
andra ord inte spela någon roll vare sig det är ljust eller mörkt?
#10 - 27 april 2006 22:10
alla fiskar har inte sensorer för EL
vissa är mer utväklade andra mindre
#11 - 27 april 2006 22:56
Har aldrig haft några problem med att ynglen blivit tagna på natten.
Det blir väl ännu mer onaturligt om du låter det vara tänt dygnet runt.

Annons