Släcka ett lysrör på Juwel?

#1 - 11 november 2011 10:39
Finns det något sätt att släcka ett av dom två lysrören på juwel rio 240?
Verkar inte gå att bara ta ut ett? Konstigt...:/
#2 - 11 november 2011 10:58
Falconer skrev:
Finns det något sätt att släcka ett av dom två lysrören på juwel rio 240?

Verkar inte gå att bara ta ut ett? Konstigt...:/

Skulle inte tro att det går utan att göra större ingrepp tyvärr.
#3 - 11 november 2011 11:08
Tråkigt....och större ingrepp är inte att föredra. Jag är inte HannesC....:p
#4 - 11 november 2011 11:17
Nej, Händige Hannes får Byggare Bob att se ut som en gld amatör i jämförelse.
#5 - 11 november 2011 11:36
Ja verkligen! :)Tycker iofs dom flesta av er verkar jäkligt händiga när ni fixar och donar men han är ju lite i en egen klass..:p
#6 - 11 november 2011 11:48
oooo...namedropping här ! :D

nu blir jag ju rörd!

men för att med svara på din fråga så kan det nog vara liite knepigt. men kanske kanske kolla lite på hur det funkar ikväll. ska ner till DM o där finns det ju lysramper. kan jag spana på hur det är kopplat :P

vilken ramp är det? till vilket kar asså..

edit: står ju fan längst upp..smart hannes... hmm!
#7 - 11 november 2011 12:30
hade samma önskan en gång till mitt 240 liters,

var ju som sagt var lite knökigt.

så jag tog helt sonika och la aluminiumfolie runt det ena. löst virat så det blev inte så varmt.

vet ifasen om det egentligen är rekomenderbart, men det funkade här iaf.....

.
#8 - 11 november 2011 13:03
Kensa skrev:
hade samma önskan en gång till mitt 240 liters,

var ju som sagt var lite knökigt.

så jag tog helt sonika och la aluminiumfolie runt det ena. löst virat så det blev inte så varmt.

vet ifasen om det egentligen är rekomenderbart, men det funkade här iaf.....

.

Snacka om att elda för kråkorna, men fungerar gör det! Man får se det som "ett steg" på elementen. ;)
#9 - 11 november 2011 14:04
Haha det var ju rätt smart...Alu-folie runt...Det ska nog prövas :D
#10 - 13 november 2011 12:16
Jag tog Juwels egna reflektor och vände upp och ner så den lyser mot plasten.
#11 - 13 november 2011 14:17
Nu vet jag inte om de ändrat på nyare modeller, men på vårt som vi köpte runt -98 så sitter det "dubbla" lampknappar på sladden, precis innan kontakten. Så jag brukar släcka bara det ena röret på det sättet.
#12 - 14 november 2011 14:31
Seco skrev:
Jag tog Juwels egna reflektor och vände upp och ner så den lyser mot plasten.

Tråkigt bara att man slösar på 45w med den lösningen också. Nåväl, nu på vintern gör väl inte värmen energin omvandlas till så måcket, men destå värre på sommaren.
Rosse skrev:
Nu vet jag inte om de ändrat på nyare modeller, men på vårt som vi köpte runt -98 så sitter det "dubbla" lampknappar på sladden, precis innan kontakten. Så jag brukar släcka bara det ena röret på det sättet.

Den har nog T8-belysning och glimtändare istället för dagens T5 med elektroniskt drivdon.
#13 - 17 november 2011 12:26
Det är bara att lossa på tätringarna, vrida röret 90 grader och skruva åt tätringarna. Vrida röret 90 grader gör man ju med vanliga lysrörsarmaturer när man vill släcka enstaka rör.
#14 - 17 november 2011 16:31
Att koppla ur ett rör och få det andra att fortsätta lysa beror helt på vad man har för ballast i rampen. Har rören var sin ballast går det utmärkt att koppla ur ett rör men det är ganska mycket mer ekonomiskt att sätta i en dubbelballast och som regel så kräver de att det sitter i två rör för att de ska fungera. Hade karet kunnat släcka ena röret hade det högst troligt suttit två strömbrytare.

För övrigt så brukar Juwels nya kar brukar ha elektroniska ballaster även för T8 rör, inga otäcka glimtändare :-) Elektroniska ballaster är inte unika för T5, det verkar bara vara braschen som helhet inte orkar byta över även på T8 sidan.

Varför någon skulle vilja dra NED ljuset kan jag iofs inte bergripa dock men alla har sina preferenser :-)

Annons