Slå av filtret under natten?

#1 - 26 november 2013 19:13
Har precis dragit igång ett yngelkar i mitt sovrum (p.g.a platsbrist, fler kar på ingång i övriga rum) för att ha någonstans att göra av alla guppy yngel som inte får plats i mitt nano. Karet är i plast och 21 liter men jag har inte fyllt det fullt p.g.a att det sitter en LED-lampa på kanten som sticker ner en bit i karet, skulle gissa på att det är ca 15 liter i samt saknar täckglas. Filtret är ett Elite Mini, och det är förhållandevis tyst, men ibland har man ju svårt att somna och då kan det vara något störande och ibland har jag sällskap och hon kan vara lite kinkig. Så det jag undrar är om man kan stänga av filtret under natten i 7-9 timmar utan att invånarna tar skada? Räcker det då med 1 vattenbyte i veckan?

Just nu är det tomt men kommer innehålla lite yngel samt kanske nån snäcka. Bottenmaterialet är sand och jag kommer att sätta 2-3 javaormbunkar eller eventuellt ngn annan växt samt att jag ska ha några mossexperiment där i.

Vill se ynglen växa till sig, och behålla någon enstaka men kommer ge bort övriga.
#2 - 26 november 2013 19:27
Du skall inte stänga av filtret på natten för då kommer det att bli giftiga ämnen i karet då bakterierna i filtret dör, bytt gärna vatten lite oftare om du matar mycket. Du kan dela upp och gör två eller tre mindre vattenbyten i veckan istället, då får ynglen ofta friskt vatten och det och mat är viktigt för att de skall växa på sig bra :)
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 26 november 2013 19:41
OM man sklall stänga av filtret under någon period så är det istället under dagen efetersom växterna dagtid producerar syre, men nattetid förbrukar syre.

Om man har väldigt mycket växter (och då snabbväxande vilket inte javormbunkarna är) och lite fisk så kan man klara sig utan filter om man matar mycket försiktigt - men man får då räkna med att ynglen växer extremt långsamt
#4 - 26 november 2013 21:08
Men man kan faktiskt också strunta i filtrering och göra rejäla vattenbyten ofta. Med rejäla menar jag då minst 50-100% och med ofta en eller flera gånger i veckan.

Men vad gäller att stoppa filtreringen nattetid - är man säker på att det inte finns fakultativa anaeroba bakterier som skulle tjänstgöra i filtren? Vi diskuterade detta på 80-talet men vad vet man säkert...
#5 - 26 november 2013 22:24
Tack för svaren. Brummandet känns ganska behagligt men i natt blir första natten jag sover med det så får väl se. Satsar nog på hornsärv istället då tillsammans med mossan, samt stänger enbart av filtret någon gång ibland. Detta tillsammans med täta vattenbyten borde kanske funka?
Stämmer det att bakterierna dör? Är ju ändå ett innerfilter och således konstant nedsänkt i vattnet.

Belastningen kommer att vara extremt lätt, åtminstone till en början, jag har endast 8 yngel just nu och kommer bara flytta över typ hälften tills jag ser att allt är bra, sedan hänger allt på hur täta och stora kullar jag får. Sedan blir det nog bara någon snigel för skojs skull, förmodligen Anentome Helena.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 27 november 2013 07:05
Vad gäller om bakterierna dör eller inte så beror det nog på många saker - men risken är i alla fall stor att de gör det. Så har man ett filter som varit avstängt en längre tid bör det rengöras innan det startas upp
#7 - 27 november 2013 07:14
patrask skrev:
Tack för svaren. Brummandet känns ganska behagligt men i natt blir första natten jag sover med det så får väl se. Satsar nog på hornsärv istället då tillsammans med mossan, samt stänger enbart av filtret någon gång ibland. Detta tillsammans med täta vattenbyten borde kanske funka?

Stämmer det att bakterierna dör? Är ju ändå ett innerfilter och således konstant nedsänkt i vattnet.

Belastningen kommer att vara extremt lätt, åtminstone till en början, jag har endast 8 yngel just nu och kommer bara flytta över typ hälften tills jag ser att allt är bra, sedan hänger allt på hur täta och stora kullar jag får. Sedan blir det nog bara någon snigel för skojs skull, förmodligen Anentome Helena.

Svar: Ja, det stämmer att bakterierna dör om filtret är avstängt under en längre period. De får ju ingen syre om inte vattnet cirkulerar i filtret.. Du har stängt av deras syrepump helt enkelt. I filtret bor och ska det bo ett gäng glada och goda bakterier som hjälper till att bryta ner de onda, dåliga bakterierna. På så sätt bildas det en bra balans i ditt akvarium mellan de bra och de dåliga bakterierna. Det är ju så att fiskarna bajsar i vattnet = deras toalett, det blir alltid en del matrester kvar och en del växtmaterial som vissnar och bryts ner..

Om du inte redan läst denna nybörjarguiden så är det dags att göra det nu om hur allt fungerar:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
#8 - 27 november 2013 08:15
Det lilla jag har läst om Nitrosoma och Nitrobacter är att de klarar långa perioder utan syre. I naturen finns de ju tex i stora antal i det syrefria bottensedimentet. Men att de är väldigt känsliga för svavelväten som utsöndras av anaeroba bakterier, som vid pumpstopp kommer öka.
Christer5
#9 - 27 november 2013 11:13
Kan det vara så att det är tystare om du har karet fullt med vatten så att filtret kommer helt under vatten,om det är så får du använda en annan belysning.
#10 - 27 november 2013 16:05
Christer5 skrev:
Kan det vara så att det är tystare om du har karet fullt med vatten så att filtret kommer helt under vatten,om det är så får du använda en annan belysning.

Filtret är helt under vattnet, tyvärr kan jag inte påverka ljudnivån mer. Dock sov jag nu i natt med det igång och jag sov som en prins, trodde det skulle vara jobbigare..
Ska undvika att stänga av filtret då iaf... Hon får väl sova på soffan om det inte passar :d

För de som är intresserade så blev akvariet så här:
Har stått i två dagar med filtret igång, ca hälften av vattnet är från mitt inkörda akvarium + några småskvättar bakteriekultur, tempen är stabil. lampan höjer endast temperaturen med 1 grad. Skippade javaormbunke efter rådet från Kjell och satte en del hornsärv samt en gnutta Hydrocotyle Leucocephala istället.
Testade värdena idag och de var kanon så nu är 2 helena samt några guppyyngel testpiloter.
Är ju ingen estetisk finess direkt och ganska tomt men som sagt bara till för yngel och mossexperiment. Alternativet var att ha ihjäl ynglen eller sända dem mot en säker död i deras framtida permanenta hem innan de vuxit till sig (där finns stora grabbar som gillar små yngel)...

http://www.ladda-upp.se/bilder/wktgqdgfweywzt/
http://www.ladda-upp.se/bilder/xyixmynnovns/

Ska se till att läsa på mer om bakterier, tips på bra länkar/litteratur?

Annons