Skymningsljus till akvariet??

#1 - 31 januari 2008 14:02
Funderar på om man med hjälp av en dimmer och en timer skulle kunna konstruera automatiskt skymningsljus eller vad man ska kalla det.. Alltså, ljuset på under dagen men istället för att släckas på en gång så kanske man skulle kunna göra en mjuk övergång med hjälp av en dimmer på något sätt innan ljuset släcks över natten?? Och likadant på morgonen då innan ljuset tänds helt. Kanske är skitenkelt men jag är inte särskilt hemma på det elektriska.. Finns det "timerdimmer" att köpa så är ju problemet löst..
Nån som har någon enkel ide'??
Mvh.-NIC.
#2 - 1 februari 2008 07:54
Jag funderar på att köpa ett system med fjärrstyrda brytare som sätts i vägguttaget. (Hornbach, Claes Olsson osv).

Just nu har jag en halvtrasig lysrörsamatur där bara ena röret fungerar... men tänke bygga en ny huv som täcker hela akvariet.

Min idé är följande:
En brytare till lysrör
En dimbar brytare till halogenspotts
En brytare till blå LED (IKEA)

Till dessa brytare kan man köpa en bättre fjärrkontroll som är programmerbar (exakt hur mycket man kan programera har jag inte tagit reda på än men det kommer...)

Funktion:
Natt - Blå LED
Morgon - Blå LED + Halogen som dimmras upp i steg till full effekt.
Dag - Lysrör tänds och LED + Halogen släcks några minuter efteråt.
Kväll - Halogen tänds på full effekt + Lysrör släcks några minuter efteråt. Halogen dimmras ned i steg + LED tänds
Natt - Blå LED

Kostnad för detta på Hornbach blir ca 750 kr... men då kan man komplettera med fler brytare och släcka och tända i resten av huset också. :)

3st fjärrströmbrytare + enkel fjärr 195 kr
1st Dimmerbrytare 153 kr
1st Programmerbar fjärrkontroll 399 kr

(Hornbach GBG 08-01-29)
#3 - 1 februari 2008 11:30
Den där var inte dålig må jag säga!!
Men du vill inte ha mörkt över natten utan istället skymningsljus så att säga?
#4 - 1 februari 2008 12:10
NIC skrev:
Funderar på om man med hjälp av en dimmer och en timer skulle kunna konstruera automatiskt skymningsljus eller vad man ska kalla det.. Alltså, ljuset på under dagen men istället för att släckas på en gång så kanske man skulle kunna göra en mjuk övergång med hjälp av en dimmer på något sätt innan ljuset släcks över natten?? Och likadant på morgonen då innan ljuset tänds helt. Kanske är skitenkelt men jag är inte särskilt hemma på det elektriska.. Finns det "timerdimmer" att köpa så är ju problemet löst..

Nån som har någon enkel ide'??

Mvh.-NIC.

Vad hade du tänkt dig för belysning då, att dimma ner lysrör funkar ju inte så det är nåt likt Peter_A_Fs system man får leta efter.
Att bygga nåt enkelt system med lysdioder har jag funderat lite över själv men det blir inte av riktigt, men kolla tex elfa så kanske du hittar nån byggsats med passande funktion :)
#5 - 1 februari 2008 12:13
Ja, det får ju nog bli någonting ditåt.. Hmm, får höra med nån som kan..
#6 - 1 februari 2008 22:05
Framtida projekt

Ett alternativ jag funderat på är att installera ett Dali-system till belysningen i burken. Det man behöver är Dali-kompatibla don till lysrören och Dali-transformatorer till spottarna/led-belysningen, en ingångsenhet(tex Helvar 440 eller 444) och nån form av strömförsörjning. Sen kopplar man olika kanaler från timern till de olika ingångarna och programmerar tex att gå till "scen 1" vid slutning av ingång 1, gå till "scen 2" vid brytning av ingång 1, gå till "scen 3" vid slutning av ingång 2 osv osv(440'an har 8st ingångar, 444'an 4st). Därefter programmerar man tex att "scen 1" innebär att lysrörsdonet är dimrat till 90% och trafon dimrad till 10%, att "scen 2" innebär att lysrörsdonet är dimrat till 45% och trafon dimrad till 50%, att "scen 3" innebär att lysrörsdonet är dimrat till 5% och trafon dimrad till 95% osv(16 olika scener brukar det gå att programmera in) och ställer upp "fading-tiden", dvs tiden systemet tar på sig att växla mellan de olika scenerna så man får en mjuk övergång liknande tex en solnedgång el dyl. Det går att ansluta 64st olika enheter tex Lysrörsdon, trafon, dimrar mm till samma busslinga. Sen finns det även mera acancerade stryrdon som det direkt går att programmera in olika veckoscheman med olika scenarior, cykler, sekvenser å sånt men de drar iväg i kostnad.
#7 - 3 februari 2008 10:32
Personligen har jag satsat till 100% på LED lösning (lysdioder)
Jag har ett 240L Malawi kar utan växter så UV är ju inte helt nödvändigt

Köpte dioder av typen Luxeon Star (kretsmonterade högeffektsdioder)

kör just nu med 3 vita och en blå som konstant ljus men skall ändra
till troligen 5 vita dgitd i två kretsar föra att kunna stega över till blått nattljus i två steg:

vitt
vitt (dimmat) + blått
blått

sen samma åt andra hållet då så klart..

går åt lite timers men de är ju billiga - kan köpas i trepack för en hundring..

dioder och styrelektronik är billigt med -
LED 39kr st
strömbegränsare 25kr st

sen måste en transformator till oxå i lämplig spänning

har köpt allt på kjell.com (kjell & co) där finns fakta om spänningsuträkning med..

bilder;
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1634088&gid=1724355

själva rampen är en vit ventilationskanal avsed att sitta i väggar.. men vem bryr sig.. kostade en hundring ungefär..

//micke
#8 - 9 februari 2008 11:57
Har också funderat på de lysdioderna från Kjell & co... tre halogen blir lite varmt, känns bättre med LED även om de också blir varma.

de bilderna som du hade på forumet verkar vara med blå dioder, eller?

Hur ser de olika lägena ut?
Vitt, Vitt (dimmat) + blått och blått

Hur löser du dimmrat läge? Är det endast hälften tända?
#9 - 9 februari 2008 11:59
NIC skrev:
Den där var inte dålig må jag säga!!

Men du vill inte ha mörkt över natten utan istället skymningsljus så att säga?

Gissar att fiskarna gärna vill ha riktigt mörkt, på 5-20 meter lär det inte vara mycket månljus i Malawi sjön. På natten känns det därför bäst att släcka helt.
#10 - 9 februari 2008 12:03
Fuzzop skrev:
Vad hade du tänkt dig för belysning då, att dimma ner lysrör funkar ju inte så det är nåt likt Peter_A_Fs system man får leta efter.

Att bygga nåt enkelt system med lysdioder har jag funderat lite över själv men det blir inte av riktigt, men kolla tex elfa så kanske du hittar nån byggsats med passande funktion :)

Lysrör kan dimmras om man har ett HF-don istället för reaktor+glimmtändare.

Problemet är hur man dimmrar automatiskt eftersom lysrör kräver annan typ av dimmer, jag har funderat på motorstyrning...
#11 - 9 februari 2008 15:32
Peter_A_F skrev:
Lysrör kan dimmras om man har ett HF-don istället för reaktor+glimmtändare.

Problemet är hur man dimmrar automatiskt eftersom lysrör kräver annan typ av dimmer, jag har funderat på motorstyrning...

Jo det är sant, glömde bort HF-don, ett enkelt sätt om man inte är så säker så man kan bygga en motorstyrning eller liknande är att ha flera dimmers och en bunt timers så kan man iaf stega ner eller upp, om man kombinerar flera dimmers under en tid får man flera steg oxå så se om du orkar räkna på hur många steg du får med 3dimmers ;)
#12 - 9 februari 2008 22:22
Men klart varför krångla till det och uppfinna hjulet själv...

http://cichlidecentret.biz//product.asp?product=11524&sub=16

Med Sunriserkontrollen väljer du bara soluppgång vid valfri tid på morgonen och efter en timma är det fullt ljus i akvariet. För solnedgång trycker du vid valfri tid och en timma senare är det 97-98% neddimmrat. Sedan kommer kontrollen ihåg de tiderna och soluppgång/nedgång sker vid samma tider följande dagar...

En uträkning från en norskt forum 060805...
prisene på dempbare armaturer går stadig ned. Her er noen eksempler. De er hentet fra Cichlide Centrets online-shop. Prisene er i danske kr:

T5 Grund armaturer. 2*39w. 600,00
T5 Grund armaturer. 2*39w. Dæmpbar version 995,00
T5 Armaturer. 250liter EffectLight. Sort 1.109,00
T5 Armaturer. 250liter EffectLight. Dæmpbar. Sort 1.395,00

Da vil for eks bli slik:

T5 Armaturer. 250liter EffectLight. Dæmpbar. Sort 1.116,00
Forsendelse: Shipping outside EU 308,00
Ialt excl. moms DKK 1.424,00

En svensk butik som också verkar marknadsföra detta är zooplanet men de verkar dyrare...
http://www.zooplanet.se/effect-light-liter-p-3669.html
#13 - 10 februari 2008 07:21
Verkar ju precis vad alla letat efter ju :)
Men om jag förstått rätt så måste man köpa en av deras ramper som är förberedda för att dimmas så här?
Kanske inte lika lockande för alla om man måste byta ramp.
#14 - 10 februari 2008 10:36
Fuzzop skrev:
Verkar ju precis vad alla letat efter ju :)

Men om jag förstått rätt så måste man köpa en av deras ramper som är förberedda för att dimmas så här?

Kanske inte lika lockande för alla om man måste byta ramp.

Du behöver nog inte köpa deras ramp men om man ändå skall byta ramp är det säkert en god idé.

Den bör kunna kopplas in till denna HF-Trafo:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=5724.htm

Denna ersätter din gamla reaktor och glimmtändare.

Red.
Oj, då läste att om man vill dimmra så behöver du en sådan här per lysrör.
#15 - 10 februari 2008 10:39
Det finns en färdig dimmer för lysrör som kan dimmas på zoocity kostar 359 kr. den har skymnings funktion och sunrise .
#16 - 10 februari 2008 10:57
Det finns en färdig dimmer för lysrör som kan dimmas på zoocity kostar 359 kr. den har skymnings funktion och sunrise .

Men du kan garanterat inte koppla den till valfri lysrörsramp utan endast till en ramp med HF-trafo. Alltså en som inte har glimmtändare.

Red.
Nu när jag läser mer noggrant ser jag att du just skrivit detta... men kontrollen är inte speciellt dyr det är lysrörsramper med HF-trafo som är det!
#17 - 10 februari 2008 11:17
HF-don fanns billigt utan vidare efterforskning på selga, bauhaus och ljus i hemm.
Även så fanns det digitala dimmare som funkar med nämnda hf-don.

Nu har jag inte forskat vidare utan kör old basic, 4 timrar och fyra lysrör som kan tändas/släckas separat...
sen förskjuter man bara 1timma eller 1½timma från nästkommande timer.
För min del funkar det bra...och kör du med bra glimtändare så går det fort att få ljusökning utan massa onödigt blinksken. Givetvis hänger det mycket på reaktorerna också då de helst ska vara snabbtändande de också.
Jag täcker in hela dagen på ljus(1rör 18w) morgon, 1½timme(1rör36w), 1timme(1rör 36w), 1½timme(1rör 36w) mitt på dagen är alla tända och är så i sammanlagt 4timmar sen så trappar jag suggsesivt ner fast med andra intervaller.
Sen kan man laborera med lysrören...så att man får daylight först och sen kallvitt, flora, fullspectrum exempelvis.
#18 - 10 februari 2008 11:19
Vill man ha nattbelysning så kan du köra det med timer också. Diodslinga i första lysrörsarmaturen 18w+ blå diod.
Sen får man tänka på att man får låta dioden tändas innan 18w släcks...
Önske tänkande är väl att man installerar en digitaldimmare för dioden...
#19 - 10 februari 2008 16:44
firefox75: är det verkligen dimbara HF-don de på "selga, bauhaus och ljus i hemm"? De flesta HF-don är det ej.
#20 - 10 februari 2008 17:05
[quote='[lum];1090776']firefox75: är det verkligen dimbara HF-don de på "selga, bauhaus och ljus i hemm"? De flesta HF-don är det ej.[/quote]

Det står att det skall vara en dämpbar 1-10 volts HF-trafo...

Någon som vet hur man får tag i sådana till bra/bättre pris än Elfa som kostar 800kr/rör?
#21 - 10 februari 2008 17:36
[quote='[lum];1090776']firefox75: är det verkligen dimbara HF-don de på "selga, bauhaus och ljus i hemm"? De flesta HF-don är det ej.[/quote]

Hmm, är du säker på att dom flesta inte är dimbara?
kollade runt lite på elfa och den här dimmern dom säljer ska enligt texten fungera till standard hf-don, kanske så att vissa dimmers inte funkar till alla don mera än att inte alla hf-don är dimbara?

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=6999.htm
#22 - 10 februari 2008 17:53
"HF-don utförda enligt standard" Altså tror jag de menar enlig standard för dimbara. Jag ska inte säga att jag har provat att dimma sådana som inte är "dimbara" dock.

Där är en påtagli prisskilnad på vanliga HF-don och dimbara.
#23 - 10 februari 2008 19:09
[quote='[lum];1090830']"HF-don utförda enligt standard" Altså tror jag de menar enlig standard för dimbara. Jag ska inte säga att jag har provat att dimma sådana som inte är "dimbara" dock.

Där är en påtagli prisskilnad på vanliga HF-don och dimbara.[/quote]

Du kan säkert ha rätt, blev bara lite fundersam eftersom dom inte skrivit det uttryckligen och sen att det dimmbara don som länkats till i den här tråden har utgått ur deras sortiment och vad jag kan se har dom bara dom här billigare kvar.
Kanske möjligen så att alla nyare hf-don som standard är dimmbara men att dom inte va det förr i tiden?
Bara gissar vilt nu :D
#24 - 10 februari 2008 19:23
Nä dubbelkollade, du har rätt, det är skildnad på dimbara och icke dimbara :(
#25 - 10 februari 2008 19:37
jo de är dimbara hf-don.

selga vet jag har...köpte in det för pågående renovering i stugan...
kommer inte ihåg hur mycket de kostade på selga men jag kan oandra sidan inte ge exakt prisuppgift eftersom både jag o far får momsen och rabatt borträknat.

Annons