skymningsbelysning?

#1 - 18 oktober 2011 22:15
Tjena!

Funderar på o skaffa någon slags skymningsbelysning till mitt 260l akvarium. Tänkte att det skulle simulera någon slags månsken att ha på kvällen:)

Mina tankar är att skaffa ljusblå led belysning. (eller kall vit??).

Dock hittar jag inga sidor eller affär som säljer dessa vattentäta till ett rimligt pris..

Tänker att någon liten spotlight vore snyggt men ledtejp enklare.. Har dock inte funderat ut än hur och var jag skulle fästa en spotlight,,

Tips, ideer, tankar?
Tips på sida på nätet som säljer dessa till bra pris??
#2 - 19 oktober 2011 04:11
Du kan köpa en blå LED-list och fästa inuti ljusrampen tillsammans med din vanliga belysning. Då behöver den inte vara vattentät men de flesta lister är väl inkapslade idag så dom är nog iaf fukttåliga. Koppla listen till en timer som startar nån timme innan din ordinare belysning släcks och sen stängs av efter lämplig tid. Då får du en snygg och billig övergång från ljus -> månljus -> mörker. Blåa lister finns bl a hos Kjell & Co (artnr 22212) och Clas Ohlson (artnr 36-3849)
Du kan även modda ett cold cathode-kit för datorer genom att installera en 12v transformator men jag rekommenderar nog LED-listerna över cold cathode pga enkelheten.
#5 - 19 oktober 2011 14:02
Tack för bra länkar!

Vågar jag inte köra vattentät led-list? Det bara dryper ju vatten om lysrampen..

Fastnade lite för denna http://shop.biotedmarin.se/rio-moonlight-deepblue-10-led/469-0
Vill gärna kunna rikta ljuset. Men ingen bra plats o fästa i akvariet för övre kant är bredare än 6mm. =/

Hm. Hittade "Flexibel LED-list i silikon" hos kjell and company. Står att den lämpar sig för akvarium - "mkt fukttålig". Kanske bättre än vanlig blå LED-list med tanke på fuktigheten?
Någon som vet hur man fäster en sådan list??
#6 - 19 oktober 2011 14:04
[QUOTE=Bygert;1548258]Nog finns det för akvarier...

http://www.pwss.se/product.php?productid=11893&cat=1394&page=1

Hur fungerar det med strömförsörjningen på denna? Ingår transformator?
#7 - 19 oktober 2011 14:36
Jag insåg inte att du hade en öppen ramp. Vill du ha en som definitivt är vattentät så kan du köpa en list från dealextreme http://www.dealextreme.com/p/aquarium-42-led-submersible-blue-red-purple-light-lamp-220-240v-100703

Bra priser och gratis frakt.
#8 - 19 oktober 2011 15:27
Har själv blå led och är inget att rekommendera. Mitt akvarium lyser som en syren på en polisbil. Vist är det snyggt men inte alls likt månsken. Det som säljs på akvarieaffärer är också blåa vilket heller inte ger ett månsken för 5 öre. Enda sättet verkar vara att köpa egna led och löda en egen :) Är själv inne på den planen.
#9 - 22 oktober 2011 10:53
Yokas skrev:
Jag insåg inte att du hade en öppen ramp. Vill du ha en som definitivt är vattentät så kan du köpa en list från dealextreme http://www.dealextreme.com/p/aquarium-42-led-submersible-blue-red-purple-light-lamp-220-240v-100703

Bra priser och gratis frakt.

tack
Oj denna vart ju riktigt billig. Min tanke är isf att sätta denna på den svarta rampen. Undrar om den är helt vattentät, alltså kan man placera den i vattnet??
#10 - 22 oktober 2011 10:54
Har själv blå led och är inget att rekommendera. Mitt akvarium lyser som en syren på en polisbil. Vist är det snyggt men inte alls likt månsken. Det som säljs på akvarieaffärer är också blåa vilket heller inte ger ett månsken för 5 öre. Enda sättet verkar vara att köpa egna led och löda en egen :) Är själv inne på den planen.

Ja månsken är nog mer vitt än blått kanske.. Kall vit kanske vore det bästa
#11 - 31 oktober 2011 11:33
Jag köpte IP67 klassade LED-moduler och transformator från www.molectric.com
Jag har dock inte monterat dem än
#12 - 31 oktober 2011 20:04
Om du vill att fiskarna uppfattar det som natt men att du ändå kan se dem så satsa på rött ljus.
#13 - 31 oktober 2011 20:30
Om du vill att fiskarna uppfattar det som natt men att du ändå kan se dem så satsa på rött ljus.
#14 - 31 oktober 2011 22:03
Jag är faktiskt riktigt nöjd med mitt gröna

Annons