Skymnings ljus

#1 - 24 januari 2007 07:46
Tjena

Jo jag söker lite allmän info ang skymnings ljus
(Vet inte ens om det kallas så googlat och sökt men inte hittat något bra info)

Märken på armaturer, hur de funkar osv eller a ni fattar.

Fått ett updrag av polarens farsa att hitta någonting sådant men det har inte gått något vidare för mig :(

mvh Fiddan
#2 - 24 januari 2007 07:49
http://www.tradera.com/auction/aid_38233174

annars köp en kort version av blå slinga på rusta och monter i rampen.
#3 - 24 januari 2007 08:11
dtackar men det var inte riktigt det jag sökte efter, den "vanliga" belysningen skall dimmas ner fint, säg under en timmas tid..

Skymnings ljus kanske är helt fel ord eller?
#4 - 24 januari 2007 08:38
Glödlampor???

Till att börja med går det ju inte med lysrör... Har jag aldrig hört iaf... Ring direkt till de stora elgrossisterna... typ Gelia och fråga... sen kan du i såfall ta artikelnummer och gå in på en elaffär som har grossisten som leverantör och beställa den... ;)
#5 - 25 januari 2007 19:06
Skaffa flera olika armaturer eller bygg egna. Sätt sedan in lysrör med olika spektra. Sätt de olika lysrören till timrar. Då kan du få det ljus du vill. Ofta ett blåare lysrör (högt kelvintal) för skymning/månljus.
#6 - 25 januari 2007 19:18
Det du är ute efter är ett dimbart HF-don till lysrören. HF-donet dimras sedan med en styrspänning på 0-10V.
#7 - 26 januari 2007 04:46
Okey tack som tusan!
#8 - 29 januari 2007 00:38
Fiddan skrev:
Okey tack som tusan!

Säger du nu ja!
Vänta tills du ser vad det kostar [:D]
#9 - 29 januari 2007 02:49
Vadå?
Grejorna jag tittar på elfa är inte så skit dyra vad tänker du på?
heeke skickade en elfa länk till en manuel hf dimmer fast den var inte snor dyr.

Du vet känner möjligtvist inte till några mer sätt att göra det på`?
#10 - 29 januari 2007 11:21
Jag är väldigt nöjd med mina diodlampor från clas ohlsson. Sätt fast dem med akvariesilikon eller eljtejp. Funkar bra. Ger ett mysigt sken på kvällen.
http://www.zoonen.se/perzoonen/galleri.asp?oid=1161001&gid=1161358
#11 - 29 januari 2007 13:15
Jo men du har nog inte läst allt i tråden, jag vill att belysningen skall dimmras ner under 1 timmes tid digitalt/automatiskt
#12 - 30 januari 2007 00:59
Nja, dyrt och dyrt. Det beror väl lite på hur mycket krut man vill lägga på burken. Jag fattade det som att du ville ha nåt enkelt å billigt, men efter att ha läst igen så har jag nog misstolkat.
Hf dimmern funkar ju inte till att dimmra lysrören med, utan den dimmrar Hf donen som du kopplar till lysrören. Sen vill du att den dimmrar automatiskt under 1 timme, så den manuella dimmern duger inte.
Fyrsiffriga belopp blir det väl garanterat....

Mvh micke
#13 - 30 januari 2007 08:28
Skymningsljus

Fiddan skrev:
Tjena

Jo jag söker lite allmän info ang skymnings ljus

(Vet inte ens om det kallas så googlat och sökt men inte hittat något bra info)

Märken på armaturer, hur de funkar osv eller a ni fattar.

Fått ett updrag av polarens farsa att hitta någonting sådant men det har inte gått något vidare för mig :(

mvh Fiddan

Tjena

Finns ett företag som heter Camento Security där dom säljer skymmningsljus av olika slag,även timer www.camentosecurity.se
#14 - 30 januari 2007 16:44
Micke M, Jo allt är ju relativt. 4 siffror hade han nog tänkt sig. jag hade tänkt miga tt detta var ganska vanligt men det verkar det inte vara..

Fan va fräscht tack sittingbull, men jag hittade bara deras timers de var ju rätt så intressanta
#15 - 1 februari 2007 00:42
Jag var själv inne på att skaffa nåt liknande förr, men gav upp. Verkar tyvärr inte finnas nån "fabriksklar" lösning. Även om Hf-donen går att skaffa så skiter det sig på att den ska dimmra ner sakta ändå. Skulle man ändå hitta en sån dimmer/timer så är hf-donen inte direkt små och det hela ska kunna gömmas snyggt i en akvariemöbel.
Ne, jag kommer sätta spottar längst bak i rampen istället, som går på en egen timer och slocknar en timme efter rören. Mycket enklare och billigare. Dessutom får man mycket snygga effekter av spottar, med skuggor och vågrörelser på botten.

Mvh Micke
#16 - 1 februari 2007 07:08
Giesemann bla har en "dimmer-timer" som simulerar dygnet och det finns garanterat andra också. Tunze och IKS känns som två andra som borde ha denna typ av produkter.

http://www.giesemann.de/192,1,,.html

http://www.aquaristic.net/shop/shop.php/sid/ee151ee3fb0a7b8cd40e4f52dd038d2a/cl/details/cnid/15243fb700bce1b20.99118925/anid/238010/Giesemann%20Sunrisetimer/

Annons