Skyhöga värden

#1 - 27 mars 2009 06:26
Köpte en kampis igår till mitt lilla växtakvarieförsök. Det är fullt med växter och de enda innevånarna har varit en äppelsnäcka och en del mer eller mindre ovälkommna snäckor av för mig helt okända arter.

Det har varit igång någon månad och växterna har börjat tagit sig så jag tänkte de var dags att ha något som simmar runt där iaf.
:Och både nitraten och nitriten lyste knallrött!!!
Så det blev akut delvattenbyte, i med alla vattenberendningsmedel jag hade och sen hoppas på det bästa.

Nu ett dygn senare är de bättre men låååångt ifrån bra. Okunniga jag trodde inte Nitrit/Nitrat processen startade innan fisken var i karet men aj vad fel jag hade.

Så dagens läxa för mig blir : ingen sticka(vattenvärdesstickorna då), ingen firre!
#2 - 27 mars 2009 08:21
Det är för du hade djur i karet, snäckorna. Dom äter och producerar avfall precis som fiskarna. Jag brukar använda posthornssnäckor som starters i småkar. Praktiskt eftersom dom äter en del alger också.
#3 - 27 mars 2009 11:09
Jo började misstänka att de var de skyldiga. Trodde inte så små kunde ställa till så stora bekymmer. Men det är klart det är ett litet kar också.
#4 - 27 mars 2009 14:30
Men hur stor är äppelsnäckan då? Dom äter kopiöst och sk*ter lika mycket ;)
#5 - 28 mars 2009 15:45
Den är ganska liten men på tillväxt så äta kan den nog. Nu är iaf värdena påväg ner så efter helgen ska det nog vara beboeligt igen

Annons