skyhöga näringsnivåer men dåligt bubbel ??!

#1 - 15 januari 2007 18:14
Har nu i en veckas tid försökt få mitt växtkar att återhämta sej, från att varit utan vare sej co2 eller pmdd i ca 3 veckors tid.

När min co2-tub tog slut så tog cyanon överfullständigt fullständigt och jag gjorde inget mer än bytte vatten.

växterna blev bara fulare och fulare men cyanon försvan helt.
Fick tillbaka tuben förra helgen och började pytsa i gödning.

Problemet är att det inte riktigt har tagit fart i karet.

Gjorde ett stort vattenbyte igår på ca 70% sen hällde jag i en dubbel fulldos (pmdd).
Kom hem idag och det bubbla ffortfarande dåligt så jag slängde i en fulldos till och efter det mätte jag mina vattenvärden.

Ph: 6,1
Kh: 1-2
No2: 0
Fe: 0,4
P04: 5,0
No3: 60

Trodde inte jag skulle få såhär höga värden så imorn blir ett stort vattenbyte igen och slamsugning av botten.

Men vad bör jag göra för att få en bra tillväxt igen? behöver jag ge växterna tid för att återhämta sej (dom ser verkligen ut som skit)?

Dom ända växterna som bubblar är svärdsplantorna.

/hampus
#2 - 15 januari 2007 18:26
De behöver tid att återhämta sig. Sen så är det inte ett speciellt ämne som cyano "äter". Det kanske du fortfarande lider brist på.
#3 - 16 januari 2007 06:39
hambli skrev:
(dom ser verkligen ut som skit)?

Växter som ser ut som skit fotosyntiserar dåligt, och det är ju fotosyntesen som gör bubblorna...

Var lite försiktig med gödningen. Skyhöga nivåer är inte alls bättre än normala nivåer... Ha tålamod, man skall inte förvänta sig att ett dåligt skött / kraschat akvarie återställer sig över en dag...
#4 - 16 januari 2007 07:09
okej. var det jag antog men trodde jag hade någon brist ända tills jag mätte igår. Dock så såg jag att dom andra växterna började komma igång dom med igår.

Bör jag göra ett vattenbyte+1 fulldos, idag igen för att sänka nivåerna lite?

/hambli
#5 - 16 januari 2007 07:13
hambli skrev:
Bör jag göra ett vattenbyte+1 fulldos, idag igen för att sänka nivåerna lite?
Om vi skall lita på mätvärdena så ser det kanske bättre ut att göra vattenbyte utan någon ny dos för att komma ner till lite normala nivåer...
#6 - 16 januari 2007 07:25
jo det är sant, så ett 50% vattenbyte och så ingen näring förän imorn?
Tycker det är svårt att mäta Kh värdet, det slår om från blått till gult på andra droppen är det då Kh 1, 1,5 eller 2?
#7 - 16 januari 2007 07:46
Om du tar dubbelt så mycket vatten när du mäter KH och så delar du antalet droppar på 2 så har du 0.5 graders upplösning istället för 1 :D
Vill du vara rikitgt noggrann kan du ju 10 dubbla mängden vatten ;)
#8 - 16 januari 2007 07:53
heeke skrev:
Om du tar dubbelt så mycket vatten när du mäter KH och så delar du antalet droppar på 2 så har du 0.5 graders upplösning istället för 1 :D

Vill du vara rikitgt noggrann kan du ju 10 dubbla mängden vatten ;)

smart! att man kan vara så trångsynt ibland :D
#9 - 16 januari 2007 09:26
Om man slänger ner en extra fulldos utan att det börjar bubbla så är det antingen ljusmängd eller CO2 som fattas. Är även dessa bra så har man något som slukar syre i akvariet. Döda växtdelar, geggig botten, igengeggat filter, hinna på ytan etc.

Isåfall föreslår jag extra syresten(ar) under natten och ett man fixar rejält med ytrörelse. Vågor. Trots att det slösar lite CO2.

Låga/svajjiga syrenivåer är lika illa som svajjiga CO2/näringsnivåer vad gäller att trigga alger.
#10 - 16 januari 2007 09:28
defdac skrev:
Om man slänger ner en extra fulldos utan att det börjar bubbla så är det antingen ljusmängd eller CO2 som fattas.

Ja, eller växter! ;)
#11 - 16 januari 2007 09:30
Haha *lol* ja. Det kan vara bra att ha förstås =)
#12 - 16 januari 2007 11:02
petnym skrev:
Ja, eller växter! ;)

Nu ska vi inte vara elaka :D

har en del dödaväxtdelar som ligger på botten. ska storstäda karet idag och se om det blir bättre.
ljusmägnden ska väl inte vara nått problem 300W MH på 540l.
co2 är ju över 30ppm nu så den ska nog inte va för låg.

ska även testa tipset att köpa växter ;)
#13 - 16 januari 2007 11:17
Vad är det för växter du har då? En del växter bubblar ju mer än andra...
#14 - 16 januari 2007 11:56
jag hag bland annat

Echinodorus tenellus
Myriophyllum aquaticum
Anubias nana
Didiples diandra
Ludwigia perennis
Echinodorus bleheri

har säkert glömt någon.
Det bubblar nu men inte lika bra som det gjorde då karet var i bra balans, men det har väl inte hunnit återhämtat sej kanske.
#15 - 18 januari 2007 15:25
så nu har det börja bubbla igen men inte helt optimalt. har dock en fråga.

vad bör man ligga på för näringsnivåer, vet att jag har aldeles för höga men var är bra värden?

har följande test
Ph, Kh, No2, Fe, P04, No3
#16 - 18 januari 2007 15:52
hambli skrev:
vad bör man ligga på för näringsnivåer, vet att jag har aldeles för höga men var är bra värden?

Mina målnivåer hittar du här:
http://www.pny.se/akvariedagbok/akvariedagbok37.php#December23
#17 - 18 januari 2007 20:16
petnym skrev:

kör du fortfarande med dom riktvärdena? tack för hjälpen!
#18 - 19 januari 2007 09:06
Hambli, gör ett par stora vattenbyten med en efterföljande fulldospuls och mät alla parametrar du har så ser du vilka nivåer du ska sikta på.

Då får du en slags kalibrerad nivå för alla test som du kan sikta på. Det är främst Fe, NO3, PO4 då dessa tre visar hur mycket det finns av mikro, KNO3 och KH2PO4.

Bli inte förvånad om t ex nitrattestet visar 40 ppm när du gjort vattenbytena och du vet att du slängt i 5 ppm...
#19 - 19 januari 2007 09:28
okej, så du menar att det är olika från akvarium till akvarium när det gäller vilken näringsnivå man bör lägga sej på?

Men om man kollar på dom mätvärdena jag fick för några dagar sen. Ligger jag inte alldeles för högt och finns det någon fara om man inte ser till att få ner nivåerna om man ser långsiktigt?

Fe: 0,4 ppm
P04: 5,0 ppm
No3: 60 ppm

har dock slamsugit hela botten samt rengjort ett av ytterfiltren (ganska igensat av mycket skit). ska mäta när jag kommer hem igen och se vad jag ligger nån stans just nu. plus ett 60% vattenbyte
#20 - 19 januari 2007 09:31

okej, så du menar att det är olika från akvarium till akvarium när det gäller vilken näringsnivå man bör lägga sej på?

Nej så menar jag inte. Jag menar att dina vattentest visar fel. Har du 5 ppm så kan dom visa 40 ppm.
Det är okej sålänge du vet att när ditt test visar 40 ppm så har du egentligen 5 ppm.
Du har då kalibrerat om ditt test.

Men om man kollar på dom mätvärdena jag fick för några dagar sen. Ligger jag inte alldeles för högt och finns det någon fara om man inte ser till att få ner nivåerna om man ser långsiktigt?

Fe: 0,4 ppm

P04: 5,0 ppm

No3: 60 ppm

Om testen visar precis så mycket som du har i vattnet så är det för mycket, men vattentest gör sällan det. Vissa test visar ganska exakt, men jag har sett stora skillnader inom samma tillverkare. Mitt senaste JBl-NO3-test visar t ex runt 20-35 ppm för mycket.
#21 - 19 januari 2007 09:34
För att vara lite övertydlig: Det är okej att testerna visar fel sålänge du vet att dom gör det - och med hur mycket dom visar fel.

Om du gör några stora vattenbyten och göder exakt 10 ppm NO3, 1 ppm PO4 och 0.1 ppm Fe och därefter gör dina tester så ser du precis vad dina tester ska visa när du ligger "perfekt".
#22 - 19 januari 2007 09:37
defdac skrev:
Nej så menar jag inte. Jag menar att dina vattentest visar fel. Har du 5 ppm så kan dom visa 40 ppm.

Det är okej sålänge du vet att när ditt test visar 40 ppm så har du egentligen 5 ppm.

Du har då kalibrerat om ditt test.

Om testen visar precis så mycket som du har i vattnet så är det för mycket, men vattentest gör sällan det. Vissa test visar ganska exakt, men jag har sett stora skillnader inom samma tillverkare. Mitt senaste JBl-NO3-test visar t ex runt 20-35 ppm för mycket.

okej, missförstod dej lite där. jag kör också jbl på samtliga tester. kan man inte slänga i 5ppm i ett vattenglas och mäta det, känns som det är nogrannare fast jag kanske är helt ute och cyklar.

jag som trodde jbl´s tester var ganska exakta men där ser man =)
#23 - 19 januari 2007 09:45

kan man inte slänga i 5ppm i ett vattenglas och mäta det, känns som det är nogrannare fast jag kanske är helt ute och cyklar.

Jo det kan du absolut! Ännu bättre är om du tillverkar flera stamlösningar med säg 1 ppm, 5 ppm, 10 ppm och 25 ppm och mäter alla dessa och samtidigt prickar in på legenden vilken färg som motsvarar vilket värde.
#24 - 19 januari 2007 09:54
defdac skrev:
Jo det kan du absolut! Ännu bättre är om du tillverkar flera stamlösningar med säg 1 ppm, 5 ppm, 10 ppm och 25 ppm och mäter alla dessa och samtidigt prickar in på legenden vilken färg som motsvarar vilket värde.

smart =) får bli ett stor test i helgen. tack för hjälpen, du är en klippa defdac ;)

Annons