Skygga & rädda Mosaikguramis ...

#1 - 4 november 2006 17:08
Ja igår blev jag stolt ägare till fyra mosaikguramis :p En hane o tre honor. De är otroligt vackra, men tyvärr ser jag inte så mycket av dem eftersom att de trycker bakom en växt i vänstra hörnet. Dt är lite roligt, för de typ turas om att simma ut o kolla om "läget är okej", men den som simmar ut, simmar alltid tillbaka in bakom växten, så läget är väl inte ok.
Men det är helt lugnt i akvariet. Bara tre små snälla kamphonor och åtta kardinaltetror. Fattar inte vad de är rädda för. Är de bara ovana? Eller borde jag ändra nått? Det är ett 250-liters med gott om växter o gömställen. Bra vattenkvalitet och rätt temperatur. Men jag är säker på att de inte är sjuka, utan bara rädda. Fattar inte varför. :( Nån som har erfarenhet om problemet eller vet vad jag ska göra?
#2 - 4 november 2006 19:05
Ge dem lite tid så löser det sig förmodligen.
#3 - 4 november 2006 19:58
Hm, jo förhoppningsvis. :) har märkt att det är MIG dom är rädda för iaf. När jag kikade in genom dörren så simmade dom förnöjt omkring i akvariet. men så fort de ser mig ( t.om i andra änden av rummet) så sticker de till sin lilla växt. :p HAHA
#4 - 4 november 2006 20:02
det tar alltid lite tid för en fisk att känna sig hemma i ett nytt akvarium...det kommer att bli bättre ska du se:D...det blir det allltid:)

MVH Macke_fisk
#5 - 4 november 2006 20:58
Okej, tack. Är lite ovan bara. Mina andra fiskar är och har alltid varit översociala ^_^ Kikade in lite försiktigt nyss. tre var "ute" o simmade. (tills de såg mej)
men jag får försöka ha ljuset släckt så att de vågar sig fram o titta på sitt nya hem.:p O muta dem med lite mat. :)
#6 - 10 november 2006 16:13
Hmm...har då inte blitt bättre :(
Jo ett tag blev det d. Men sen när jag körde igång att städa blev de så chockade så jag inte har sett dem på två dagar. (förutom när det är matdax :))
#7 - 11 november 2006 10:20
Har du gott om växter i karet? Gurami överlag kan i mitt tycke lätt bli lite ängsliga, speciellt de första veckorna om det inte finns växter att gömma sig bland... Det brukar dock ge sig på några veckor hursomhelst.. :)
#8 - 11 november 2006 11:15
När de väl har insett att du=mat (rätt ofta iaf) så kommer de nog ändra sin uppfattning om dig. Det gjorde iaf mina bolivianska fjärilsciklider som i början pös iväg som skjutna ur en kanon när jag närmade mig, men nu glatt kommer simmandes fram till rutan för att se om det blir något gott.
#9 - 12 november 2006 20:09
Skudd: Jaa, funderade på det oxå. jag har ganska gott om växter, men jag kunde förstås haft fler...:S

Björken: Så har jag oxå tänkt. När jag precis har matat dom så brukar de stanna framme en stund faktiskt :P Få se om det blir bättre snart.

Annons