skygga golden nugget

#1 - 25 december 2004 14:57
jag har två golden nugget som går i mitt tanganyika akvarium dessa två malar visar sig nästan aldrig,vid vattenbyte hittar man dom i regel bakom någon sten.jag har haft den äldsta utav dem i ca ett år
när den inköptes hade jag diskusar i akvariumet och upplevde inte alls samma sak sålde diskusarna och övrig småfisk men behöll malen och köpte en till,det är kanske ett halvår sen de bytte miljö,den gamla flyttade och en ny köptes in,brukar dom vara så skygga?
#2 - 25 december 2004 15:02
När ja hade min var den extrem skygg, såg den bara om jag ansträngde mig och den låg i en grotta hela tiden :/
#3 - 25 december 2004 15:18
tänkte att det kanske berodde på sällskapet när det var diskussällskap så visade den sig frekvent,har dock inte mycke fisk i akvariumet nu och inga som stör direkt,den nyaste av dem visar sig mer av någon anledning
#4 - 25 december 2004 15:25
Vilken Golden Nugget har du. Enligt våran Zooaffär så finns det en hel del olika. Själv har jag L 177. Och dom var ganska skygga till en början. Men nu ser man domhela tiden. Har haft dom i ungefär ett år nu. Dom är även flyttade mellan olika kar ett par gånger pga. flytt. Men mina L 260 som jag har haft i ungefär 7 månader visar sig väldigt sällan. Så antingen är det olika på olka malar eller så är det nått annat. L260 är för övrigt inte några Golden nugget.
#5 - 25 december 2004 15:43
är i ärlighetens namn inte säker när jag köpte dem så sa dets bara brasiliansk import,de är köpta på samma ställe med ca ett halvårs mellanrum och de sa att det var från samma sändning,när jag sålde diskusen i en annan affär hade jag även med mig den första golden och skulle byta in den me men ångrade mej och behöll den och den affärs innehavaren sa att det "det är den riktigt gula varianten" han sa även L bet.kommer inte ihåg men det kanske är någon variant som är mer gul ....
#6 - 25 december 2004 16:00
Jag har den "riktigt" gula varianten oxå.
Du kan ju kolla min zoon om det är samma, fast iofs så spelar det ju ingen roll, för frågan var ju varför dom var skygga. Och det var det ju inget svar på. hehe
#7 - 25 december 2004 16:09
Har de gott om mat sitter de o lurar i någon mörk vrå så länge det e ljust. Ser bara min om natten när jag kommer in med ficklampan ;)
#8 - 25 december 2004 16:11
Mina L177 har det ganska gott med maten, men sitter framme hela tiden iallfall. eller så är det bara jag som tror att dom har gott om mat..
#9 - 25 december 2004 16:37
tja när jag hade diskus gjorde jag egen mat det kanske lockade fram den mer,men jag matar på ganska bra nu me med räkmix å algtabletter,
#10 - 25 december 2004 16:42
Det får mina oxå.DEty kanske är lite störande runt omkring den då.. hmmm du märker att jag gissar villt nu va.. hehe
#11 - 25 december 2004 16:51
det kanske är som så att de tar lång tid på sig helt enkelt,men det är ju synd de e snygga malar,jag får väl ge dem mer tid äter gör dom i alla fall när man väl lyckas se dem så ser de större ut, jag får väl skaffa mindre akvarium (:
#12 - 25 december 2004 16:53
Funkar det bra att köra mjukvattenmalar i hårt malawi o tanganika vatten ??
Tänkte om det kan ha med de att göra att Golden Nuggets till exempel inte riktigt trivs i annat än mjukt/surt flodvatten.

Mina jag har i diskuskaren går i ph 6 ungefär och är framme hela tiden o jagar varandra och letar käk.

// Matte
#13 - 25 december 2004 16:59
ja jag har oxå grunnat på det når jag sålde diskusen tänkte jag även göra mig av med malarna,men fick då höra att det inte skulle vara några bekymmer att ha kvar dem,men man kan ju undra...
#14 - 25 december 2004 16:59
Mina Nuggets går i Tanganyikakar. Så det ser jag inte som ågot problem
#15 - 25 december 2004 18:23
Min är rätt skygg med, dock har den börjat visa sig lite i allafall men det tog toklång tid.
#16 - 25 december 2004 19:56
Ska man få ut mycket av dyra fina malar måste man nog fixa någon form av kvällsbelysning. Kanske en lågenergi lampa eller liknande, eller månljus som har varit uppe för diskussion tidigare. Jag har dock ingen som helst erfarenhet av detta.
#17 - 26 december 2004 15:27
har faktiskt sett min stora golden i dag kors i taket,den lille är ju framme lite mer frekvent,det kanske kommer annars får jag väl sitta där med ficklampan(:

Annons