skygga fiskar- va har hänt??!?!

#1 - 1 juli 2012 09:56
hej
ni som har läst mina inlägg förut vet att jag har varit och pillat mycket med mina fiskar gärna typ handmatat dom, haft händer mycket i vattnet och fick alltid bra respons från mina fiskar särskilt på mina barber som mer eller mindre va påväg ut ur akvariet då ja kom ...

men nu har ja börjat att jobba och är bara hemma på lördagar typ och bara byter vatten och för att se att alla äter som dom ska får dom mat nu förtiden då det är släckt i karet

ja märkte att fiskarna blev med och med skygga men dom simmade ju ända alltid runt och man såg dom

nu ... 1 månad senare så har ja inga fiskar...man kan se ett sträck ibland och om man letar lite så sitter alla i ett hörn och glor och är mega rädda

va har hänt? och va ska ja göra? då det inte är så kul att ha ett kar med "inga" fiskar

ja har ju tänkt att man kanske ska hålla på med dom mer igen ... men ja e rädd att stressa ihäl dom

ALLA förslag välkommnas

ps ja ett tetra kar med ca 20 fiskar och DOM är det inget
#2 - 2 juli 2012 20:07
Jag skulle gissa på att nåt är fel med vattnet eftersom ALLA håller sig undan och är stressade. Fisk reagerar och känner av när det finns olämpliga ämnen i vattnet och instinkten är att ta sig därifrån till ett annat område men i ett akvarie är de fast och detta kan leda till hög stress! Se över filter och säkerställ att det är tillräckligtstort för att filtrera karet, gör ett större vattenbyte som du tillsätter vattenberedningsmedel i!
#3 - 2 juli 2012 20:19
hum okej ... ska fixa det så fort ja kommer hem...
som sakt ja e bara hemma på helgerna och byter vatten och så ,men det är ingen skillnad före och efter vattenbyterna ... tycker ju att det borde hjälpa lite iaf

men ja ska testa det

funderar kan det va så att dom blivit skygga då vi matar dom på kvällarna?
#4 - 2 juli 2012 21:05
Nä jag har matat både morgon och kväll lite varierande mellan åren och har aldrig märkt nån skillnad förutom att om jag matar på kvällen så står fiskarna och väntar på att jag ska mata typ en timme innan de får :p
#5 - 3 juli 2012 14:54
ja det gjorde ju mina ALLTID ... men ja ska ta rådet och fixa allt i helgen då ja kommer hem så får vi se va som fötter
#6 - 7 juli 2012 17:38
så nu har va varit och införskaffat nitrit test och det visade 0 !
så det va inte det som va problemet...
har dock inte haft i nått medel ... ska ja ändå ha i det ?
för fiskarna lyser med sin frånvaro
eller är det nått annat ja ska kolla på?

snälla hjälp? för ja sitter och tittar på ett 250l kar utan fisk =(
#7 - 7 juli 2012 20:20
Du kan väl ta och göra ett större vattenbyte och bered det med vattenberedningsmedel.
#8 - 7 juli 2012 21:05
ska fixa det som första grej imorrn !
#9 - 8 juli 2012 06:46
slängde i en rekomenderad dos av aquatan innan ja gick å lade mig igår och i morse hade vi fisk och inte nog me det ... dom leker för fulla muggar =D
*lättnad suck *
#10 - 8 juli 2012 06:58
Kul när det går åt rätt håll... :)
Jag har alltid aquatan beredningsmedel i mitt vatten.
#11 - 8 juli 2012 07:05
intressant grej hur ofta byter ni vatten i era kar ?
är det en gång i veckan eller är det en gång i månaden? 20-30 %
#12 - 8 juli 2012 07:21
Man ska byta vatten en gång i veckan.
#13 - 8 juli 2012 07:50
ca 30% en gång i veckan plus att jag då använder vattenberedningsmedel.
#14 - 8 juli 2012 09:01
hum... det sa ja oxå att ja gjorde och fick till svar: nej nej det ska bara va en gång i månaden!
-men dom på zoopet säjer 1 ggn i veckan
-nej ,en gång i månaden annars rubbar du balansen och akvariet kommer ju då aldrig i balans

hum ...

just när man börjar fatta grejer så får man en smäll på näsan och så e man tillbax på ruta ett och inser att man kan inget ... vill ja trots allt ha ett kar där alla fiskar mår bra
#15 - 8 juli 2012 09:18
rudy skrev:
hum... det sa ja oxå att ja gjorde och fick till svar: nej nej det ska bara va en gång i månaden!

-men dom på zoopet säjer 1 ggn i veckan

-nej ,en gång i månaden annars rubbar du balansen och akvariet kommer ju då aldrig i balans

hum ...

just när man börjar fatta grejer så får man en smäll på näsan och så e man tillbax på ruta ett och inser att man kan inget ... vill ja trots allt ha ett kar där alla fiskar mår bra

Rekomenderat är vattenbyte en gång i veckan men det visst funkar det med varannan vecka eller en gång i månaden. Körde själv på en gång i veckan :).
#16 - 8 juli 2012 09:37
med det har ja oxå gjort för det är vad alla har sakt att man ska göra
men uppenbraligen så har ju nått hänt då mina fishisar i stora karet är "borta " som ja skrev förut slängde i medel innan ja gick å lade mig och på morronen lekte dom för fullt och allt va som vanligt ... (ja jo men dra åt h...) 20 min senare är karet tomt igen !!! [:(!] och barberna ligger och trycker i nått hörn... skam den som ger sig slängde i en flaska med "nytto bakterier" så det vart lokal mjölkvarning i karet ... så vi får se om det blir bättre efter denna kur

för ja menar dom kan väl inte bli förvildade igen... eller?
eller kan det va PHt det är fel på? men mitt "lilla "tetra kar är det inget "fel på"

Annons