Skydda bottenglaset

#1 - 27 december 2008 15:29
Hej!

Jag ska inreda mitt ciklidakvarie med en massa stenar. Detta kommer ju givetvist belasta glasbottnen en hel del så jag undrar vad man kan täcka glaset med så att det inte riskerar att spräckas utav stenarna? Jag kommer använda mig utav finkorning sand som bottenmaterial, jag antar att ett tjockt lager sand inte duger utan att jag bör hitta något i form av frigolit, var kan jag hitta detta eller något annat dugligt? (akvariets botten är 101x40cm).

Tack på förhand!
#2 - 27 december 2008 15:46
Liggunderlag
#3 - 27 december 2008 15:51
frigolit brukar folk skriva att de köpt på bauhaus, tänk bara på att inte använda för tjock frigolit för de har för bra lyftkraft!
#4 - 27 december 2008 15:53
Jo tack så mkt vet jag, men det finns ju ett x antal ting som faller under den kategorin. Jag undrade om någon har tips på specifika ting, nått som är bättre eller sämre än vissa?? Samt var dessa kan finnas. Räcker en handduk som man kan hitta i sitt eget linneskåp eller ska man ut på stan en sväng?
Tack.
#5 - 27 december 2008 15:54
åheim skrev:
frigolit brukar folk skriva att de köpt på bauhaus, tänk bara på att inte använda för tjock frigolit för de har för bra lyftkraft!

Ok tack! Får kolla där då :)
#6 - 27 december 2008 17:35
Jag använder foam som man ahr vid golvläggning :P
#7 - 27 december 2008 17:39
Stoffz skrev:
Det var ett bra tips[:-106]men om man inte har lagt ett golv då går det att köpa per meter?tror inte det annars ett väldigt smart alternativ faktiskt:)
#8 - 27 december 2008 20:02
Stoffz skrev:
och den innehåller inget olämpligt?
#9 - 27 december 2008 20:20
åheim skrev:
och den innehåller inget olämpligt?
Vad skulle det vara i så fall??
#10 - 28 december 2008 00:24
Vad skulle det vara i så fall??
you tell me... antimögel mm. mm..
#11 - 28 december 2008 06:40
Stoffz skrev:

Är inte det lite för tunnt för att skydda mot en sten eller ett gruskorn som kommer under en större sten?
Jag skulle nog hellre ta ett liggunderlag eller tunnare frigolit i botten på karet;).
#12 - 28 december 2008 10:34
Karlsson1 skrev:
Liggunderlag

Sånna har vi nog en massa så jag får kolla, tack!
#13 - 28 december 2008 15:51
Jag har dubbla lager liggunderlag och det funkar utmärkt! :)
#14 - 28 december 2008 22:13
Håller med Ansjos iaktagelse..
#15 - 28 december 2008 22:19
Nu är det ju inte att man släpper en sten på än 50 cm Avstånd ner på bottenglaset,utan om man har otur så kanske en sten stöter till bottenglaset om det blir för utgrävt för mycket runt,och då tycker jag att en vanlig enkel tunn frigolit(5mm) som jag har till mina kar funkar eller en Foam funkar också eller vad man har att tillgodo sig med.
#16 - 28 december 2008 22:23
Men en foam är för klent, skulle ett gruskorn komma under en sten som rör sig, går den garanterat genom foamen då foamen är för mjuk.
Det är inget jag skulle våga prova iaf;).
#17 - 28 december 2008 22:27
Det är ju klart en Frigolitskiva tar upp det bättre...Eller två lager Foam kanske
#18 - 29 december 2008 08:53
Förut körde jag 20mm frigolitskiva
120 gånger 60cm kostade 24:50 på jem å fix :P
De var bra förutom när fiskarna grävde fram de å ville testa bita i de å de lossnade lite bitar. grym flytkraft så ha inte en tanke på att ha vatten i karet när du lägger i de... Å de behövs rätt mycke sand för å tynga ner så tjock jag hade (Fick inte tag på tunnare) men ett + var att med så mycke fyllande material gick de knappt å sand

Nu kör jag med Ca 8mm liggunderlag å de är toppen, efter ett tag så komprimeras den å jag tror den är max 5mm tjock nu...bra skydd å e lätt att gömma å de kan inte lossna något från de heller...de kostade dock 80 kr för en bit 1meter gånger 40...

Jag vet folk som kör med vanlig golvmatta å de är framgångsrikt för dom
#19 - 29 december 2008 16:26
Tack för alla svar! Ska ut till Svågertorp imorgon och fixa blästersanden ifrån Biltema så då ska jag passa på och springa in på Bauhaus också ;)

Hittade dessa skummgrejerna i garderoben när jag letade efter liggunderlägg... tror ni de kan vara användbara eller innehåller de nått skit?

http://i32.photobucket.com/albums/d47/photocopy_/DSC_0811.jpg
#20 - 29 december 2008 16:35
Annars fäster man enklast cellplast eller neopren med ett par duttar silikon.
#21 - 29 december 2008 16:42
Det här med skydd för bottenglaset.Är det någon som spräckt glaset pga av att de inte har haft något skydd på glaset.Har haft akvarie i ca 25 år aldrig haft något skydd mot botten.
Visserligen har jag bara kolsten i mitt kar, de väger ju ingenting (jag sover gått om nätterna)
#22 - 29 december 2008 17:10
Som det är nu så har jag heller inget skydd men jag har inga tunga stenar heller. Anledningen till att jag vill skydda glaset är för att jag ska ha i ett x antal kg sten i mitt kar där det går ciklider. Dessa ciklider är ena riktiga arkitekter; de gräver och gräver. Så jag vill gärna inte att de lyckas gräva bort sanden som stödjer de stora stenarna så att de välter eller skrapar småsten mellan sig och glasrutan.
Better safe than sorry. ;)
#23 - 29 december 2008 17:44
Det var rent generellt.En liten undran bara:)
#24 - 29 december 2008 19:27
Du kan kanske lägga stenplattor i bottnen och sen bygga upp med stenar på dem innan du har i gruset/sanden. Rammlar någon sten då så tar plattorna emot stöten.
#25 - 2 januari 2009 12:11
Tack för alla fina förslag. Åkte till Bauhaus tidigare i veckan och inhandlade 10mm tjock frigolit som fungerat utmärkt! Ska nu iväg och köpa fisk :D
#26 - 18 augusti 2009 20:17
Hej! Tänkte sätta ner en sten i akvariet och har en fråga.

Om man ska ha frigolit. Hur mycket större än stenen tycker ni den ska vara? På ett ungefär alltså?
#27 - 18 augusti 2009 21:03
janson skrev:
Hej! Tänkte sätta ner en sten i akvariet och har en fråga.

Om man ska ha frigolit. Hur mycket större än stenen tycker ni den ska vara? På ett ungefär alltså?

Eller så täcker du hela botten, du ska ändå ha sand över, så kan du möblera om lättare.
#28 - 19 augusti 2009 06:03
flygrc skrev:
Eller så täcker du hela botten, du ska ändå ha sand över, så kan du möblera om lättare.

Problemet är bara att akvariet redan är fullt med sand och växter. Blir jobbigt och inte så bra för fiskarna om man ska ner och rota över hela, eller?
#29 - 19 augusti 2009 12:40
janson skrev:
Problemet är bara att akvariet redan är fullt med sand och växter. Blir jobbigt och inte så bra för fiskarna om man ska ner och rota över hela, eller?

Det är lite jobb att lägga i hela om karet redan är igång, man vill ju ha bort all sand under frigoliten.
Men passa på om du ändå ska göra någon annan stor förändring.
Jag körde med en Pro aqua våtdammsugare för att få upp den sista sanden, kanske inte alla som har tillgång till en sådan men grymt smidigt.
#30 - 19 augusti 2009 17:33
vaim skrev:
Det är lite jobb att lägga i hela om karet redan är igång, man vill ju ha bort all sand under frigoliten.

Men passa på om du ändå ska göra någon annan stor förändring.

Jag körde med en Pro aqua våtdammsugare för att få upp den sista sanden, kanske inte alla som har tillgång till en sådan men grymt smidigt.

Oj förlåt mig. Jag har inte sand utan grus eller vad man kallar det.
http://oloflolof.se/blogg/wp-content/uploads/2009/08/bild_1-002.jpg

Men om man lägger om allt. Kommer inte det påverka balansen i akvariet? Och alla fiskar lär bli ganska stressade.

Annons