Vad som krävs för en damm beror på mycket, hur stor den är, vilken typ av mark det är (tomt, naturmark...), om det finns detaljplan eller andra särskilda regler, vilken kommun det är osv. Bäst är att kontakta kommun och eller länsstyrelse och fråga vad som gäller för det man tänkt sig, det kan vara vad som helst från inga krav alls till mycket besvärliga tillståndsprocesser.
När det gäller det där med staket, ibland undrar jag om det inte gått väl långt. Bygger man en djup damm med brant kant och har en tvååring som tultar runt i trakten, självklart ser man då till att hägna in så inte barnet trillar i. När däremot varenda vattenhål skall förses med staket går det väl långt. Visst säkerhetstänkande skadar inte, se till att kanterna inte är för branta kan ju vara bra som omtanke om både folk och fä, att åtgärda platser där det kan finnas lömska fällor är också rimligt.
Fast när jag tänker på hur jag ägnade sommaren åt att ränna runt till vartenda vattenhål i trakten försedd med håv och lärde mig den hårda vägen vart man kan gå och inte, då funderar ju jag på, skall inte barn få vara barn längre och håva grodyngel och annat som på min tid var det som var mest prioriterat? Visst är det tragiskt om barn drunknar men skall det verkligen innebära att vi förvarar dem i en skyddande bubbla där de inte får göra nåt roligt själva? Blir det verkligen bra i längden?