Halloj!
Jag vet inte om mitt svar här lugnar ner dig en smula - men, jag har också Golden Nuggetar i ett av mina kar. Faktum är att jag sett detta beteende hos mig också. I mitt (eller malens) fall här, så snurrade den runt en rotände som var lutad mot bakglaset, runt, runt, runt åt samma varv i flera timmar - som din mal.
Jag tror att fiskar ibland kommer in i någon sorts "trans"-tillstånd då de inte riktigt vet vad de skall hitta på. Djur i fångenskap gör ju ofta på detta sättet - om man t.ex. jämför med djur som sitter i för trånga burar o.s.v.
Nu kanske inte detta går att jämföra med fiskar men det kan kanske vara något liknande.
Nåväl min GN gjorde så här några dagar med jämna mellanrum och lade sedan av. Har du fler G. Nuggets? Jag vet iallafall att ett par av de andra Nuggetarna uppehöll sig i näheten av den "cirkulerande" malen och nästan tycktes vara intresserade. Kanske vill malen/arna förmedla något när de gör såhär - antingen till andra malar eller helt "allmänt"...?
Jag tror inte din mal är sjuk på något vis och rekommenderar dig att helt enkelt låta det hela bero. Jag tror inte du skall "greja och dona" med den, det blir den nog enbart strssad av. Min mal slutade med sitt knasiga beteende efter några dagar och det tror jag din gör också.
Se bara till att malarna har bra vatten och massor av gömställen att vara i. Kanske kan du gen den något gott att äta, som får den på andra tankar. T.ex. några goda algtabletter eller liknande!
:)