skummbo ??

#1 - 19 januari 2006 17:27
hej hej !!

idag köpte jag två kampfiskar, en hane och en hona ...dom bor separat så att de kan se varandra med en glasskiva emellan. i zooaffären sa de att dom inte var säkra på att det verkligen va en hona, men hon är ungefär lika stor som hanen men mycket mindre fenor som en hona, hon är ca 4 cm från nos till bakfena, så vad tror ni det är ?

men men, nu till frågan om skummbo !! de kan se varandra igenom en glasskiva, så jag undrar hur långt tid det brukar ta innan hanen sätter igång o bygger skummbot ??
#2 - 19 januari 2006 17:45
En del hanar börjar dirket.. Andra börjar aldrig.. Kolla ifall du ser någon äggledare på honan, en vit prick under buken.. typ under framfenorna el va man ska kalla de...

Svårt att få yngel ifall det är 2st hanar :p
#3 - 19 januari 2006 18:00
joo en vit "prick" hadde hon faktiskt :) och joo två hanar brukar det ju vanligtvis vara ganska svårt och få lek på ;) men men, tack för tipset med att kolla efter en äggledare :)
#4 - 19 januari 2006 18:06
jo föresten, sen ville jag ju veta ungefär hur långt tid det tar innan hanen börjar bygga bo, och då ville jag veta vad som var normalt inte att vissa gör det direkt och andra aldrig, utan på ett ungefär ? gör de det första dyngnet ?
#5 - 19 januari 2006 18:21
Det gjorde min hane. :) Komihåg att kampfiskar gärna bygger skumbon i små akvarier.
#6 - 19 januari 2006 18:28
hmm konstigt att min inte bygger nått då :(

kanske är hanen för ung ?? har är ca 3 cm i kroppen, om man inte räknar fenorna, är han för liten då ?

men simmar däremot fram till glaset och spänner upp säg som en tok, fast de blir väl kanske till att skaffa en annan då :(
men om han inte har börjat imorron, bör jag köpa en annan då ? eller börjar han bygga senare tro ??
#7 - 19 januari 2006 18:36
[QUOTE=neon_kimpan]hmm konstigt att min inte bygger nått då :(

kanske är hanen för ung ?? har är ca 3 cm i kroppen, om man inte räknar fenorna, är han för liten då ?

men simmar däremot fram till glaset och spänner upp säg som en tok, fast de blir väl kanske till att skaffa en annan då :(
men om han inte har börjat imorron, bör jag köpa en annan då ? eller börjar han bygga senare tro ??[/QUOTE]

Varför så bråttom?

[?]
#8 - 19 januari 2006 19:03
för att jag inte vet om han kommer bygga et skummbo överhuvundtaget !!
verkar ju som att de flesta börjar nästan direkt, så imorron köper jag en annan och testar, och då flyttar jag den första hanen till ett eget akvarium, där han kanske växer till sig !!!! men men, har ni några tips på hur man kan få dem att börja bygga ??
#9 - 19 januari 2006 19:19
[QUOTE=neon_kimpan]för att jag inte vet om han kommer bygga et skummbo överhuvundtaget !!
verkar ju som att de flesta börjar nästan direkt, så imorron köper jag en annan och testar, och då flyttar jag den första hanen till ett eget akvarium, där han kanske växer till sig !!!! men men, har ni några tips på hur man kan få dem att börja bygga ??[/QUOTE]

Jag hade ingen aning om att du skulle odla kampfiskar... därav min fråga.

Ska tillägga att jag tycker att du är en häftig 15åring som gör nåt vettigt av din tid och lägger ner så mycket energi i din hobby!

Hoppas att det går bra för dig. Bilderna var jättefina och hoppas att vi får se fler på dina egenodlade fiskar Lycka till!! [:D]
#10 - 19 januari 2006 19:31
jaha ok !!

nee jag vet inte om detta är en så vettig hobby, kostar ju bara massa pengar ;) nee men de är det värt, välldigt kul med fiskaro sånt, försöker få mina kompisar att förstå det me, men ingen verkar fatta ;)

men men, här kommer en kass bild på de båda http://i35.photobucket.com/albums/d174/neon_kimpan/kampfiskardetvfrstaCT014.jpg

kan endast fota uppefrån eftersom de är i en sorts balja i plast, men men, lite kan man se iaf. :)
#11 - 19 januari 2006 19:51
Själv har jag bara en kamphane och så här ser han ut.

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=516695
#12 - 19 januari 2006 20:03
han var mycket fin han :) !!!

kan hanen bli mer leksugen om jag släpper ihop dom ett tag (och håller noga koll) ??
#13 - 19 januari 2006 20:27
[QUOTE=neon_kimpan]han var mycket fin han :) !!!

kan hanen bli mer leksugen om jag släpper ihop dom ett tag (och håller noga koll) ??[/QUOTE]

Jag skulle kanske prova med att tejpa en plastmugg upp och ner i vattnet i något hörn. Kanske några flytväxter.

Jag har aldrig odlat själv men läst om det här på forumet och då har jag hört att det där med muggen funkat.

Du kan ju alltid släppa ner honan under uppsikt och observera hanens beteende... om han dummar sig e det ju bara att avbryta å försöka senare igen.

Om du inte redan sett den här sidan så kolla in den... tjejen som har den är jättetrevlig och svarar gärna på frågor.

http://www.kampfisk.just.nu/
#14 - 19 januari 2006 20:37
joorå den hemsidan, har kollat en hel del :)

men vad ska jag med plastmuggen till ?? att hanen ska bygga skummbo där ? i vilket fall tror jag inte han blir mer leksugen av det :( jag har redan fixat ett finfint ställe att bygga på men han verkar inte vara könsmogen kanske, men men jag vet inte riktigt :(
#15 - 19 januari 2006 21:31
De e lite svårt att svara på dina frågor neonkimpan.. För att det är just så som jag sejer.. En del börjar bygga så fort man höjjer tempen lite å sänker vattnet... En del får du aldrig att bygga.. Nån enstaka kanske kommer igång efter 2v. med massa triggande av honor etc. etc. ... Så de går helt enkelt inte att svara på ...

Samma med leken sen ... man vet inte hur lång tid den tar.. å vad jag vet finns de inte något direkt snitt heller.. allt mellan 25-30min till flera timmar..
#16 - 19 januari 2006 22:29
En kampfisk bygger sitt skumbo när han vill och det är inte bra att försöka skynda på honom. När en av mina hanars akvarium gick sönder så släppte jag i honom i en vas, dagen därpå hade han byggt ett skumbo.
#17 - 20 januari 2006 07:05
Jag skulle tro att hanen är för ung. Han behöver växa till sig, helt enkelt.

http://www.ichtys.se
#18 - 20 januari 2006 11:26
Mina egna hanar byggde skumbo vid 4mån ålder.. Däremot äldre stora hanar som brukar va segare att få igång..
#19 - 20 januari 2006 13:39
Man kan använda en halv plastmugg som man tejpar fast mot rutan. Det bildas en skugga under den och det är därför hanen bygger där. Muggen håller ihop boet bättre också. Det funkar liknande om man har växter i också. Jag brukar ha runt 27-28 grader i vattnet och ca 13 cm högt vattenstånd. Låt dem se varandra och se om något händer annars prova att släppa i honan under uppsikt, så kanske hon triggar hanen att bygga. Se till att hon har gömställen.

En hane kan bli könsmogen runt 3-4 månader. Han kan börja bygga redan då. Däremot kan en del hanar vara för gamla och kanske inte bygger längre.

Man vet aldrig med hanar. Min doubletail byggde ett fint skumbo i sitt kar. När han flyttades till ett avelskar så började han bygga lite under plastmuggen. Sen tog det tvärstopp. Det kan ha berott på att jag var tvungen att byta lite vatten. Massa skit på botten. Sen ville han inte längre. Provade att släppa lös honan, det funkade ändå inte. Avbröt försöket efter ett par dar. Lika bra det, för jag såg att jag hade runt 50-60 yngel från min första kull :-)
#20 - 20 januari 2006 16:25
hmm ok !!
jag har ingen plastmugg men jag har satt fast en plastbit som sticker ut från kanten vid ett hörn så det bildas ett eget litet rum, men jag ska även prova att sätta fast en plastmugg ...den första hanen är inte riktigt fullvuxen, men jag tror han ska vara könsmogen..testade idag att släppa i en annan hane, men han har bara vart där 10 min så jag får se vad som händer !!
den hanen jag släppte i idag kanske är för gammal, han är ganska stor i så, och han verkar inte riktigt vilja spänna upp sig som den första crowntailhanen som inte var så gammal, så jag kanske ska försöka lite mer med han instället ??
#21 - 20 januari 2006 20:25
här är en bild på det hela, så ni kanske kan se om jag gjort nårr fel, http://i35.photobucket.com/albums/d174/neon_kimpan/kampfisk001.jpg

här är en bild på storleksskilnaden, för honan är könsmogen o så eller ?? hon verkar ju vara ganska liten ? http://i35.photobucket.com/albums/d174/neon_kimpan/kampfisk023.jpg
#22 - 21 januari 2006 21:27
ingen som ser om jag gjort nått fel ? :(

hanen har vart där sen torsdags, men inte gjort nått ordenkligt skumbo, bara några få bubblor, så vad tycker ni, ska jag ge crowntailen ett till försök ?? han fick ju endast nån dag på sig... eller vad ska jag göra vad tycker ni ??
#23 - 21 januari 2006 21:43
Jag tycker att du ger honom en chans till :)
#24 - 21 januari 2006 21:53
så jag ska inte vänta lite till med den hanen jag har nu ? han har bara varit där i två dagar ?
#25 - 21 januari 2006 23:56
Ja får intrycket av att du stressar lite Neon... Tålamod är A & O inom akvariehobbyn.. :p
#26 - 22 januari 2006 09:35
förmodligen har du rätt sacha:) men är det vanligt att kampahanar endast bygger bo på natten ?? för så gör min iaf, så här kommer ett par bilder på hans lilla skumbo, fast han verkar ju alldrig bli klar, han tar lite i taget typ, menmen här är bilderna, dom är helt kassa då baljan är mjölkfärgad. http://i35.photobucket.com/albums/d174/neon_kimpan/skumbooannat017.jpg http://i35.photobucket.com/albums/d174/neon_kimpan/skumbooannat018.jpg

men än är det inte klart va ??kansk eär bäst att vänta ett par nätter till o se vad som händer ??

//kim
#27 - 22 januari 2006 12:07
Vänta du lite till.. Jag har erfarenhet från bägge sorter så att seja.. En hane låg säkert i över 1v. utan att så mycket som röra vid ytan.. förutom när han skulle ha lite luft då :p Å dom andra 2 har börjat mer el mindre omgående.. Så de e bara att vänta å eventuellt byta hane ifall man tröttnar på att vänta typ :)
Men till slut tar de sej skaru se =)
#28 - 22 januari 2006 14:48
Hans skumbo ser helt ok ut tycker jag. Det behöver inte bli större. Prova att lägga i honan och se om hon närmar sig boet och är redo. En del mörkare honor får vertikala ränder på kroppen när de är redo. Eller om de närmar sig boet med huvudet i en neråtböjd position. Det kan bli en del jagande innan honan godkänner boet. Ha gömställen för henne.
#29 - 22 januari 2006 16:33
nu är det lite större än förut men han bygger än så jag tror jag vänta iaf lite till´.. jag provade att släppa i honan igår när boet inte var så stort o inte klart, men då jagade hanen bara bort henne, så imorron provar jag igen för nu är boet mycket större :)

//kim
#30 - 22 januari 2006 17:29
kan inte nån av er som odlat kampfiskar adda mig på msn, det blir mycket lättare så ?? ingen som har läst mycket utan kan de av egen erfarenhet

min msn [email]kim_s@pc.nu[/email] vore jättesnällt

//kim
#31 - 22 januari 2006 20:58
men hur långt tid tar det innan de börjar med själva lekan när man släpper ihop dom ?? jag har provat att släppa ihop dom, men har efter ett par minuter plockat tillbaka honan igen för jag tyckr hanen jagar henne så mycket o de...eller borde jag vänta o se ?? brukar det vara så ?? hur långt tid dar det innan de börjar med leken ???????

//kim
#32 - 22 januari 2006 21:12
hehe...Vänta.. de kan ta nån dag ibland..
#33 - 22 januari 2006 22:26
vaa, så jag ska alltså låta dom vara tillsammans i nån dag ???
hmm, men brukar hanen alltid vara så våldsam ??
hur långt tid har det tagit för er andra innan de börjat med leken ??

//kim
#34 - 23 januari 2006 14:16
men snälla kan ingen som odlat kampfisk adda min msn ?? det blir mycket lättare att "prata" då !!

jaja min msn är iaf. [email]kim_s@pc.nu[/email]

Annons