Skummare

#1 - 11 november 2003 07:27
Jag skulle vilja veta om man kan andvända en skummare till ett sötvatten akvarium för att jag har problem med fet hinna på ytan.

Jag har en skummare i nu, men jag får det inte och skumma lika kraftigt som i ett salt vatten akvarium. är det så att salt skummar mer än ett sött? för övrigt så har jag 540 liters kar.
#2 - 11 november 2003 07:34
Jag har hört att skummare principen skall fungera även i sötvatten. Men den högre densiteten i saltvatten leder till att mycket mer skit hamnar på ytan. Skummaren kan ju inte skumma bort mer än vad den tar in.
MVH
Magnus
#3 - 11 november 2003 07:36
om jag inte har helt fel så skummar väl en skummare ut proteiner UR vattnet?? din hinna ligger PÅ vattnet alltså är det itne mycket att tala om så jag antar att en tidning både är efektivare och mer lönsamm att använda (ja att lägga den på ytan vipps så sugert den upp hinnan) och sen kanske ta reda på VARFÖR hinnan är där? dåligt foder? för mycket foder etc.?
#4 - 11 november 2003 07:40
gosatta har fel, de flesta skummare skummar vattnet från ytan. Det finns dock en del motorskummare som skummar ur vattnet, men det bästa är då att koppla dom till en ytavrinning efterssom proteinerna hamnar på ytan. Alternativt är att rikta en kraftig pump mot ytan så att proteinerna blandas ner i vattnet igen. Frågan är bara om man vill ha ner skiten igen?
MVH
Magnus
#5 - 11 november 2003 22:28
Jag har sett att Eiheim har en "ytavskummare" som ligger o suger rent i ytan, den kopplas till ytterfiltrets insugsrör.
#6 - 12 november 2003 13:21
Enligt uppgift så funkar inte eheims ytavskummare vidare bra.
MVH
Magnus
#7 - 30 oktober 2004 23:59
den är usel! varning!
du måste ha en kraftig pump som pumpar ut
mera vatten än vad som rinner ut för att
den ens skall funka.

/Baggen
#8 - 31 oktober 2004 00:15
Eheims ytinsug är riktigt genomuselt, ja, men Fluvals är bra. Jag har kört med fluvals ytinsug i snart två år, och det har funkat helt felfritt hela perioden.

Annons