Ok har aldrig tidigare provat mig på något i den här vägen förut i mitt akvarium men då lokala akvarienasaren intygade att dom var fantastiska algätare så tänkte jag ge det ett försök.
Har gröna eller om dom är bruna tofsalger som växer på bakgrund och min stora rot och över stenarna även om det i sig inte är så tokigt, gör även att det ser levande ut akvariet så är det inget vidare när alla växter ser ut som fläckiga halvrutna hyenor :(
Akvariet är runt 300 liter och har varit igång i bra över ett år utan större förändringar och lite större ciklider, ett par chokladciklider och 3 stycken hantelciklider och allt är frid och harmoni.
Det jag undrar är att när jag väl efter konstens alla regler efter att ha sakta introducerat mitt par med Zebrasniglar så la jag ner dom i ett skyddat hörn och läste en god bok vid akvariet för att stegvis se vad som hände. Den ena snäckan pep till mangroveroten och satte sig tillrätta och har inte gjort några knop sen dess, den andra ligger fortfarande kvar på samma ställe trots att det gått en 3 dagar nu.
Fiskarna är totalt likgiltiga över mina små vänner och var knappt och hälsade på dom när dom konstaterat att dom inte var ätbara, kan det vara så att dom behöver mer tid på sig och att dom är schockade över miljöombytet? Eller nös ena direkt och dog?
Mycket tacksam för svar!
//Micke