Vad jag vet ser honorna av alla odlingsformerna likadana ut, det vill säga kortare och knubbigare än hanarna, med mindre och rundare fenor, och silvergrå.
Ja, jag såg på fenan att det inte var en hona (misstänkte- men "hanens" var ändå spetsigare) men han intyade mig att de randiga var hanarna och de blå var honorna så tänkte att det var annorlunda med dvärggurami jämfört med blå gurami som är de enda guramifiskar jag ägt tidigare. Varit misstänksam men de har inte varit speciellt agressiva mot varandra. Men så är de säkert vana vid varandras närvaro sen butiken, kanske samma uppfödare eller kull tillochmed? ANTAR att han blandat ihop dem, och att jag fick med en royal blue-hane? (eller om de kallas cobolt blue?) men han trodde att det var en hona till vildformen :S Tokigt, men säkert lätt hänt.
mmm sett bilder där man i vissa ljus kan se lite "ränder" på honorna, så såg det ju även ut på min. Men han blev plötsligt över en dag- mer röd. I samband med första skumbobygget jag sett honom göra på de två eckorna jag ägt honom. Min andra hane har hunnit bygga flera bon och är i full gång nu när vi talar, väldigt klar i sina färger.
Men denna gång ska jag stå på mig och få med mig en hona, eller så får de fixa hem en åt mig! ^_^